ارائه مدل راهبردی بکارگیری فناوریهای نوین در صنعت رسانه با رویکرد سیستم استنتاج فازی
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیاحمد علمشاهی 1 , رضا رادفر 2 , عباس خمسه 3
1 - دانش آموخنه، گروه مدیریت فن آوری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحدکرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
کلید واژه: صنعت رسانه, بکارگیری فناوری, تحول دیجیتال, سیستم استنتاج فازی عصبی, فناوریهای نوین. ,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، شناسایی عوامل تأثیرگذار در بکارگیری فناوریهای نوین در صنعت رسانه با محوریت تحول دیجیتال برای ارائه یک مدل می باشد. این پژوهش کاربردی و دارای رویکرد اکتشافی و از نوع آمیخته (کیفی و کمی) می باشد. برای رسیدن به هدف پژوهش، در بخش کیفی کلیه پژوهشهایی که در بازه زمانی ده سال اخیر به موضوع پژوهش پرداخته بودند، مورد بررسی قرار گرفتند و ۴۲ مقاله انتخاب شدند. با بررسی مقالات منتخب، ابعاد و مؤلفه های مرتبط با آنها شناسایی شدند که در بخش کمی برای تعیین اهمیت و رتبه بندی آنها و تایید اعتبار مدل کیفی از سیستم استنتاج فازی با استفاده از ابزار پرسشنامه نظرات ۴۰ نفر از خبرگان اخذ و در مدل استخراج شده استفاده گردید. در نهایت هشت بعد اثرگذار زیرساخت کلان داده، سواد دیجیتال مدیران و کارکنان، نوآوری در فناوری و محتوا، قابلیتهای فناورانه رسانههای نوین، مدیریت ارتباطات رسانهای، معناگرایی در صنعت رسانه، مشارکت مخاطبان، استراتژی کسب و کار مبتنی بر فناوری و ۳۳ مؤلفه مرتبط با آنها شناسایی و اولویت بندی شدند. تأمل در این ابعاد و مؤلفههای یافت شده و توجه و بکارگیری شاخصهای مرتبط با آنها بخصوص مدیریت ارتباطات رسانه ای، سواد دیجیتالی مدیران و کارکنان، و زیرساخت کلان داده در فضای تحول دیجیتال و قابلیتهای فناورانه رسانههای نوین که از اهمیت و تاثیر بالاتری نسبت به سایر عوامل برخوردارند میتواند رهنمون و دستورالعمل هر رسانهای باشد که قصد دارد فناوریهای نوین رسانهای را در سازمان رسانهای خود پیادهسازی کند.
آذری، احمد، نیاسر، مجتبی شریعتی، البرزی، محمود، بختیاری، افشین. (1387). برآورد میزان بار گاز مصرفی شهر تهران با استفاده از فناوری شبکههای عصبی. نشریه دانشکده فنی، 42(8).
جشانی مجید، اله بخشی مهدی، (۱۳۹۹)، مکانیابی تخلیه جزئی در کابلهای انتفال توان با استفاده از ANFIS، بیست و هشتمین کنفرانس مهندسی برق ایران، تبریز.
حاتمی امیر، روشندل اربطانی طاهر، شریفی مهدی،قلیچ لی بهروز، (1397)، بررسی نقش قابلیتهای فناوری در پیاده سازی موفق نوآوری باز در حوزه IPTV سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه علمی رسانه های دیداری و شنیداری، 50-31.
حاجی محمدی یزدی، حجت، 1401، کلان دادهها و تحول گرایی در بستر رسانههای دیجیتال، نخستین کنفرانس ملی تحول گرایی در مدیریت، شیراز.
حسینی نسب، سید مهدی. َشامی زنجانی، مهدی. قلی پور، آرین، (1400)، ارائه چارچوب وظایف مدیر ارشد دیجیتال بهعنوان حکمران تحول دیجیتال در سازمان، فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی، (1)11، 25-1.
