هدف: هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان ربط تصاویر بازیابی شده در موتورهای جستجوی یاهو، گوگل، پیک سرچ و فلیکر به زبان فارسی، براساس میزان جامعیت و مانعیت نتایج بازیابی شده و معرفی بهترین موتور جستوجو و ارائه یک الگوی بهینه است. روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی به روش پیمایشی، و چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر، سنجش میزان ربط تصاویر بازیابی شده در موتورهای جستجوی یاهو، گوگل، پیک سرچ و فلیکر به زبان فارسی، براساس میزان جامعیت و مانعیت نتایج بازیابی شده و معرفی بهترین موتور جستوجو و ارائه یک الگوی بهینه است. روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی به روش پیمایشی، و دادهها از طریق مشاهده مستقیم گردآوری شده و با استفاده از منطق انتخاب واژه ها، منطق عملیات بولی تجزیه و تحلیل شده است. این پژوهش در سه مرحله، ابتدا واژگان انتخاب شده، براساس منطق عملیات بولی در موتور جستوجوهای نامبرده جستوجو شدند، و سپس نتایج به دست آمده از جستوجو، با توجه به نیاز اطلاعاتی پژوهشگر و عبارت جستوجو، مقایسه و تعداد تصاویر مرتبط در بیست نتیجه اوّل مشخص و در آخر با استفاده از فرمول، میزان ربط نتایج محاسبه گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که موتور جستوجوی یاهو با 235/32 میزان جامعیت و 75/53 میزان مانعیت، موتور جستوجوی گوگل با 80/14 میزان جامعیت و25/41 میزان مانعیت، موتور جستوجوی پیک سرچ با 81/12 میزان جامعیت و 25/26 میزان مانعیت و موتور جستوجوی فلیکر با 14/40 میزان جامعیت و 25/41 میزان مانعیت نتایج را بازیابی نمود. نتیجه گیری: نتایج حاصل در پاسخ به تعیین میزان ربط بیست نتیجه اولیه با توجه به سنجش میزان جامعیت و مانعیت نشان داد که موتور جستوجوی یاهو بیشترین مقدار مانعیت را به خود اختصاص داده است، و عملکرد بهتری نسبت به دیگر موتورهای جستوجو دارد. در پایان برای افزایش ربط جامع و مانع در بازیابی، نظام بازیابی تصاویر مبتنی بر متن و محتوا پیشنهاد گردید.
پرونده مقاله
هدف: اینپژوهش به منظور شناسایی مهارتهای حرفه ای و شخصی مدیران کتابخانه های تخصصی از دو دیدگاه انجام گرفته است.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ای محقق ساخته است که مهارتهای مدیریتی را در سه مؤلفه مهارت های ادراکی، ا چکیده کامل
هدف: اینپژوهش به منظور شناسایی مهارتهای حرفه ای و شخصی مدیران کتابخانه های تخصصی از دو دیدگاه انجام گرفته است.
روش پژوهش: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ای محقق ساخته است که مهارتهای مدیریتی را در سه مؤلفه مهارت های ادراکی، انسانی و فنی بیان می کند. جامعه آماری شامل مدیران کتابخانه های تخصصی استانداریهای کشور (31) و استادان علم اطلاعات و دانش شناسی کشور (170) می باشد که طبق فرمول کوکرال (118) نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. روایی توسط تعدادی از اساتید مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با آلفای کرونباخ 94/0 تأیید شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس و آنالیز واریانس و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد از دیدگاه استادان بالاترین اولویت ها در مهارتهای مدیریتی مهارتهای انسانی 35/4، ادراکی 17/4 و فنی 93/3 بوده و همچنین از دیدگاه مدیران کتابخانهها بالاترین اولویت ها مربوط به مهارتهای انسانی 45/4، فنی 24/4 و ادراکی 09/4 میباشد.
نتیجه گیری:بین دیدگاه استادان کتابداری و مدیران کتابخانه های تخصصی در خصوص مهارتهای (حرفه ای و شخصی) اختلاف معنی دار وجود ندارد.
پرونده مقاله
هدف: مدیریت کیفیت در کتابخانهها و مراکز خدمات اطلاع رسانی، توسط اکثریت محققان در مفاهیم کیفیت، اصول مدیریت کیفیت، فرایندهای مرتبط و محدودیتهای آن مورد توجه خاص قرار گرفته است. لذا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه بررسی موانع ساختاری استقرار مدیریت کیفیت در کتابخانههای دانشگ چکیده کامل
هدف: مدیریت کیفیت در کتابخانهها و مراکز خدمات اطلاع رسانی، توسط اکثریت محققان در مفاهیم کیفیت، اصول مدیریت کیفیت، فرایندهای مرتبط و محدودیتهای آن مورد توجه خاص قرار گرفته است. لذا، پژوهش حاضر با هدف مقایسه بررسی موانع ساختاری استقرار مدیریت کیفیت در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی همدان و دانشگاه بوعلی سینا انجام شد.
