ساختار مبتنی بر فرهنگ (مورد مطالعه شرکتهای بیمه (خصوصی)
محورهای موضوعی : مدیریتجمشید صالحی صدقیانی 1 , وحید نجفی کلیانی 2 , جواد قربانی 3
1 - استاد گروه مدیریت - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده مدیریت و حسابداری
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده مدیریت و حسابداری
3 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده مدیریت و حسابداری
کلید واژه: فرهنگ, ساختار, ساختار سازمانی, شرکت های بیمه, طراحی سازمان,
چکیده مقاله :
تعیین ساختار مناسب برای سازمانها یکی از عوامل مهم موفقیت سازمانها است. طبق مدل لویت ساختار سازمانی و فرهنگ بخشی از ابزار مدیریت در جهت رسیدن به . اهداف سازمانی است. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه ی بین فرهنگ سازمانی و ساختار سازمانی و ابعاد آن بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران فنی و عملیاتی شاغل در شرکتهای بیمه خصوصی در شهر تهران تشکیل می دهند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (فراوانی درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی آزمون) ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL صورت گرفت. نتایج نشان می دهد که رسمیت در شرکتهای بیمه در حد ضعیف و داشتن استاندارد نسبت پرسنلی و سلسله مراتب اختیارات در بین آنها پایین تر از متوسط است. بیشترین میزان میانگین در بین ابعاد ساختار سازمانی متعلق به تخصصی بودن است که نشان میدهد تقسیم کار در شرکتهای بیمه متوسط رو به بالا بوده است. نتایج معادلات ساختاری رابطه فرهنگ سازمانی با ساختار سازمانی را تأیید می کند فرهنگ سازمانی بر تمامی ابعاد ساختار سازمانی بجز ابعاد نسبت پرسنلی و تخصصی بودن اثر معنی داری دارد. بیشترین اثر معنی دار فرهنگ سازمانی بر بعد حرفه ای بودن(0.216) و کمترین اثر معنی دار بر بعد سلسله مراتب (0.097) دارد.