خاتمی فیروزآبادی سید محمدعلی، طباطباییان سید حبیب الله ، دشتی محمدعلی، (1397)، عوامل کلیدی موفقیت در فرآیند پیاده ّ سازی فناوریهای تولید پیشرفته در بنگاههای صنعتی: شواهدی از صنعت خودرو کشور، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره ششم، شماره 4، زمستان.
خجسته باقرزاده حسن، فرامرزی محسن، (1392)، مدلهاي تطابق با فناوری در رسانهها، فصلنامه رسانه، سال بیست و چهارم، شماره 3.
رعيتي شوازي عليرضا. (1385). پيشبينی قيمت سهام با استفاده شبکه عصبي فازي و الگوريتم زنتيک.اصفهان: دانشگاه اصفهان: دانشکده علوم اداري و اقتصاد.
روشندل اربطانی. طاهره، امیری افشین، (1397)، مدیریت نوآوری رسانه ای: تدوین چارچوبی یکپارچه، فصلنامه رسانه، سال بیست و نهم، شماره 3.
شریفی، سیدمهدی، و حاتمی، امیر. (1398). ارائه مدل تبیین نقش مدیریت منابع انسانی در اجرای موفق نوآوری باز صنعت رسانه) مورد مطالعه: حوزه IPTV سازمان صداوسیما. (پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، 26(1 (پیاپی 97) )، 179-205.
شمس مرتضی، عسگری احد، کیا علی اصغر، زابلی زاده اردشیر، (۱۳۹۷)، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، پیاپی 93 (بهار 1397).
شیرازی، مهرزاد، یزدانی، حمیدرضا، زارعی متین، حسن. (1400). ارائه نقشه راه جاریسازی فرهنگ سازمانی موردنیاز برای تحول دیجیتال با رویکرد فراترکیب. مطالعات رفتار سازمانی، 10(3)، 1-22.
صالحیپور باورصاد، سجاد. کاظم پوریان، سعید. (1400). رهنگاشتی نوین برای تحقق تحول دیجیتال. سیاست نامه علم و فناوری. (1)11، 17-5.
فرقانی محمدمهدی، بنی تمیم محمدامین، (1400)، علل کاهش شمارگان مطبوعات، فصلنامه علمی وسایل ارتباط جمعی رسانه، سال سی و دوم، شمارة 2، 34-5.
فرهنگی، علی اکبر، و قاپچی، هومن. (1401). مرور نظام مند پژوهشهای حوزه آینده پژوهی رسانه با تمرکز بر مفاهیم نوظهور فناوریهای نوین. بررسیهای مدیریت رسانه، 1(2 )، 150-170.
فیروزی، نعمت الله و پایسته، مهسا،(1401). راهبردهای رسانه برای تحول در حوزه کسب و کار و کار آفرینی دیجیتال،سومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد،تهران.
مجدیزاده، زهرا. موسوی حق شناس، سید میلاد. (1399). چیستی و چرایی اخبار جعلی در عصر دیجیتال: فراتحلیل کیفی فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه، سال سوم، شماره 1پیاپی، بهار، 124-93.
محمدی حمید، نصراللهی اکبر، (1401). سیاست گذاری رسانههای نوین در ایران : (مطالعه موردی سازمان صدا و سیما و مرکز ملی فضای مجازی)، فصلنامه رسانههای دیداری و شنیداری، 16(42)، 81-108.
نوشادی، فرید، (1401)، نقش مدیریت رسانه و فناوریهای نوین ارتباطی، دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی.
Abbas Shirin & Singh AK, (2014), Media Industry Trends and Dynamics: The Social Media Boom, The International Conference on Communication and Media 2014 (i-COME’14), 18-20 October , Langkawi, MALAYSIA.
Almalki, F. A., Aljohani, M., Algethami, M., & Soufiene, B. O. (2022). Incorporating drone and AI to empower smart journalism via optimizing a propagation model. Sustainability, 14(7), 3758.