روش پژوهش: نوع پژوهش در این مطالعه توصیفی – تحلیلی، و از نوع مقطعی، و جامعه پژوهش مدیران و کارکنان شاغل در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی و بوعلی سینای همدان بودند. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه بودکه شامل 29 سؤال (10 سؤال رسمیت، 9 سؤال پیچیدگی و 10 سؤال تمرکز) بود. پس از تکمیل پرسشنامهها، اطلاعات گردآوری شده با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس تجزیه و تحلیل گردید. تجزیه و تحلیل نتایج و تست فرضیهها بر مبنای آزمون آماری کای – دو و مقایسه میانگین در بعد آمار استنباطی انجام شد.
یافتهها: طبق نتایج به دست آمده رسمیت در دانشگاه علوم پزشکی به میزان 3/47 و در دانشگاه بوعلی سینا به میزان7/52، پیچیدگی در دانشگاه علوم پزشکی به میزان 4/46 و در دانشگاه بوعلی سینا به میزان 6/53، تمرکز در دانشگاه علوم پزشکی به میزان 3/46 و در دانشگاه بوعلی سینا به میزان 7/53 می باشد. در دانشگاه علوم پزشکی رسمیت با میانگین 84/2 و انحراف معیار 6/0، پیچیدگی با میانگین 35/2 و انحراف معیار 47/0، تمرکز با میانگین 89/2 و انحراف معیار7/0 و نیز در دانشگاه بوعلی سینا رسمیت با میانگین 3 و انحراف معیار 48/0، پیچیدگی با میانگین 029/2 و انحراف معیار 49/0 ، تمرکز با میانگین 35/2 و انحراف معیار 98/0 بر آورد گردیده است.
نتیجه گیری: طبق تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش، در مجموع کمترین موانع ساختاری استقرار مدیریت کیفیت در دانشگاه علوم پزشکی به میزان 47/2، و بیشترین موانع در دانشگاه بوعلی سینا به میزان 71/2 می باشد، و هر چه مقدار درصد موانع کمتر باشد، محیط برای استقرار مدیریت کیفیت مناسب تر است. بنابراین دانشگاه علوم پزشکی همدان واجد شرایط برای استقرار مدیریت کیفیت می باشد.
پرونده مقاله
هدف: آشنایی با میزان برخورداری کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس از شرایط زمینهای لازم برای بروز خلاقیت در آنان بر اساس مدل اولدهام است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس است. ابزار گردآوری د چکیده کامل
هدف: آشنایی با میزان برخورداری کتابداران کتابخانههای عمومی استان فارس از شرایط زمینهای لازم برای بروز خلاقیت در آنان بر اساس مدل اولدهام است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانه های عمومی استان فارس است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از آزمون آماری تی تک متغییره، تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس برای سنجش میزان همبستگی بین شرایط زمینهای بروز خلاقیت و مؤلفههای آن استفاده شده است. یافته ها: در کتابخانههای عمومی استان فارس شرایط لازم برای بروز خلاقیت کتابداران در سطحی بیشتر از حد متوسط است. تفاوتهای فردی کتابداران به لحاظ شغلی و وضعیت روحی و روانی متأثر از بسترهای کاری در سطحی بیشتر از حد متوسط است. وضعیت روحی و روانی مثبت کتابداران متأثر از بسترهای غیر کاری در سطحی پایین تر از حد متوسط است. تفاوتهای فردی کتابداران به لحاظ شخصیتی در سطحی بیشتر از حد متوسط است. تفاوتهای فردی کتابداران به لحاظ شغلی در سطحی بیشتر از حد متوسط است. میزان تمایل کتابداران به عرضه و اشتراک دیدگاههای خلاق خود در سطحی بیشتر از حد متوسط است. اصالت/ ارزش: بررسی شرایط بروز خلاقیت در میان کتابداران و مدیران کتابخانه ها میتواند زمینه ساز بروز ایده های نو و کارآمد از جانب کتابداران در جهت افزایش بهره وری از کتابخانه ها و رضایت مندی کاربران این کتابخانه ها باشد.
