مدیریت دانش در سازمان های مختلف به وسیله استفاده موثر از منابع و دستیابی به مزیت رقابتی سازگار شده است. به این منظور سازمان ها می بایست مدلی را برای حل مسائل روز خود در نظر بگیرند که بتوانند با توجه به آن، با کمترین درگیری بیشترین اثربخشی را در خروجی های سازمان داشته با چکیده کامل
مدیریت دانش در سازمان های مختلف به وسیله استفاده موثر از منابع و دستیابی به مزیت رقابتی سازگار شده است. به این منظور سازمان ها می بایست مدلی را برای حل مسائل روز خود در نظر بگیرند که بتوانند با توجه به آن، با کمترین درگیری بیشترین اثربخشی را در خروجی های سازمان داشته باشند. بنابراین در این پژوهش از مبانی و متغیرهای مدیریت دانش برای ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین یک شرکت فراورده های نفتی استفاده شد. بدین منظور از 5 شاخص اصلی مدیریت دانش شامل : خلق، ذخیره، اشتراک، بهره برداری و ارزیابی دانش بهره گرفته شد که این 5 شاخصه در قالب 26 متغیر به عنوان ورودی مدل در نظر گرفته شدند. در مدل ارائه شده ابتدا 26 متغیر مدیریت دانش با روش های نگاشت شناختی فازی پالایش شده و میزان اهمیت هریک از آنها مشخص می شود سپس با استفاده از مفاهیم پویایی سیستمها اثر آنها بر متغیرهای زنجیره تامین در قالب نمودار علت و معلول سنجیده میشود . در نهایت نیز با توجه به دیاگرام جریان و ارائه سناریوها شاهد آن هستیم که با بکارگیری مدل پیشنهادی میزان تولید به میزان حدود 30 درصد افزایش پیدا می کند
پرونده مقاله
یکی از مبانی توسعه هر جامعهای، نظام اداری و مدیریت آن است. بدیهی است که نظام اداری نامطلوب و ناکارآمد، میتواند تسهیلکننده و زمینهساز عدم تحقق اهداف برنامههای توسعه قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش، تبیین الگوی راهبردی مدیریت کوتوله‎پروری در سازمانهای دولتی ایران چکیده کامل
یکی از مبانی توسعه هر جامعهای، نظام اداری و مدیریت آن است. بدیهی است که نظام اداری نامطلوب و ناکارآمد، میتواند تسهیلکننده و زمینهساز عدم تحقق اهداف برنامههای توسعه قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش، تبیین الگوی راهبردی مدیریت کوتوله‎پروری در سازمانهای دولتی ایران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیة مدیران، معاونین و کارشناسان ردههای عالی سازمانهای دولتی ایران بودند که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 356 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای PLS3 و SPSS با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که شرایط علّی بر پدیده محوری تأثیر مثبت و معناداری دارد، پدیده محوری بر راهبردها تأثیر مثبت و معناداری دارد، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر بر راهبردها تأثیر مثبت و معناداری دارند و همچنین راهبردها بر پیامدهای کوتولهپروری تأثیر مثبت و معناداری دارد.