Atkin David J, Hunt Daniel S & Lin Carolyn A, (2015) Diffusion Theory in the New Media Environment: Toward an Integrated Technology Adoption Model, Mass Communication and Society, 18:5, 623-650, DOI: 10.1080/15205436.2015.1066014
Barrios-Rubio, A., & Pedrero-Esteban, L. M. (2021). The Transformation of the Colombian Media Industry in the Smartphone Era. Journal of Creative Communications, 16(1), 45-60.
Barrios-Rubio, A., & Pedrero-Esteban, L. M. (2021). The Transformation of the Colombian Media Industry in the Smartphone Era. Journal of Creative Communications, 16(1), 45-60.
Bolivar Rodriguez , M.P. and Munoz Alcaide , L. (2022), "Identification of research trends in emerging technologies implementation on public services using text mining analysis", Information Technology & People, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.
Chukwu, J. N., Aja, U. S., & Odoh, V. O.(2019), Emergence of New Media Technologies and the Challenge of Media Relations Practice in Nigeria. South-East Journal of Public Relations Vol. 2, No. 1.
Ekdale Brian, Jane B. Singer, Melissa Tully and Shawn Harmsen, (2015), Making Change: Diffusion of Technological, Relational, and Cultural Innovation in the Newsroom, Vol. 92(4) 938–958.
Faruk Jasarevic, Ermin Kuka, 2015, A strategic approach to the implementation of new technologies in the media, Ekonomidija, Teorija I Praksa, Godina VIII, broj 3, str. 101-119.
Garcia-Perdomo Victor,Magana Maria Isabel, (2020), The Adoption of Technology and Innovation Among Native Online News Media in Colombia, International Journal of Communication 14(2020), 3076-3095.
Gillani, F., Chatha, K. A., Jajja, M. S. S., & Farooq, S. (2020). Implementation of digital manufacturing technologies: Antecedents and consequences. International Journal of Production Economics, 229, 107748.
Guinan Patricia J,Parise Salvatore,Langowitz Nan,2019, Creating an innovative digital project team: Levers to enable digital transformation, Business Horizons,Volume 62, Issue 6, November–December 2019, Pages 717-727.
Guo H. The development and application of new media technology in news communication industry. International Journal of Electrical Engineering & Education. 2023;60(2_suppl):405-415.
Jang, J. S. R. and Sun, C. T. and Mizutani, E. (1997). Neuro-Fuzzy and Soft Computing: A Computational Approach to Learning and Machine Intelligence, New Jersey: Prentice-Hall International.
Kirchhoff, S. (2022). Journalism Education’s Response to the Challenges of Digital Transformation: A Dispositive Analysis of Journalism Training and Education Programs. Journalism Studies, 23(1), 108-130.
Knight. Margaret Anne, 2016, The impact of changing media technology on the practice of journalism, A thesis submitted in fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, at the University of Central Lancashire.
Kornilovich, V. A., Vasilenko, V. I., & Kulikova, O. A. (2022). Stability of the State System in the Context of Digital Transformation. In Proceedings of the International Scientific Conference “Smart Nations: Global Trends in The Digital Economy” (pp. 65-73)
Li Feng, 2020, The digital transformation of business models in the creative industries: A holistic framework and emerging trends, Technovation, Volumes 92–93, April–May.
Madichie, N. O., Bolat, E., & Taura, N. (2021). Digital transformation in West Africa: a two country, two-sector analysis. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy.
Majdalawieh, M.; Khan, S., 2022, Building an Integrated Digital Transformation System Framework: A Design Science Research, the Case of FedUni. Sustainability, 14, 6121.
Mirfalah Lialestani, Khamseh & Radfar, (2021), Digital Transformation model, based on Grounded theory, Journal of Information Systems and Telecommunication, Vol. 9, No. 4, October-December.
Moon Soo Jung & Hadley Patrick, (2014), Routinizing a New Technology in the Newsroom: Twitter as a News Source in Mainstream Media, Journal of Broadcasting & Electronic Media, 58:2, 289-305.
