اثربخشی بازیهای نمایشی بر رشد اجتماعی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر اصفهان
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیحسین افلاکی فر 1 , لیلا نائینی داورانی 2
1 - هیئت علمی
2 - مشاوره
کلید واژه: کودکان, دوره ابتدایی, رشد اجتماعی, بازی نمایشی,
چکیده مقاله :
هدف ازاین پژوهش بررسی اثربخشی بازیهای نمایشی بررشداجتماعی دانش آموزان دخترپایه پنجم ابتدایی بود.این پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی است که با استفاده ازروش نیمه تجربی باطرح پیش آزمون _ پس آزمون و گروه کنترل وآزمایش انجام شده است. روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی،تعداد 30 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و پرسشنامه رشد اجتماعی وایلند برروی والدین آنها اجرا شد .گروه آزمایش در8 جلسه تحت آموزش بازیهای نمایشی قرارگرفتند.داده های جمع آوری شده بااستفاده از نرم افزار spss وآزمون آماری تحلیل کوواریانس آنالیز شدند. که نتیجه چنین به دست آمد که میزان F رشد اجتماعی برابر با 643/25 گردیده که این مقدار با درجات آزادی (1و 27) درسطح 001/0معنادار گردیده و ازآنجا که این مقدار از 05/0 کمترمی باشد بنابراین نتیجه گرفته شد که میزان رشد اجتماعی گروه آزمایش و گواه با یکدیگر تفاوت معنادار دارند. به عبارتی بازیهای نمایشی بررشد اجتماعی دانش آموزان تاثیر معنادار دارد.
The objective of this study show the impact of games on social development of female students was fifth grade. This study applied a method using a semi-experimental with pre-past test ,control group and test conducted., 30 students as a sample , and were distributed self-esteem questionnaire for children and Weiland questionnaire, for both parents. Test group in 8 sessions doing of dramatic games .Data collected were analyzed using SPSS software test and analysis of covariance, the result of such that was F equal to 643/25 has the freedom grade (1 and 27) at the level of 001/0has meaning and because of this amount of less than 05/0, we conclude that the experimental and control groups have the different social development. In other words, the game show a significant impact on students' social development.
_||_