هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات حضوری مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی است. آگاهی از نظرات مراجعهکنندگان درباره خدمات اطلاعرسانی، امکانات و تجهیزات فنی، وضعیت منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی موجود در مرکز و نحوه برخورد کتابدار چکیده کامل
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات حضوری مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی است. آگاهی از نظرات مراجعهکنندگان درباره خدمات اطلاعرسانی، امکانات و تجهیزات فنی، وضعیت منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی موجود در مرکز و نحوه برخورد کتابداران با مراجعهکنندگان، از دیگر اهداف پژوهش حاضر بهشمار میرود.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی - توصیفی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش 350 نفر از اعضای کتابخانه مرکزی کشاورزی (افراد درون و برون سازمانی) هستند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که از میان علل و انگیزههای مختلف استفادهکنندگان از خدمات حضوری مرکز، مطالعه منابع علمی با 9/35 درصد مهمترین انگیزه و خواندن روزنامه، مرور پست الکترونیکی و گذراندن اوقات فراغت با 07/0 درصد کمترین انگیزه استفادهکنندگان را تشکیل میدهند. از انواع خدمات حضوری مرکز، خدمات کاوش در پایگاههای اطلاعاتی با 5/41 درصد بیشترین و سایر خدمات (مانند خدمات بخش گزارشهای نهایی طرحهای تحقیقاتی و بخش پایاننامهها) با 43/2 درصد کمترین استفاده را دارد. از میان منابع علمی موجود در مرکز، کتاب با 4/55 درصد بیشترین و مواد دیداری شنیداری با 07/0 درصد کمترین کاربرد را دارند.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه وضعیت رضایتمندی استفادهکنندگان از خدمات حضوری مرکز حاکی از آن است که خدمات کاوش در پایگاههای اطلاعاتی با 2/93 درصد بیشترین رضایت و سایر خدمات (مانند خدمات بخش گزارشهای نهایی طرحهای تحقیقاتی و بخش پایاننامهها) با 4/71 درصد کمترین رضایت را فراهم میکنند. به طور کلی 2/82 درصد از مراجعهکنندگان در اغلب مراجعاتشان به مرکز، اطلاعات مورد نیاز خود را بهدست میآورند.
پرونده مقاله
هدف: سنجش میزان استفاده و بررسی هزینه- سودمندی پایگاه های اطلاعاتی مورد اشتراک دانشگاه محقق اردبیلی در سال 2009 هدف اصلی پژوهش حاضر است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش پایگاههای اطلاعاتی دسترس پذیر از چکیده کامل
هدف: سنجش میزان استفاده و بررسی هزینه- سودمندی پایگاه های اطلاعاتی مورد اشتراک دانشگاه محقق اردبیلی در سال 2009 هدف اصلی پژوهش حاضر است.
روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش پایگاههای اطلاعاتی دسترس پذیر از طریق سرورهای مرکزی سه پایگاه: ساینس دایرکت، تیلور اند فرانسیس و سیج می باشد. برای گردآوری داده های مورد نیاز این پژوهش از گزارش های آماری تهیه شده توسط کارگزار استفاده شد و برای تحلیل یافته ها از دو شیوه بسامد استفاده و تحلیل هزینه- سودمندی که دو روش علمی در ارزیابی منابع الکترونیکی به شمار می روند، استفاده شده است.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که فراوانی میزان استفاده بر اساس شاخص های تعداد دانلود مقاله با فرمت اچ.تی.ام.آل، پی. دی. اف و چکیده در پایگاه های مختلف اختلاف معناداری دارد، به طوری که در بین سه پایگاه مورد مطالعه، پایگاه ساینس دایرکت بالاترین و پایگاه تیلوراند فرانسیس پایینترین میزان استفاده را دارا بودند.