Ngai Eric W.T., Moon Ka-leung Karen, Lam S.S.,Chin Eric S. K.,Tao Spencer S.C. , (2015)," Social media models, technologies, and applications An academic review and case study ", Industrial Management & Data Systems, Vol. 115 Iss 5 pp. 769 - 802.
Oh, K.; Kho, H.; Choi, Y.; Lee, (2022), S. Determinants for Successful Digital Transformation. Sustainability, 14, 1215.
Ozkent, Y. (2022). Big Data in Digital Media Platforms. In Handbook of Research on Smart Management for Digital Transformation (pp. 77-93). IGI Global.
Panagiotidis Kosmas and Veglis Andreas, 2020,Transitions in Journalism—Toward a Semantic-Oriented Technological Framework,Journal. Media, 1(1), 1-17.
Piepponen Amanda, Paavo Ritala, Joona Keränen, Päivi Maijanen, 2022,Digital transformation of the value proposition: A single case study in the media industry, Journal of Business Research, Volume 150, November, Pages 311-325.
Qi Yuqin, 2022,Research on the Influence of Media Convergence on the Transformation and Upgrading of the Media Industry, Big Data and Cloud Innovation, Volume 6, Issue 1.
Qin Haiqing, Liu Xiaohan, Qin Haiqi, Zhu Jiang, (2020), How to be an Enabler of Digital Transformation for Media Organizations? The 11th International Conference on E-business, Management and Economics, July, Pages 153– 156
Rosen L.D.,Whaling K.,Carrier L.M.,Cheever N.A. Cheever, and Rokkum J., 2013, The Media and Technology Usage and Attitudes Scale: An empirical investigation,Comput Human Behav. 2013 November 1; 29(6): 2501–2511.
Sanasi Silvia,Trabucchi Daniel,Pellizzoni Elena,Buganza Tommaso,2021,The evolution of meanings: an empirical analysis of the social media industry,European Journal of Innovation Management, Vol. 25 No. 6, 2022, pp. 97-121."
Sánchez María Eugenia Martínez & Armengol Jordi Villoro (2021), The Implementation of New Technologies in Internal Communication: A Study of the Main Platforms and Applications, Journal of Promotion Management, 27:6, 788-811.
Sidiropoulos, E.; Vryzas, N.; Vrysis, L.; Avraam, E.; Dimoulas, C. Growing Media Skills and Know-How In Situ: Technology-Enhanced Practices and Collaborative Support in Mobile News-Reporting. Educ. Sci. 2019, 9, 173.
Søren Vigild Poulsen & Gunhild Kvåle (2018) Studying social media as semiotic technology: a social semiotic multimodal framework, Social Semiotics, 28:5, 700-717.
Torrents, Alba. 2018. "Technological Specificity, Transduction, and Identity in Media Mix" Arts 7, no. 3: 29.
Treem Jeffrey W, Dailey Stephanie L,Pierce Casey S, Leonardi Paul M, 2015, Bringing Technological Frames to Work: How Previous Experience with Social Media Shapes the Technology's Meaning in an Organization Get access Arrow, Journal of Communication, Volume 65, Issue 2, April, Pages 396–422.
Uduak Akpan,2021,The New Media Technologies, IDOSR JOURNAL OF ARTS AND HUMANITIES 6(1): 30-42.
Westlund Oscar,Krumsvik Arne H. & Lewis Seth C. (2021), Competition, Change, and Coordination and Collaboration: Tracing News Executives’Perceptions About Participation in Media Innovation, Journalism Studies, 22:1, 1-21.
Workman Michael, 2014,New media and the changing face of information technology use: The importance of task pursuit, social influence, and experience, Computers in Human Behavior, Volume 31, Pages 111-117.
abel Christian & Telkmann Verena ,(2021), The adoption of emerging technology-driven media innovations. A comparative study of the introduction of virtual and augmented reality in the media and manufacturing industries, Journal of Media Business Studies, 18:4, 235-266.