رابطه معنای زندگی با راهبردهای تنظیم هیجان و سرسختی روانشناختی در دانشجویان
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
کلید واژه: سرسختی روانشناختی, واژگان کلیدی: معنای زندگی, راهبردهای تنظیم هیجان,
چکیده مقاله :
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه معنای زندگی با راهبردهای تنظیم هیجان و سرسختی روانشناختی در دانشجویان بود. این یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهآماری این پژوهش شامل 7000 نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای - چند مرحلهای تعداد 194 نفر (97 دختر و 97 پسر) انتخاب شدند و پرسشنامههای معنای زندگی، دشواریهای تنظیم هیجانی و سرسختی روانشناختی را پاسخ دادند. دادهها به وسیله روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونچندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیلرگرسیون نشان داد که بین معنای زندگی و سرسختی روانشناختی رابطه وجود دارد (01/0>P). معنای زندگی به ترتیب 34 و 16 درصد واریانس سرسختی روانشناختی و راهبردهای تنظیم هیجان را تبیین میکند. نتایج حاکی از ارتباط معکوس بین معنای زندگی و راهبردهای تنظیم هیجان بود (01/0>P). در پایان با عنایت به نتایج پژوهش چنین بر میآید که معنای زندگی یکی از عوامل مهم پیشبینی کننده راهبردهای تنظیم هیجان و سرسختی روانشناختی دانشجویان دختر و پسر است.
Abstract The aim of this study was to investigate the relationship between meaning of life and emotion regulation strategies and psychological hardiness in students. This was a descriptive correlational study. The statistical population of this study included 7000 students of Kharazmi University who were selected using cluster-multistage sampling of 194 people (97 girls and 97 boys) and the questionnaire of meaning of life, difficulties They responded to emotional regulation and psychological toughness. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. The results of regression analysis showed that there is a relationship between the meaning of life and psychological hardiness (P <0.01). Meaning of life explains 34% and 16% of the variance in psychological toughness and emotion regulation strategies, respectively. The results showed an inverse relationship between meaning of life and emotion regulation strategies (P <0.01). In the end, considering the results of the research, it turns out that the meaning of life is one of the important predictors of emotion regulation strategies and psychological hardiness of male and female students.
_||_