خود باوری تحصیلی براساس یادگیری خود نظم ده و راهبردهای فراشناختی دانشآموزان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیزهره مشهدی اکبر 1 , یحیی یار احمدی 2 *
1 - کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
کلید واژه: خودباوری تحصیلی, یادگیری خودنظم ده, راهبردهاي فراشناختي,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق فوق پیش بینی خودباوری تحصیلی بر اساس یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان دوره دوم تحصیلی میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و به روش کمی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شهرستان ری بوده که شامل تعدادی از دانش آموزان دوره دوم تحصیلی که دختر و پسر هستند . طبق جدول مورگان حجم نمونه برابر 308 نفر تعیین شد که از بین مدارس شهرستان ری تهران، به روش نمونهگیری تصادفی، 12 مدرسه به صورت تصادفی (6 مدرسه دخترانه و 6 مدرسه پسرانه) و (از تعداد 308نفر دانشآموز 150 نفر دختر و 158 نفر پسر انتخاب شدند ). سپس در هر مدرسه از هر رشته یک کلاس به صورت تصادفی و از هر کلاس تعدادی دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه بر روی آنها اجراشد از جمله شرایط ورود به آزمون عبارتند از: علاقه مندی به شرکت در آزمون و دارای حداقل معدل 14 میباشد. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خودباوری تحصیلی آزادی (1394) با 21 سوال ، پرسشنامه یادگیری خودنظم ده 44 سوال پنتریچ و دی گروت (1990)، پرسشنامه 37 سوالی راهبردهای فراشناختی کرمی (1394) بود که روایی آن در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. پایایی ان در این تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد و ضریب پایایی برای پرسشنامه 89/0 و برای دو مولفه عزت نفس (85/0) و کارآمدی شخصی (92/0) محاسبه گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون رگرسیون و نرم افزار SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی قادر به پیشبینی خودباوری تحصیلی دانشآموزان دوره دوم تحصیلی به ترتیب به میزان 2/42 درصد و 46 درصد میباشد.بنابراین به منظور ارتقای سطح خودباوری دانش آموزان استفاده از مولفه های یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی ضروری به نظر میرسد.
The aim of this research is to predict academic self-efficacy based on self-regulated learning and metacognitive strategies of students. This study is applied in terms of its goal, quantitative in nature, and based on correlation. The population in this study includes a number of male and female secondary school students. According to Morgan's table, the sample size has been determined to be 308 individuals, selected from schools in Ray city through multi-stage random sampling. Twelve schools (6 girls' schools and 6 boys' schools) were randomly selected, and from each school, one class was randomly chosen, and a number of students were randomly selected from each class (among the 308 students, 150 were girls and 158 were boys). The main tools for data collection were the Academic Self-Efficacy Questionnaire by Azadi (2015), the Self-Regulated Learning Questionnaire by Pintrich and Groot (1990) and the Metacognitive Strategies Questionnaire by Karami (2015) which have been validated in various studies. The reliability of the instruments was confirmed using Cronbach's alpha. The obtained data were analyzed using regression tests and SPSS software version 23. The results showed that self-regulated learning and metacognitive strategies were able to predict the academic self-confidence of second-year students by 42.2 percent and 46 percent, respectively.
ثابت خواه، فومنی؛ صدیقه، فرج پور ؛ کمسری، سمیه ؛ چهرنوازی کار، محدثه؛ ندیم قاضیانی، فریبا .(1398). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و جهت گیری هدف با دانش آموزان متوسطه، اولین همایش ملی مدرسه فردا، اردبیل
حسینی مهر، مصطفی؛ رشیدی، علیرضا؛ حجت خواه، سیدمحسن .(1397). رابطه علی میان باورهای ضمنی هوش و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری، با میانجیگری اهداف ی، در دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان کنگاور، ششمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران.
خسروی، اعظم؛ سهرابی شگفتی، نادره .(1395). بررسی مقایسه ای یادگیری خودنظم ده در دانش آموزان عادی و تیزهوش، هفتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
عرب زاده، مهدی .(1394). اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنطیم بر خودکار آمدی و جهتگیری هدف دانش آموزان، چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
جانعلی نژاد، عطیه.(1397). بررسی رابطه خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان جاسک، سومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، تهران.
دهقانی، یوسف ؛ حکمتیان فرد، صادق . (1399) . بررسی نقش خوش بینی تحصیلی، باورهای فراشناختی و تنظیم شناختی هیجان در پیش بینی خودناتوان سازی دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه، روانشناسی افراد استثنایی، 10(37): 159-135
سیاوشی فر، نسیم؛ تجلی، پریسا؛ شریعت باقری، محمد مهدی .( 1399) .مقایسه اثربخشی برنامه داوسون-گویئر و آموزش راهبردهای فراشناختی بر کارکردهای اجرایی (توجه، حافظه فعال و بازداری رفتاری) دانش آموزان دارای اختلال یادگیری با مشخصه خواندن.
عبدی، علی ؛ خاصی، پرستو. ( 1398 ) . بررسی رابطه جو روانی اجتماعی کلاس و خودکارامدی با درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر ملکشاهی،نخستین همایش بین المللی تدبیر علوم مدیریتی، تربیتی، اجتماعی و روانشناسی در افق ایران 1404، مشهد.
صادقی خلیل آباد، فریبا ؛ بیان فر، فاطمه . (1397) . رابطه باورهای خودکارآمدی معلم بر عملکرد تحصیلی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری دانش آموزان،اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی ایران، تهران.
Yong Kung, L., Abdul Aziz, A.) 2020). An Action Research on Metacognitive Reading Strategies Instruction to Improve Reading Comprehension, Journal of English Language and Literature Studies, Asian Economic and Social Society. 9(2), 86-94
Gölünük Baspinar, S. Akif Ziyagil, M. (2019). "Metacognitive Awareness Skill Level of Athletes and Sedentary Turkish University Students in Both Genders," Asian Journal of Education and Training, Asian Online Journal Publishing Group. 5(4), 555-561.
Antúnez, A & del Henar, M, Pérez-Herrero. & Rosário, P. & Vallejo, G. & José Carlos Núñez. (2020). "Engagement SPIRALS in Elementary Students: A School-Based Self-Regulated Learning Approach," Sustainability, MDPI, Open Access Journal. 12(9), 1-22.
Permono H. Sovitriana, R. Djoko Santosa, A. (2019). Influence Cognitive Strategies, Metacognitive Strategies and Experience Success in Mathematics Achievement Through Self-Efficacy in V Grade Elementary School in East Jakarta, International Review of Management and Marketing, Econjournals. 9(5), 46-51.