نتیجه گیری: دانشگاه محقق اردبیلی در سال 2009 مبلغ یک میلیارد و ششصد و سی و هفت میلیون و پانصد و بیست و دو هزار و ششصد و سی و پنج هزار ریال صرف اشتراک پایگاه ها کرده است، نتایج نشان داد از نظر هزینه– سودمندی، پایگاه ساینس دایرکت ارزانترین؛ پایگاه سیج در حد نسبتاً گران و پایگاه تیلور اند فرانسیس گرانترین پایگاه بوده است.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تأمین کتابهای فارسی در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار پژوهش سه پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تأمین داخلی (رابطه ن چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر، تحلیل فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تأمین کتابهای فارسی در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار پژوهش سه پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تأمین داخلی (رابطه ناشران با بخش سفارش کتابخانهها) و مدیریت روابط با تأمین کنندگان منابع اطلاعاتی کتابخانه است. جامعه پژوهش شامل 397 نفر است که از 375 نفر مراجعان کتابخانه (دانشجویان) 10 ناشر و 12 کتابدار (مسئول سفارش) تشکیل شده است. کل جامعه ناشران و کتابداران و 313 نفر از جامعه مراجعان به پرسشنامهها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی، یافتهها با استفاده از شاخصهای آماری نظیر فراوانی، مجموع امتیازها، میانگین و انحراف معیار ارائه شدند. در آمار استنباطی نیز از آزمون تی برای تعیین روابط بین متغیرها استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که فرایند مدیریت ارتباط با مشتری با 001/0 P_ Value< و میانگین 12/2 در حد پایینتر از متوسط است. فرایند مدیریت زنجیره تأمین داخلی با 013/0 P_ Value =و میانگین 33/3 و فرایند مدیریت روابط با تأمین کنندگان با 005/0P_ Value = و میانگین 34/3 در حد بالاتر از متوسط قرار دارند.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین موانع و مشکلات یکپارچه سازی زنجیره تأمین از دیدگاه مسئولان بخش سفارش کتابخانهها، تمرکز بر خرید منابع اطلاعاتی از طریق نمایشگاههای کتاب، و از دیدگاه ناشران، نداشتن ارتباط با کتابخانه، موانع ارتباطی و پستی با کتابخانه و تأخیر در اطلاع رسانی به موقع از آخرین انتشارات به کتابخانهها بوده است.
پرونده مقاله
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت درونداد، پردازش و بروندادهای جریان اطلاعات در مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شناسایی عوامل تأثیر گذار و موانع و مشکلات فنی و تخصصی که موجب کندی قابل توجه آن میشود، انجام گرفته است.
روش پژوهش: این پژ چکیده کامل
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت درونداد، پردازش و بروندادهای جریان اطلاعات در مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شناسایی عوامل تأثیر گذار و موانع و مشکلات فنی و تخصصی که موجب کندی قابل توجه آن میشود، انجام گرفته است.
روش پژوهش: این پژوهش کاربردی و برای انجام آن از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معاونین پژوهشی، مدیران پژوهشکدههای تابعه، مدیران گروههای علمی، مدیران کتابخانهها و اعضای هیأت علمی در 62 مرکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته است. ضریب آلفای کرونباخ (92/0) نشان داد که پرسشنامه از پایایی بسیار خوبی برخوردار است. تعداد 306 پرسشنامه بین پژوهشگران جامعه آماری توزیع و در نهایت، تعداد 222 (55/72 درصد) پرسشنامه عودت داده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اس پی اس اس و آزمون آنوا (ANOVA) استفاده شد.
یافته ها: وضعیت کلی جریان اطلاعات در مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرحله "گردآوری" مناسب و در مرحله "تولید و ذخیره" و "اشاعه" نامناسب بوده است. در مرحله "گردآوری و استفاده" از اطلاعات، قالبهای الکترونیکی بیشتر از قالبهای چاپی، در دو مرحله "تولید و ذخیره" و "اشاعه" اطلاعات، قالبهای چاپی بیشتر از قالبهای الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد.