پرونده مقاله
در جهان در حال تغییر امروز، مردم برای مدیریت موفق زندگی روزمره به ابزار جدیدی نیاز دارند، آنها با فشارها و خواسته های جدیدی روبرو هستند. سازمان ها به راهبرد و الگوهای جدید بومی نیاز دارند و معرفی راهبرد یک سازمان کامیاب می تواند در پیشرفت موثر واقع گردد. در این پژوهش با چکیده کامل
در جهان در حال تغییر امروز، مردم برای مدیریت موفق زندگی روزمره به ابزار جدیدی نیاز دارند، آنها با فشارها و خواسته های جدیدی روبرو هستند. سازمان ها به راهبرد و الگوهای جدید بومی نیاز دارند و معرفی راهبرد یک سازمان کامیاب می تواند در پیشرفت موثر واقع گردد. در این پژوهش با هدف طراحی و تبیین مدل راهبردی سازمان کامیاب، داده ها در مرحله اول از طریق مصاحبه با خبرگان و مرور نظامند جمعآوری و در مرحله دوم با پرسشنامه مرتبط با روش تحلیل محتوی ارزیابی شد. جامعه آماری در مرحله اول از فاز شناخت، مقالات نشریات معتبر و 20 نفرخبرگان دانشگاهی مدیریت و مدیران ارشد سازمان مدیریت و برنامه ریزی به صورت انتخاب هدفمند بوده و جامعه آماری کمی، شامل کلیه کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، که تعداد آنها حدود 200 نفر بود و تعداد حجم نمونه کمی از جدول مورگان 132 نفر در نظر گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که، 60 کدباز، 20 کد محوری و 8 کد انتخابی برای رسیدن به سازمان کامیاب موثر هستند، همچنین همه عوامل از روایی مطلوب برخوردار هستند. بین عوامل ساختاری در ایجاد سازمان کامیاب رابطه معنی داری وجود دارد (05/0>p). د) اهداف سازمان در رابطه بین ساختار سازمان و ایجاد سازمان کامیاب نقش میانجی دارد ( 51/4 = t). ه) اهداف سازمان در رابطه بین محیط سازمان و ایجاد سازمان کامیاب نقش میانجی دارد ( 53/5 = t). و) اهداف سازمان در رابطه بین عوامل مرتبط با افراد و ایجاد سازمان کامیاب نقش میانجی ندارد.
پرونده مقاله
از آنجا که فهرست استانداردی از شایستگی ها وجود ندارد، سازمان های مختلف، شرکت ها و موسسات، وزارتخانه ها و نهادهای دولتی در سراسر جهان، همه بسته به شرایط و نیازهای خود، چارچوبی را برای شایستگی های مورد انتظار خود تعریف می کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی الگوی ذهنی شایستگی مد چکیده کامل
از آنجا که فهرست استانداردی از شایستگی ها وجود ندارد، سازمان های مختلف، شرکت ها و موسسات، وزارتخانه ها و نهادهای دولتی در سراسر جهان، همه بسته به شرایط و نیازهای خود، چارچوبی را برای شایستگی های مورد انتظار خود تعریف می کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی الگوی ذهنی شایستگی مدیران راهبردی سازمان بهزیستی است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از جهت داده های تحلیل شده از نوع ترکیبی (آمیخته) اکتشافی است. از آنجایی که هدف، شناخت الگوهای ذهنی خبرگان نسبت به شایستگی می باشد، روش کیو در بخش کیفی به کار گرفته شده است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی 15 نفر از خبرگان و اساتید دانشکدههای مدیریت، مدیران و معاونان ارشد سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی استان خراسان رضوی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. مشارکت کنندگان تکمیل کننده جداول کیو، 12 نفر از اساتید برجسته رشته مدیریت در دانشگاه های استان خراسان رضوی می باشند که جداول مذکور در اختیار آنها قرار گرفت. در این پژوهش برای باورپذیری در بخش کیفی از درگیری طولانیمدت استفاده شده است. برای سنجش میزان اعتبار ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی از روایی صوری استفاده شد و پژوهشگر گزینه های کیو را به تأیید اساتید و خبرگان رسانده است. پایایی ابزار پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که نشان دهنده اعتماد بالای عبارات کیو و نتایج مرتب سازی آنها در نمودار کیو است. نتایج نشان داد که بیشترین اجماع بر عامل یک (شایستگی های راهبردی) به میزان 14.779 و کمترین اجماع بر عامل چهارم (شایستگی های رهبری) با 13.638 می باشد. لازم به ذکر است که شایستگی های فردی، در دسته بندی دیدگاه ها از رتبه دوم و شایستگی های سازمانی از رتبه سوم برخوردارد است.
