اثربخشی آموزش بار شناختی بر سازگاری تحصیلی و درگیری تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیعلی معصومی 1 , محمدعلی نادی 2 , ایلناز سجادیان 3
1 - گروه روانشناسی تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - عضو هیات علمی و استاد تمام دانشگاه آزاد اصفهان
3 - دانشگاه خوراسگان
کلید واژه: آموزش بار شناختی, سازگاری تحصیلی, درگیری تحصیلی, دانش آموزان دوره دوم متوسطه,
چکیده مقاله :
: سازگاری و درگیری تحصیلی از متغیرهای مهم در بین دانش آموزان است. لذا هدف در پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بار شناختی بر سازگاری تحصیلی و درگیری تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه است. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دوماهه و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموز دختر دوره دوم متوسطه نواحی ششگانه اصفهان در سال تحصیلی 1403- 1402 بود . 42 نفر از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مداخله و گروه کنترل ( هرگروه 21 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری شامل پرسشنامه های سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک و درگیری تحصیلی ریو بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش بار شناختی، سازگاری تحصیلی و درگیری تحصیلی دانش آموزان را افزایش داده است و اثرات آموزش ها در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است(001/0>p). آموزش بار شناختی با کاهش بار ذهنی، سازگاری و درگیری تحصیلی دانشآموزان را افزایش داده و استرسهای آموزشی را کاهش میدهد و کیفیت آموزش را بهبود میبخشد.
Educational adjustment and Educational engagement are important and significant variables among students. Therefore, the aim of the research is to investigate the effectiveness of cognitive load training on Educational adjustment and Educational Engagement in second year high school students. The semi-experimental research method was pre-test, post-test with a control group and a two-month follow-up period, and the statistical population included all female students of the second year of high school in the six districts of Isfahan in the academic year of 1402-1403. 42 people were selected through targeted sampling and randomly assigned to two intervention groups and control group (21 people in each group). The research tools in the pre-test, post-test and follow-up phases included the Baker and Seriak academic adjustment questionnaires and Rio's academic engagement. Data analysis was done using SPSS version 23 software and multivariate covariance analysis .The results showed that training has increased students' cognitive load, Educational adjustment and Educational Engagement, the effects of training remained in the follow-up phase (p<0.001).
Cognitive load training reduces mental burden, enhances students' Educational adjustment and Educational engagement, decreases educational stress, and improves the quality of education
احمدی, پروین, بناهان, مریم, & علی خانی, منصوره. (1403). تأثیر رویکرد یادگیری معکوس در کلاس مجازی علوم بر درگیری تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در دوره کرونا. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 13(2), 135-150. doi: 10.48310/pma.2024.13206.3853
پورپاریزی، معصومه.، توحیدی، افسانه.، و خضری مقدم، نوشیروان. (1397). تأثیر ذهن آگاهی بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری تحصیلی: نقش واسطه ای خودپنداره تحصیلی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت، 4(3)، 29-44. doi: 10.22108/ppls.2018.111795.1464
جعفری, علیرضا, نادی, محمدعلی, & منشئی, غلامرضا. (1396). اثر بخشی بسته آموزشی یادگیری خودراهبر بر مسئولیت پذیری تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی در دانشجویان. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز, ویژه نامه 97), 48-63.
جعفری، علی رضا و نادی، محمد علی. (1401) تحلیل کیفی مؤلفه های یادگیری خود راهبر در آموزش پرستاری، نشریه آموزش پرستاری، 11(2)، 64-78.
رستمی م، طالع پسند س، محمدی فر م ع.( 1396). اثر بخشی برنامه آموزشی بار شناختی بر کارآیی یادگیری مفاهیم جبر در دانش آموزان دختر پایه هفتم شهر تهران . دوماهنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،10(4):333-322
رمضانی، ملیحه.، و خامسان، احمد. (1396). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 8(29)، 185-204. doi: 10.22054/jem.2018.22660.1555
شریف منش مریم، قمرانی امیر، نادی محمدعلی، سجادیان ایلناز. (1400). مقایسۀ تأثیر مداخلۀ آموزش بارشناختی با آموزش فراشناخت بر علایم مشکلات رفتاری درونیشدۀ دانشآموزان دختر دوره اول دبیرستان. فصلنامه كودكان استثنايي. 21 (۴) :۱۲۷-۱۴۰ URL: http://joec.ir/article-۱-۱۲۲۶-fa.html
عباسی, حامد, نیلی احمد آبادی, محمدرضا, دلاور, علی, & زارعی زوارکی, اسماعیل. (1402). تأثیر محتوای الکترونیکی مبتنی بر واقعیت افزوده بر بار شناختی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در درس آموزش علوم تجربی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی 12(4), 369-400. doi: 10.48310/
فتحی آذر, اسکندر, گل پرور, فرشته, میر نسب, میر محمود و واحدی, شهرام. (1395). مطالعه پدیدارشناختی مشکلات رفتاری در دانشآموزان دبیرستانی:چالشهای هیجانی- اجتماعی و تحصیلی. مشاوره کاربردی، 6(2)، 53-72.
فلاحی, وحید, نریمانی, محمد, اسماعیلی, نسیم, & موسوی, سیده سولماز. (1402). نقش حس انسجام و باورهای امید در پیش بینی سازگاری تحصیلی دانش آموزان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 12(3), 563-581. doi: 10.48310/pma.2023.3331
Abu Samhadaneh m, Al-Takhaineh W, Abed Al Nabi Al dalaeen I. (2022). Academic Compatibility and its Relationship to Targets Designation Among A sample of Higher Level of Basic Education Students. Res Militaris, 12(2), 5117-5130.
