بررسی بازاریابی سیب در شهرستان ارومیه با استفاده از الگوی
محورهای موضوعی : مدیریتدکتر یداله رجایی 1 , دکتر پروانه نصیری 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
کلید واژه: واژگان کلیدی, بازاریابی5 حاشیه بازار5 کارایی بازار5 مسیر بازاریابی و ضریب هزینه بازاریابی,
چکیده مقاله :
چکیده استان آذربایجان غربی از استان های پیشرو در تولیـد و صـادرات سـیب در کشـور اسـت5 بـه گونه ای که تقریبا ٣٠ درصد از کل میزان سیب تولیدشده کشور را به خود اختصاص داده و در این میان شهرستان ارومیه به عنوان بزرگترین مرکز تولید سیب استان به شمار مـیرود. در ایـن مطالعه5 بازار سیب در شهرستان ارومیه مورد بررسی قرار میگیـرد. روش پـژوهش بـر مبنـای تعیین حاشیه ها و سهم عوامل بازاریابی5 کارایی بازار و تعیین عوامل موثر بـر حاشـیه بـازار بـا استفاده از روش مارک-آپ است. بدین منظور5 ٤٢ تولیدکننده5 ٦ اجارهکننده5 ٥ عمدهفـروش5 ١٨ خردهفروش5 ٣ صادرکننده و ٣ تبدیلکننده طی سـال زراعـی ٨٩-١٣٨٨ بررسـی شـدند. نتایج نشان می دهد که حاشیه ها در این بازار نسبت به قیمـت تولیدکننـده رقـم بـالایی بـوده و حاشیه خردهفروشی بیشتر از عمده فروشی است و سـهم تولیدکننـده از قیمـت نهـایی پـایین است. ضرایب هزینه بازاریابی سیب درجه ٢ از سیب درجه ١ بالاتر است. نتایج روش مارک- آپ نشان داد5 قیمت خرده فروشی نسبت به هزینه های بازاریابی تاثیری بزرگتر و معنی دارتر بـر حاشیه بازار دارد.