نقش آموزش مبتنی بر نقاشی خلاق برخودکارآمدی دانش آموزان سوم راهنمایی
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
فرانک موسوی
1
*
,
شهزاد سادات موسوی
2
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - کارمند (ستاد )دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه
کلید واژه: نقاشی خلاق, خودکارآمدی اجتماعی, خودکارآمدی تحصیلی, خودکارآمدی هیجانی. ,
چکیده مقاله :
نقاشی یک فعالیت سازنده و دریچه ای است بر اندیشه ها و احساسات فراگیر که به عمق درک ، یادگیری ، رشد اجتماعی و عاطفی او کمک می کند . هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نقاشی خلاق بر خودکارآمدی دانش آموزان سوم راهنمایی است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان سوم راهنمایی بودند که دو کلاس از آنها براساس نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیده اند و با گمارش تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند . ابزار پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس میباشد. داده های این پژوهش با استفاده از روش آمارتوصیفی ( میانگین، انحراف معیار، فراوانی) و روش آمار استنباطی( آزمون تحلیل کواریانس ) صورت گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مبتنی بر نقاشی خلاق بر افزایش خودکارآمدی و زیر مولفه های آن (خودکارآمدی اجتماعی، خودکارآمدی تحصیلی و هیجانی) نقش معنا دار دارد. فراهم نمودن زمینه و بستر آموزش مبتنی بر نقاشی خلاق در مدارس راهنمایی به دلیل نقش موثر نقاشی خلاق بر خودکارآمدی اجتماعی ، خود کارآمدی تحصیلی و خود کارآمدی هیجانی باید مورد توجه مدارس قرارگیرد .
Painting is a constructive activity and a window to comprehensive thoughts and feelings that helps in the depth of understanding, social and emotional growth. The aim of the present study is to investigate the effect of teaching creative painting on the self-efficacy of third-grade middle school students in West Gilan County. The research method is a quasi-experimental design with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population of this study was all third-grade middle school students in West Gilan County, two classes of which were selected from a multi-stage sampling and randomly assigned to the experimental and control groups. The instrument of the research was the Morris Children and Adolescents Self-Efficacy Questionnaire. The data of this study were collected using descriptive statistics (mean, deviation, frequency) and inferential statistics (analysis of covariance test). The results of the analysis and analysis of covariance showed that teaching creative painting has a significant role on self-efficacy and its sub-components (social self-efficacy, academic and emotional self-efficacy). Providing a context and educational platform for creative painting education in middle schools should be considered because of the effects of creative painting on social self-efficacy, academic self-efficacy, and emotional self-efficacy.
-بهپژوه، احمد؛ نوری، فریده. (١٣٨١). تأثیر نقاشی درمانی در کاهش رفتارهای پرخاشگرانهی دانشآموزان عقبماندهی ذهنی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ٣٢ (٢)، صص ١٧٠- ١٥٥.
-دادستان، پريرخ .( ١٣٨٨). ارزشيابي شخصيت کودکان. تهران: انتشارات رشد.
-سفیری، خدیجه؛ ایمانیان، سارا. (١٣٩٠). نقاشی و نگارش، تکنیکی برای تحقیق با کودکان در علوم اجتماعی. مجلۀ مطالعات اجتماعی ایران، دورۀ پنجم، شمارۀ ٢، تابستان، صص ٧٧- ٥٨.
-شولتز، دوان. (١٩٩٨). نظریههای شخصیت. ترجمه: یحیی سید محمدی (١٣٨٣)تهران: نشر ویرایش، چاپ ششم.
- طهماسیان، کارینه؛ اناری، آسیه. (١٣٨٨). رابطه بین ابعاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال ٣، شماره ١ (٩)، بهار، صص ٩٣-٨٣ .
-فراری، اولیوریو انا. (١٣٩١). نقاشی کودکان و مفاهیم آن. ترجمه: عبدالرضا صرافان، تهران: انتشارات دبستان،ویرایش اول،چاپ دوازدهم.
-کرمن، ال. (١٣٩١). نقاشی کودکان. ترجمه: محمود منصور و پریچهر دادستان، تهران: انتشارات دبستان، ویرایش اول ،چاپ هفتم
-کرمی، جهانگیر؛ علیخانی، مصطفی؛ زکییی، علی؛ خدادادی، کامران. (١٣٩١). اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش رفتارهای پرخاشگرانهی دانشآموزان دختر دچار نارساخوانی. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، تابستان، دورهی ١، شمارهی ٢، صص ١١٧- ١٠٥.
-گلين، توماس. (١٣٩٠). مقدمه اي بر روانشناسي نقاشي کودکان. ترجمه: محمد تقي فرامرزي. تهران: دنياي نو.
-مختاری، فرحناز .(١٣٨٦). روان شناسی نقاشی کودکان .تهران: نشر اقاقی، چاپ سوم
-ميرزابيگي، علي. (١٣٨٢). نقش هنر در آموزش و پرورش و بهداشت رواني کودکان. تهران: انتشارات مدرسه.
- موسوی ، فرانک .(1394). اصول تهیه برنامه های آموزشی ، کرمانشاه : انتشارات دانشگاه آزد اسلامی واحد کرمانشاه
-نزادی کاشانی، غزاله. (١٣٨٨). تأثیر نقاشی بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان دختر عقب ماندهی ذهنی آموزشپذیر مقطع ابتدایی. ویژه نامه توانبخشی اعصاب کودکان، ۱۱ (٤)، صص ٧٨- ٧
-Bandura, A. (2006). Adolescent development from an agnatic perspective.In F.Pajares and T. Urdan (Eds.).Self-efficacy beliefs of Adolescent, 5, 143-146.Greenwich: Information age publishing.
-Bandura,A. (2000).Exercise of human agency Through collective efficacy, curr. Dir, phsychol, Sci 9:75-78
6-Bandura, A(1997) Self- efficacy: The exercise of control. New York, FreemanBandura, A(200) Exercise of human agency Through collective effective, curr. Dir, phsychol, Sci 9:75-78
-Siegle, D., McCoach, D.B. (2007). Increasing student mathematics self-efficacy though teacher training. Journal of advanced academics, 18, 278-312.
-Li H.L. (2002). Painting therapy for a child with emotional and behavioral disorders.Asingle case study.Thesis for master of art in art Therapy and counseling ;.Abstract page.
-Rasele M.A (2008) .Individual art therapy counseling with at-risk childreninschooletting.Thesis for master of art in art Therapy and counseling. USA. Ursul incollege.Abstract page.