Appleton, J. J., Christenson, S. L., Kim, D., & Reschly, A. L. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument. Journal of school psychology, 44(5), 427-445.
Baker R W, Siryk B. 1984. Measuring Adjustment to College. Journal of Counseling Psychology, 3: 179-189.
Barimani, M., Zwedberg, S., & Ulfsdottir, H. (2022). Open dialogue–a grounded theory study on peer learning at birthing units. Midwifery, 111, 103355
Brysbaert M.( 2019). How many participants do we have to include in properly powered experiments? A tutorial of power analysis with reference tables. J Cogn.;2(1):16. doi:10.5334/joc.72 https://doi.org/10.5334/joc.72
De Bruin, A. B., & van Merriënboer, J. J. (2017). Bridging cognitive load and self-regulated learning research: A complementary approach to contemporary issues in educational research. Learning and Instruction, 51, 1-9.
Fathi Azar, I., Gol Paror, F., Mir Nasab, M.M., Vahedi, S. (2017). Phenomenological study of behavioral problems in high school students: Social-emotional and academic challenges. Biannual Journal of Applied Counseling, 6(2), 53-72. doi: 10.22055/jac.2017.19931.1355[Persian]
Ghazi, R. M., & Mohammad, S. A. (2022). Academic Compatibility among Students of Department of Kindergarten. Nasaq, 35(6)
Greenaway, K., Amiot, C. E., Louis, W. R., Bentley, S. V., Mavor, K. I., Platow, M. J., & Bizumic, B. (2017). The role of psychological need satisfaction in promoting student identification. Self and social identity in educational context. New York: Routledge.
Jafari, A., & Nadi, M. A. (2022). Qualitative Analysis of self-directed learning in nursing training. Journal of Nursing Education (JNE), 11(2), 64-78[Persian]
Jafari, A., Nadi, M., & Manshaei, G. (2018). The effectiveness of training package self-directed learning on academic responsibility and academic procrastination in students. Educational Development of Judishapur, 9(Supplement), 48-63. [Persian]
Leppink, J. (2010, July). Adjusting cognitive load to the student’s level of expertise for increasing motivation to learn. In Proceedings of the Eighth International Conference on Teaching Statistics [Conference paper]. Slovenia: Ljubljana.
Marks, H. M. (2000). Student engagement in instructional activity: Patterns in the elementary, middle, and high school years. American educational research journal, 37(1), 153-184
Pappas C. 2014. Cognitive load theoryand instructional design. [Online]. Diakses dari: http:// www.elearningindustry.com/cognitive-load-theory-and-instructionaldesign
Plass, J.L, Moreno, R., Brünken, R, editors. (2011). Cognitive load theory. Psychology of Learning and Motivation, 55, 37-76.
Porparizi, M., Towhidi, A., & Khezri Moghadam, N. (2018). The effect of mindfulness on academic achievement, and academic adjustment: The mediation role of academic self-concept. Positive Psychology Research, 4(3), 29-44. [Persian]
Rahbar, Z., Ahmadi, F., & Saidi, M. (2024). Developing E-learning Materials Based on Cognitive Load Theory to Improve Students' Learning Levels in Online Physics Education. Technology of Education Journal (TEJ), 18(1). [Persian]
Ramazani, M., & Khamesan, A. (2017). Psychometric characteristics of Reeve’s academic engagement questionnaire 2013: with the introduction of the Agentic Engagement. Quarterly of Educational Measurement, 8(29), 185-204. doi: 10.22054/jem.2018.22660.1555[Persian]
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive learning environments for themselves: The concept of agentic engagement. Journal of educational psychology, 105(3), 579.
Rostami, M., Talepasand, S., & Mohammadifar, M. A. (2017). Effectiveness of Educational Program Based Cognitive Load in Learning Efficiency of Algebra Concepts Among 7th Grade Girl Students in Tehran, 10 (4) :322-333[Persian]
Shehab HM, Nussbaum EM.( 2015). Cognitive load of critical thinking strategies. Journal of Elsevier. Shehab HM, Nussbaum EM. 2015. Cognitive load of critical thinking strategies. Journal of Elsevier.
Sharifmanesh M, Qamrani A, Nadi MA, Sajjadian I. (2021). Comparison of the effect of cognitive training intervention with metacognitive training on the symptoms of internalized behavioral problems of female students of the first year of high school. exceptional Children, 82(21), 127-40[Persian]
Stevens, J. P. (2013). Intermediate statistics: A modern approach. Routledge.
Sweller J. (1988). Cognitive load during problem-solving: Effects on learning, Cognitive Science, 12:257-258.
Sweller, J. (2011).Cognitive load theory. InPsychology of learning and motivation. 1 (Vol. 55, pp. 37-76). Academic Press.
Takir A, Aksu M. (2012). The Effect of an Instruction Designed by Cognitive Load Theory Principles on 7th Grade Students’ Achievement in Algebra Concepts and Cognitive Load, Journal of Creative Education, Vol. 3, No. 2, Pp:232-240.
Usmonov, M. T. (2021). The Concept of Compatibility, Actions on Compatibility. International Journal of Academic Multidisciplinary Research (IJAMR), 5(1), 10-13.
Uthman, J. J., & Razzaq, S. (2021). University violence and its relationship to the academic compatibility of university students. Modern Sport, 20(2), 0054-0063.
Van Merriënboer, J. J., & Kirschner, P. A. (2017). Ten steps to complex learning: A systematic approach to four-component instructional design. Routledge.
Zuhri, M. N. (2023). Cognitive psychology development in the early adolescence. Journal of Education on Social Issues, 2(1), 44-51.