بررسی مولفه ها و شاخص های اصلی ارزیابی عملکرد مدارس
علی تقی پور ظهیر
1
(
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول مکاتبات)
)
احمد طاهری
2
(
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
پریوش جعفری
3
(
3) گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
)
کلید واژه: عملکرد, ارزیابی, آموزش, مدیران, آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه ها و شاخص های اصلی ارزیابی عملکرد مدارس با تاکید بر روش آمیخته است که با ترکیب روشهای تحقیق کیفی و کمی مناسب صورت گرفت. جامعه آماری در مرحله کیفی 50 نفر از متخصصین مدیریت آموزشی و صاحبنظران حوزه ارزیابی عملکرد بودند که برای انتخاب نمونه آماری از روش هدفمند و گلوله برفی استفاده شد. در بخش کمی جامعه آماری مدیران متوسطه خراسان رضوی به تعداد 1980 نفر بودند؛ که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران حجم نمونه 322 نفر تعیین شد، و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر جمعی از متخصصان و کارشناسان مربوطه به دست آمده و اعتبار پرسشنامه (آلفای کرونباخ) با اجرای آن بر روی 40 نفر از مدیران 92/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t تک متغیره استفاده شده است. نتایج نشان داد که همه مولفه های ارزیابی عملکرد مدارس از جمله؛ مدیریت و رهبری، امور اداری و مالی، فرآیندهای یاددهی- یادگیری و برنامه های اثربخش، برنامه محوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، وضعیت فضای فیزیکی و تجهیزات و امکانات آموزشی، توانمندسازی معلمان و کارکنان، فعالیتهای مکمل، فوق برنامه و پرورشی و مشاورهای، نظارت و راهنمایی و ارزشیابی، جو سازمانی و فرهنگ سازمانی، تعامل با محیط بیرون مدرسه و کسب تجارب، بستر سازی وتوسعه فرهنگ مطالعه وتحقیق وپرورش خلاقیت، بستر سازی وتوسعه فرهنگ مطالعه وتحقیق وپرورش خلاقیت تربیت بدنی، بهداشت و سلامتی، مشارکت کارکنان، اولیاء و دانشآموزان در امور مدرسه معنادار هستند.
چکیده انگلیسی :
The purpose of the present study was to identify the components and main indicators of school performance assessment with emphasis on the mixed method, which was carried out with a combination of qualitative and quantitative research methods. The statistical population in the qualitative stage was 50 educational management specialists and experts in the field of performance assessment. The target population and snowball were used to select the statistical sample. In the quantitative section, the statistical population of the Khorasan Razavi high school principals was about 80 people. Using Cochran sampling formula, 322 individuals were selected and selected using multi-stage cluster sampling. The data collection tool was a semi-structured interview and a researcher-made questionnaire. The face and content validity of the questionnaire was determined by a panel of experts and experts, and the reliability of the questionnaire (Cronbach's alpha) with its implementation was calculated on 40 managers (0.92). To analyze the data, a single-variable t test was used. The results showed that all of the components of the evaluation of the performance of schools, such as management and leadership, administrative and financial affairs, teaching and learning processes and effective programs, program orientation, information and communication technology, physical status, equipment and educational facilities, teacher empowerment And staff, complementary activities, extracurricular activities, counseling, supervision, guidance and evaluation, organizational climate and organizational culture, interaction with the outside environment of the school and the acquisition of experiences, placement and development of the culture of studying and developing creativity, placement and development Culture of studying and developing creativity Physical education, health and health, participation
_||_