نتیجهگیری: دست اندرکاران با تدوین برنامه مناسب برای بهبود تولید، ذخیره و اشاعه اطلاعات در مراکز تحقیقاتی نسبت به رفع موانع جریان ملی و بین المللی اطلاعات و استفاده بهینه از انواع منابع اطلاعات، نیروی انسانی متخصص و بودجه پژوهشی کمک نماید.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان حضور و فعالیت دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی کشور در شبکه اجتماعی علمی ریسرچگیت انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با روش علم سنجی انجام شده است. دادههای مورد نیاز از شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت جمع آوری شده است چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان حضور و فعالیت دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی کشور در شبکه اجتماعی علمی ریسرچگیت انجام شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با روش علم سنجی انجام شده است. دادههای مورد نیاز از شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت جمع آوری شده است. در این پژوهش از میان 428 دانشگاه و مؤسسه ایرانی حاضر در ریسرچ گیت، عملکرد سی دانشگاه و مؤسسه برتر بر اساس شاخص های ششگانه آر.جی.، تأثیرگذاری، تعداد اعضاء، تعداد مدارک، تعداد بازدید و تعداد بارگذاری بررسی شد. همچنین جهت آگاهی از این مسئله که آیا رابطه آماری معنیداری میان اثرگذاری مدارک تولیدی دانشگاه های کشور در پایگاه استنادی وب علوم و شبکه اجتماعی ریسرچگیت وجود دارد یا خیر، آزمون همبستگی پیرسون میان تعداد استنادهای دریافتی دانشگاه ها در وب علوم و تعداد بازدید و بارگذاری مدارک این دانشگاه ها در ریسرچگیت انجام شد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد که در مجموع پژوهشگران و دانشجویانی از 428 دانشگاه و مؤسسه پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در ریسرچگیت حضور دارند.
همچنین بررسی دانشگاههای برتر کشور بر اساس شاخص های ششگانه مورد بررسی نشان می دهد که دانشگاه های علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه صنعتی شریف دارای بهترین عملکرد در شبکه اجتماعی علمی ریسرچگیت بوده اند.
نتیجهگیری: رابطه آماری معنادار مثبت و ضعیفی میان تعداد استنادهای دریافتی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی کشور در وب علوم و تعداد بازدید و بارگذاری مدارک آن ها در ریسرچگیت وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف: هدف از این مقاله، تحلیل کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه رازی کرمانشاه با استفاده از مدل تحلیل شکاف است. بدین منظور، به نظر سنجی از کاربران بر اساس ابعاد احساس کاربر از خدمت، کنترل اطلاعات، و کتابخانه به عنوان مکان با استفاده از سه سطح ادراکات کاربران یعنی حداقل ان چکیده کامل
هدف: هدف از این مقاله، تحلیل کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه رازی کرمانشاه با استفاده از مدل تحلیل شکاف است. بدین منظور، به نظر سنجی از کاربران بر اساس ابعاد احساس کاربر از خدمت، کنترل اطلاعات، و کتابخانه به عنوان مکان با استفاده از سه سطح ادراکات کاربران یعنی حداقل انتظارات، حداکثر انتظارات، و سطح دریافت پرداخته شده است.
روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی– توصیفی است و به منظور گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه لایب کوال است. جامعهی آماری تحقیق شامل 9000 عضو کتابخانههای دانشگاه رازی کرمانشاه است که بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی و مطابق جدول مورگان حجم نمونه 358 نفر برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش، با کمک نرم افزار اس پی اس اس 18 و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد که میانگین حداقل خدمات مورد قبول استفاده کنندگان در بعد تأثیر خدمات کتابخانه بیش از دو بعد دیگر است. از نظر مطلوبترین سطح خدمات مورد انتظار نیز کاربران از بعد تأثیر خدمات کتابخانه بیشترین انتظار را دارند. شکاف کفایت خدمات در بعد کتابخانه به عنوان یک محل و بعد کنترل اطلاعات به ترتیب 724/- و 376 /- است که هر دو منفی هستند. در خصوص شکاف برتری خدمات، کتابخانههای دانشگاه رازی در هیچ یک از ابعاد نتوانستهاند به سطح مورد انتظار استفادهکنندگان برسند. لذا، در هر سه بعد لایبکوال شکاف برتری خدمات منفی است و بیشترین شکاف به ترتیب عبارتند از: بعد کنترل اطلاعات (99/1-)، بعد تأثیر خدمات (46/1-)، و بعد کتابخانه به عنوان محل (34/1-).
نتیجه گیری: نتایج تحقیق بیانگر این مطلب است که میانگین کل خدمات کتابخانهای از نظر شکاف کفایت خدمات مثبت است. یعنی کتابخانههای دانشگاه رازی توانستهاند حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کنند. اما شکاف برتری خدمات منفی است. یعنی کتابخانهها فاصلهی زیادی تا تأمین انتظارات کاربران در رابطه با مطلوبترین سطح خدمات دارند.
