بررسی رابطه باورهای فراشناختی و نشخوار فکری در دانشجویان دانشگاه کردستان در سال ۱۳۹۴
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: دانشجویان, نشخوار فکری, باورهای فراشناختی, واژگان کلیدی,
چکیده مقاله :
چکیده این تحقیق به بررسی رابطه ی باورهای فراشناختی و نشخوار فکری در دانشجویان دانشگاه کردستان می پردازد. در این پژوهش که به صورت همبستگی انجام گرفته است، تعداد ۱۴۳ نفر از دانشجویان دانشگاه کردستان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و وارد مطالعه شدند. از دو پرسشنامهی باورهای فراشناختی و نشخوار فکری به عنوان ابزار جمع آوری داده ها استفاده شد. باورهای فراشناختی به عنوان متغیرهای پیش بین و نشخوار فکری متغیر ملاک در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند یافته های پژوهش نشان داد که بین تمام عوامل باورهای فراشناختی با نشخوار فکری رابطه مثبت معناداری وجود دارد ( ۰/۰۱>P) این عوامل در مجموع ۴۱ درصد واریانس نشخوار فکری را تبیین کردند. ضرایب تحلیل رگرسیون با روش Stepwise برای ترکیب خطی متغیرهای باورهای فراشناختی و نشخوار فکری در سطح کمتر از 001/0 معنی دار بود. یافته های پژوهش از وجود رابطه بین باورهای فراشناختی و نشخوار فکری در دانشجویان دانشگاه کردستان حمایت می کند بنابر این در نظر گرفتن این عوامل در اقدامات درمانی و آموزشی جهت کاهش نشخوار فکری می تواند مفید باشد.
Abstract The purpose of this study was to investigation the relationship of meta cognitive beliefs and rumination in students of Kurdistan university. In this research which was done in correlation form,143 students who were selected and subjected to study by means of Random cluster. 2 questionnaires regarding meta cognitive beliefs and rumination were used as means of data collection tool. In this research, metacognitive beliefs were considered as predictor variables and rumination was considered dependent variables. The data were analyzed through R Pearson correlation coefficient and multiple regression analyzes. The results consequences revailed that There are a significant positive relationship Among all factors meta cognitive beliefs and rumination (p<0/01). These factors Could accounted for 41 present of the variation in the rumination. Regression coefficients with hirachical method for linear combination of meta-cognitive beliefs and rumination was significant in the levels of less than0/001. The finding of Present research support of the existing relationship between meta-cognitive beliefs and rumination in students of Kurdistan university. Therefore, these factors should be considered in educational and therapeutic actions to reduce rumination.
_||_