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر به بررسی میزان آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از پایگاههای اطلاعاتی تمام متن موجود در صفحه خانگی کتابخانه مرکزی این دانشگاه پرداخته است، و تلاش دارد، علاوه بر یافتن مشکلات و موانع پیش روی استفاده هر چه بیشتر از این منابع اطلاعاتی، ر چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر به بررسی میزان آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از پایگاههای اطلاعاتی تمام متن موجود در صفحه خانگی کتابخانه مرکزی این دانشگاه پرداخته است، و تلاش دارد، علاوه بر یافتن مشکلات و موانع پیش روی استفاده هر چه بیشتر از این منابع اطلاعاتی، راهکارهای لازم جهت اشاعه مطلوب اطلاعات توسط کتابداران و بهبود و یا ارتقاء وضعیت موجود ارائه دهد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع کاربردی است، و جامعه آماری آن را کلیه کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل می دهند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که پس از توزیع و جمع آوری، دادههای به دست آمده، از طریق نرم افزار آماری اس پی اس اس در سطح آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شده است.
یافته ها: نتایج نشان میدهد میانگین نمره آشنایی واقعی کتابداران در رابطه با پایگاههای اطلاعاتی تمام متن 52/51 با انحراف معیار 4/26 می باشد. آزمون t-test نشان داد بین رشته تحصیلی و میزان آگاهی و استفاده کتابداران از پایگاههای تمام متن رابطه معناداری وجود دارد. همچنین ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد بین سطح تحصیلات کتابداران با نمره آگاهی، استفاده و نمره آشنایی واقعی آنان رابطه معنادار مستقیم وجود دارد، و بیشترین رتبه آگاهی و استفاده آنان ابتدا مربوط به پایگاههای تمام متن داخلی و سپس پایگاههای خارجی می باشند.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد میزان آگاهی و استفاده کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از پایگاههای اطلاعاتی تمام متن موجود در صفحه خانگی این دانشگاه در حد متوسط به بالا است. جنسیت کتابداران در میزان آگاهی و استفاده آنان تأثیر نداشت، ولی بین سطح تحصیلات و همچنین رشته تحصیلی و نمره آگاهی و استفاده آنان رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. بیشترین میزان آگاهی و استفاده آنان ابتدا مربوط به پایگاههای داخلی و سپس پایگاههای خارجی می باشد، و بر اساس نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که هرچه در طول زمان میزان آگاهی کتابداران نسبت به پایگاهها افزایش و یا بلعکس کاهش یافته، میزان استفاده آنان نیز به همان نسبت تغییر کرده است.
پرونده مقاله
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه کتابداران زن و مرد شاغل در کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران از لحاظ فرسودگی شغلی، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی با کنترل سن، میزان تحصیلات و میزان سابقه است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر علی- مقایسه ای است. گروه نمونه این پژوهش شامل 128 چکیده کامل
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه کتابداران زن و مرد شاغل در کتابخانه های دانشگاه های دولتی شهر تهران از لحاظ فرسودگی شغلی، تعهد سازمانی و خشنودی شغلی با کنترل سن، میزان تحصیلات و میزان سابقه است.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر علی- مقایسه ای است. گروه نمونه این پژوهش شامل 128 کتابدار (62 مرد و 66 زن) که در کتابخانه های دانشگاهی شهر تهران شاغل می باشد، و به روش نمونه گیری خوشه ای انجام شده اند. این نمونه با استفاده از پرسشنامه های استاندارد فرسودگی شغلی مسلش و جکسون با آلفای کرونباخ 91/0، تعهد سازمانی با آلفای کرونباخ 89/0 و مقیاس شغل به طور کلی با آلفای کرونباخ 87/0 مورد آزمون قرار گرفتند. داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی (شامل فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (شامل آزمون های انحراف معیار و تحلیل کواریانس چندمتغیری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که زنان و مردان کتابدار در متغیر خشنودی شغلی، فرسودگی شغلی، مسخ شخصیت و فقدان موفقیت فردی تفاوت معنی داری با یک دیگر دارند. ولی، در متغیر تعهد سازمانی و فرسودگی عاطفی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان می دهد خشنودی شغلی کتابداران زن بیشتر از مردان است. همچنین کل فرسودگی شغلی، فقدان موفقیت فردی و مسخ شخصیت کتابداران زن کمتر از کتابداران مرد است.
پرونده مقاله
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی محیط رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی مگ ایران و سید انجام شده است، تا مشخص گردد از نظر کاربران متخصص میزان همخوانی محیط رابط کاربر هر یک از دو پایگاه با مؤلفههای نیلسن چقدر است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است، و به روش ارزیابی چکیده کامل
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی محیط رابط کاربر پایگاه های اطلاعاتی مگ ایران و سید انجام شده است، تا مشخص گردد از نظر کاربران متخصص میزان همخوانی محیط رابط کاربر هر یک از دو پایگاه با مؤلفههای نیلسن چقدر است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است، و به روش ارزیابی مکاشفه ای انجام گرفته است. 5 نفر از متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی به روش نمونهگیری نظری و با رویکرد نمونه گیری در دسترس به عنوان ارزیاب انتخاب شدند. پایگاه های فوق الذکر با استفاده از سیاهه وارسی شامل ده مؤلفه اصلی نیلسن و 115 مؤلفه فرعی مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای هر یک از مؤلفهها درجه شدت در نظر گرفته شد. حاصلضرب امتیاز کسب شده از هر مؤلفه در درجه شدت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت برای هر یک از مؤلفه های اصلی جمع امتیازات و درصد امتیازات حاصل شد.
یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد پایگاه مگیران از مجموع 402 امتیاز مؤلفه های فرعی، 5/239 امتیاز و پایگاه " سید" 75/167 امتیاز را کسب کردند. بنابراین میزان همخوانی پایگاه مگیران با ده مؤلفه نیلسن 73/59 (کمی بیش از حد متوسط) و در پایگاه سید 65/43 درصد (کمتر از حد متوسط) است.
نتیجه گیری: نتایج ارزیابی نشان داد در پایگاه مگیران مؤلفه ثبات و یکدستی با رعایت 5/90 درصد معیارها، بیش از سایر مؤلفه ها با معیارها همخوانی دارد، و مؤلفه انعطاف پذیری با رعایت 7/9 درصد معیارها کمترین همخوانی را از بین ده مؤلفه نیلسن دارد. در پایگاه سید مؤلفه انطباق با دنیای واقعی با امتیاز 2/84 درصد بیشترین همخوانی و مؤلفه شناسایی/ تصحیح خطا با کسب صفر درصد کمترین همخوانی را از بین مؤلفههای نیلسن داشته است.
پرونده مقاله
هدف: این مقاله به بررسی رشد و توسعه مقالات اعضاء هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایگاه استنادی وب علوم میپردازدکه هدف اساسی آن شناسایی و تعیین تولیدات علمی اعضاء هیأت علمی دانشگاه باهنر است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات علم سنجی است که با استفاده از رو چکیده کامل
هدف: این مقاله به بررسی رشد و توسعه مقالات اعضاء هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایگاه استنادی وب علوم میپردازدکه هدف اساسی آن شناسایی و تعیین تولیدات علمی اعضاء هیأت علمی دانشگاه باهنر است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع تحقیقات علم سنجی است که با استفاده از روش کمی و تحلیل استنادی انجام شده است. ابزارگردآوری دادهها،پایگاه استنادی وب علوم و ابزارتحلیل دادهها نرم افزار اس پی اس اس نسخه20بوده است که تحلیلهای آماری آن مبتنی برآمار توصیفی است. ابتدا با استفاده از جستوجوی پیشرفته در پایگاه وب علوم کلیه رکوردهای تولید شده توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در بازه زمانی سالهای2000-2011 که در این پایگاه نمایه شدهاند مورد بازیابی قرار گرفت. سپس استنادهای مربوطه با فرمت تمام متن در کامپیوتر شخصی ذخیره و در نهایت با استفاده از نرم افزار اسپساساس به تحلیل آماری داده ها پرداخته شد.
یافته ها: میانگین رشد سالانه تولیدهای علمی دانشگاه باهنر در بازه زمانی2000-2011 رشد قابل قبولی است. به ویژه با سیر صعودی که از سال 2004 به این سو به خود گرفته است، میتواند در سالهای آینده جایگاه دانشگاه شهید باهنر را در میان دانشگاههای کشور ارتقاء چشمگیری دهد. از تحلیل دادهها مشخص شد دانشکده علوم پایه در رتبه اوّل در میان دانشکدههای دیگر به عنوان پرتولید ترین دانشکده دانشگاه محسوب میشود. اغلب تولیدها و استنادهای این دانشکده توسط بخش شیمی صورت گرفته است. با مشخص شدن پژوهشگران برتر دانشگاه شهید باهنر کرمان به لحاظ شاخصهای تعداد مدارک تولید شده، تعداد استنادهای دریافتی، و میانگین استناد دریافتی برای هر سند میتوان گفت رشتههای شیمی، مکانیک و آمار، موتور تولید علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان محسوب می شوند .
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد دانشگاه شهید باهنر در این مدت 1356 مدرک تولید نموده است. همچنین میانگین رشد سالانه مدارک این دانشگاه 6 /33 درصد بوده است. به لحاظ تعداد مدارک تولید شده و استنادهای دریافتی محمدعلی طاهر، ایران شیخ شعاعی و احمد شیخی در مکان های نخست قرار گرفتند. تقریبا تمامی مدارک به زبان انگلیسی چاپ شده اند. با توجه به جذب اعضای هیأت علمی جدید و سرعت رشد مدارک تولید شده دانشگاه شهید باهنر میتوان گفت در سالهای آتی دانشگاه شهید باهنر کرمان به لحاظ تعداد مدارک، رشد چشمگیری خواهد داشت.
پرونده مقاله