خود باوری تحصیلی براساس یادگیری خود نظم ده و راهبردهای فراشناختی دانشآموزان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - دانش اموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی- علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: خودباوری تحصیلی, راهبردهای فراشناختی, یادگیری خودنظم ده,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق فوق پیش بینی خودباوری تحصیلی بر اساس یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی دانش آموزان دوره دوم تحصیلی میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، و به روش کمی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شهرستان ری بوده که شامل تعدادی از دانش آموزان دوره دوم تحصیلی که دختر و پسر هستند . طبق جدول مورگان حجم نمونه برابر 308 نفر تعیین شد که از بین مدارس شهرستان ری تهران، به روش نمونهگیری تصادفی، 12 مدرسه به صورت تصادفی (6 مدرسه دخترانه و 6 مدرسه پسرانه) و (از تعداد 308نفر دانشآموز 150 نفر دختر و 158 نفر پسر انتخاب شدند ). سپس در هر مدرسه از هر رشته یک کلاس به صورت تصادفی و از هر کلاس تعدادی دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه بر روی آنها اجراشد از جمله شرایط ورود به آزمون عبارتند از: علاقه مندی به شرکت در آزمون و دارای حداقل معدل 14 میباشد. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خودباوری تحصیلی آزادی (1394) با 21 سوال ، پرسشنامه یادگیری خودنظم ده 44 سوال پنتریچ و دی گروت (1990)، پرسشنامه 37 سوالی راهبردهای فراشناختی کرمی (1394) بود که روایی آن در مطالعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. پایایی ان در این تحقیق با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد و ضریب پایایی برای پرسشنامه 89/0 و برای دو مولفه عزت نفس (85/0) و کارآمدی شخصی (92/0) محاسبه گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون رگرسیون و نرم افزار SPSS نسخه 23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی قادر به پیشبینی خودباوری تحصیلی دانشآموزان دوره دوم تحصیلی به ترتیب به میزان 2/42 درصد و 46 درصد میباشد.بنابراین به منظور ارتقای سطح خودباوری دانش آموزان استفاده از مولفه های یادگیری خودنظم ده و راهبردهای فراشناختی ضروری به نظر میرسد.
The aim of this research is to predict academic self-efficacy based on self-regulated learning and metacognitive strategies of secondary school students. This study is applied in terms of its goal, quantitative in nature, and based on correlation. The population in this study includes a number of male and female secondary school students. According to Morgan's table, the sample size has been determined to be 308 individuals, selected from schools in Ray in Tehran through multi-stage random sampling. Twelve schools (6 girls' schools and 6 boys' schools) were randomly selected, and from each school, one class was randomly chosen, and a number of students were randomly selected from each class to participate in the questionnaire survey (among the 308 students, 150 were girls and 158 were boys). The conditions for participating in the study included an interest in participating in the study and having a minimum GPA of 14.The main tools for data collection were the Academic Self-Efficacy Questionnaire by Azadi (1394) with 21 items, the Self-Regulated Learning Questionnaire by Pintrich and Groot (1990) with 44 items, and the Metacognitive Strategies Questionnaire by Karami (1394) with 37 items, which have been validated in various studies. The reliability of the instruments was confirmed using Cronbach's alpha, and the reliability coefficient for the questionnaire was 0.89, and for the self-esteem (0.85) and personal efficacy (0.92) components, respectively.The obtained data were analyzed using regression analysis and SPSS software version 23. The results indicate a correlation of 42.2% and 46% respectively. Therefore, in order to enhance the level of students' self-efficacy, the use of self-regulated learning components and metacognitive strategies appears to be essential.
_||_