پرونده مقاله
هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی تأثیر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان بر دو عامل رفتار اطلاع یابی آنان (میزان ساعات اطلاعیابی در هفته و استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات) بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش این پژوهش پیمایشی- تحلیلی بود و به شیوه همبستگی انج چکیده کامل
هدف: هدف اصلی این پژوهش شناسایی تأثیر ویژگیهای شخصیتی دانشجویان بر دو عامل رفتار اطلاع یابی آنان (میزان ساعات اطلاعیابی در هفته و استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات) بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش این پژوهش پیمایشی- تحلیلی بود و به شیوه همبستگی انجام شد. با استفاده از پرسشنامه 5 عاملی شخصیت، ویژگیهای شخصیتی دانشجویان و جهت بررسی رفتار اطلاعیابی دانشجویان از پرسشنامه دیگری استفاده شد. پایایی گویههای این دو پرسشنامه با آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0 و 80/0 به دست آمد. جامعه این پژوهش شامل 60 دانشجوی سال آخر یا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. جهت تحلیل داده ها از شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار از آزمون تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد.
یافتهها: بین عصبیت و ساعات اطلاع یابی در هفته رابطه معنادار و منفی وجود دارد (003/0r = -) و برونگرایی و ساعات اطلاعیابی رابطه معنادار و مثبت با هم دارند (541/0r=). بین انعطاف پذیری و ساعات اطلاع یابی (258/0r=) و بین توافق پذیری و ساعات اطلاع یابی (275/0r=) رابطه وجود دارد اما معنادار نیست. یافتهها مبین آن است که بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و عصبیت رابطه معنادار و منفی وجود دارد (001/0r= -) و بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و برونگرایی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (483/0r =).
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان برونگرا، بیش از دیگران وقت خود را در هفته به جستوجوی اطلاعات و استفاده از کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی بیش از هر مجرای اطلاع یابی دیگری استفاده میکنند و دانشجویان عصبی، کمتر در پی جستوجوی اطلاعات هستند.
پرونده مقاله
هدف: این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق استاندارد چکیدهنویسی (214 ISO) در چکیده های فارسی پایان نامه های دوره ی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات خوزستان در سال های 1390-1386 صورت گرفت.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی– تحلیلی و از نوع کاربردی است. در مجموع چکیده کامل
هدف: این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق استاندارد چکیدهنویسی (214 ISO) در چکیده های فارسی پایان نامه های دوره ی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات خوزستان در سال های 1390-1386 صورت گرفت.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی– تحلیلی و از نوع کاربردی است. در مجموع 3469 پایاننامه به منزله ی جامعه ی آماری انتخاب شد. جهت تهیه ی استانداردهای مورد نیاز و بررسی میزان انطباق آن ها با استاندارد چکیده نویسی، متن اصلی استاندارد بین المللی ISO در چکیده نویسی و متن ترجمه ی فارسی این استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد و با کمک فراوانی، درصد و شاخصهای 2χ به شرح یافته های پژوهش اقدام گردید.
یافته ها: بیشترین سهم رعایت عناصر در چکیده نویسی، متعلق به عنصر جایگاه با سهم (3469) یا (100 درصد) و سپس مؤلفه اصطلاح شناسی و روش شناسی بوده و در آخرین رتبه مواد غیر متنی است. در زمینه بیان رتبه مورد دستیابی هر رشته تحصیلی از مجموع امتیازات، در اولویت های نخست، رشته های زبان انگلیسی، کتابداری و مشاوره و در بدترین موارد رشتههای آبیاری و علوم سیاسی است.
نتیجهگیری: اهم نتایج نشان داد که به طور متناوب و نه یکسان، از تمامی عناصر استاندارد 214 در نگارش چکیده های این دانشگاه یا رشته های موجود در آن بهره گیری شده است که نتایج حاصل از آزمون تی تست فرضیه نیز موجب تائید آن گردید، و معلوم شد بیش از نیمی از چکیده پایان نامه های کارشناسی ارشد این دانشگاه با استاندارد 214 مطابقت دارند.
پرونده مقاله