پرونده مقاله
امروزه با توجه به فشارهای رقابتی و عدم اطمینان محیطی، خلق ارزش افزوده به شدت برای کلیه ی سهام داران در سازمان ها مورد توجه است و ارزش آفرینی در راستای حفظ رضایت ذینفعان و خلق ثروت بسیار مورد نیاز است. از سوی دیگر، عملکردهای ضعیف راهبردی در شرکت ها، بیانگر ضرورت وجود ارز چکیده کامل
امروزه با توجه به فشارهای رقابتی و عدم اطمینان محیطی، خلق ارزش افزوده به شدت برای کلیه ی سهام داران در سازمان ها مورد توجه است و ارزش آفرینی در راستای حفظ رضایت ذینفعان و خلق ثروت بسیار مورد نیاز است. از سوی دیگر، عملکردهای ضعیف راهبردی در شرکت ها، بیانگر ضرورت وجود ارزش آفرینی است. با توجه به ادبیات گسترده و فقدان مدل کلی برای ارزش آفرینی در شرکت های کوچک و متوسط پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، تحقیق حاضر در پی ارائه ی یک مدل مفهومی از ارزشآفرینی از رهگذر بررسی مطالعات انجامشده است. در این تحقیق براساس بهرهگیری از روش تحقیق کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد مدل اشتراوس و کوربین، مدل ارزشآفرینی با استفاده از روش کدگذاری سه مرحلهی باز، محوری و انتخابی و طبقهبندی آنها با نرمافزار مکس کیودا 2020 طراحیشده است. نتیجه تحلیل و تجمیع اطلاعات در قالب 769 کد اولیه و 38 مقوله و 6 بعد اصلی طبقهبندیشدهاند و نتایج تحقیق نشان داد در مدل ارزشآفرینی در شرکتهای کوچک و متوسط شامل شرایط علی (عوامل راهبردی محیط درونی و عوامل راهبردی بیرونی)، عوامل زمینهای (شرکتی و مالی)، عوامل مداخلهگر، راهبردها (استراتژی نوآوری راهبردی، مدیریت مالی راهبردی، تغییر جهت/ کاهش، ائتلاف استراتژیک) و پیامدها (از بعد اقتصادی، اجتماعی و مالی) میباشد. همچنین، مدل پیشنهادی منجر به درک بهتر مدیران شرکتهای کوچک و متوسط از ارتباط میان معیارهای ارزشآفرینی و خلق ارزش میگردد.
پرونده مقاله
در بحث از رفتار مصرفکننده در بازاریابی، و باتوجهبه اهمیت رضایت مشتریان در رفتار خرید آتی و میزان وفاداری مشتریان برای خرید مجدد، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت و نارضایتی مشتریان در کسبوکارها ضرورتی روزافزون یافته است. این پژوهش در چارچوب نظریه دوعاملی (دو طیفی) رضایت مشت چکیده کامل
در بحث از رفتار مصرفکننده در بازاریابی، و باتوجهبه اهمیت رضایت مشتریان در رفتار خرید آتی و میزان وفاداری مشتریان برای خرید مجدد، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت و نارضایتی مشتریان در کسبوکارها ضرورتی روزافزون یافته است. این پژوهش در چارچوب نظریه دوعاملی (دو طیفی) رضایت مشتریان به شناسایی عوامل مؤثر بر نارضایتی مشتریان در صنعت سکوهای ویدئو درخواستی (وی.اُ.دی.ها) در ایران میپردازد. برای تحقق این منظور حدود ۴۴ هزار دادة برخط مشتریانِ دو رهبر این بازار در ایران یعنی شرکتهای فیلیمو و نماوا از سه بستر کافهبازار، توییتر و اینستاگرام با روش خزشگری داده گردآوری و پس از پالایش روشمند اولیه تعداد حدود ۳۵۰۰ داده مرتبط با روش تحلیل مضمون بررسی و نقشه مضامین این پژوهش ترسیم شد. یافتهها نشان میدهند چهار عامل ضعفهای محتوایی، ضعفهای نرمافزاری، هزینههای بالای مصرفکننده، و روابطعمومی و ارتباط با مشتریان ضعیف از عوامل مؤثر بر نارضایتی مشتریان وی.اُ.دی.های ایرانی هستند. در نتیجه میتوان گفت اگرچه بهبود وضعیت این عوامل از سوی هر یک از سکوها لزوماً رضایت مشتریان را به همراه نخواهد داشت اما هرگونه تلاشی از سوی این شرکتها برای رفع یا کاهش عوامل نارضایتی یا بهبود آنها میتواند در مسیر ارتقای رضایت مشتریان و ارتقا جایگاه رقابتی آنها کارساز شود.
پرونده مقاله