تجزیه و تحلیل اثر بعد درآمد و دارایی های منابع خانوار بر مشکلات رفتاری کودکان
محورهای موضوعی : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیعظیم آران 1 , رویا آل عمران 2 , مجید احمدلو 3 , محمد نریمانی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه علوم اقتصادی، واحد تبریز، دانشگاه آزاداسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار گروه علوم اقتصادی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
کلید واژه: مدل رگرسیون لاجیت, مشکلات رفتاری, کودکان, درآمد و دارایی های خانوار,
چکیده مقاله :
مشکلات رفتاری کودکان ناشي از محدودیت منابع خانوار در دوران كودكي است. لذا هدف پژوهش حاضر تجزیه وتحلیل مشکلات رفتاری کودکان با تاکید بر بعد درآمد وداراییهای منابع خانوار است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، وروش وماهیت، توصیفی- تحلیلی وعلّی است. جامعه آماری خانوارهایی است که حداقل یک فرزند در سن مدرسه دارند ومحدودیت جغرافیایی ندارد. نمونه به روش غیراحتمالی، اتفاقی وحجم نمونه با استفاده از جدول مورگان ونامحدود بودن جامعه آماری، 384 خانوار انتخاب گردید. روش تحقیق كتابخانهاي ومیدانی بوده ابزار مورد استفاده پرسشنامه است به دلیل کیفی و دووجهی بودن متغیر، مدل لاجیت استفاده گردید. براساس نتایج برآورد مدل داشتن خانه و خودروی شخصی در 8 سالگی ودرآمد خانوار در6سالگی کودک معنی دار گردید. براساس نتایج برآورد اثرات نهایی، داشتن خانه در 8 سالگی کودک، احتمال مشکل را 088/0کاهش میدهد. که می تواند ناشی از آرامش حاصل از ثبات در محل زندگی باشد. داشتن خودرو در8 سالگی ودرآمد خانوار در6سالگی کودک احتمال مشکل را بترتیب 069/0و 018/0 افزایش میدهد. دلیل را میتوان بترتیب به اصرار فرزندان در سنین پایین برای رانندگی وعدم موافقت والدین با آن، عدم رعایت تعادل در خواستهها وبرآورده کردن آنها با اینکه مورد اخیر با نظریه های موجود اختلاف دارد مربوط دانست.
Children's behavioral problems are caused by limited family resources during childhood. Therefore, the aim of the current research is to analyze children's behavioral problems with an emphasis on the aspect of income and assets of household resources. This research is practical in terms of purpose and descriptive-analytical and causal in method and nature. The statistical population is households that have at least one school-aged child and has no geographic limits. The sample was selected by non-probability, random method and the sample size was selected using Morgan's table and the statistical population being unlimited 384 households. The method of research is library and field, the instrument used is a questionnaire, due to the qualitative and two-dimensional nature of the variable, the logit model was used. Based on the estimation results of the model "Owning a house and personal car at the age of 8" and "Household income at the age of 6" the child was significant. Based on the results of final effects estimation, having a house at the age of 8 years reduces the probability of problems by 0.088. which can be caused by the peace resulting from stability in the place of residence. Having a car at the age of 8 and household income at the age of 6 increases the probability of a problem by 0.069 and 0.018, respectively. The reason can be related to the insistence of children at a young age to drive and not agreeing the parents to it, the lack of balance in the demands and fulfilling them respectively, although the latter case is different from the existing theories.
-اتکينسون ، ریچارد سی. اتکینسون، ریتا ال، اسمیت، ادوارد ای و همکاران (2006). زمينه روانشناسي هیلگارد. مترجمان براهني، محمد تقی،بیرشک، بهروز، بیک، مهرداد وهمکاران (1400). تهران : انتشارات رشد .
-پرویزی، مریم (1395). بررسی پیش بینیکنندههای جمعیت شناختی ADHD (اختلال نقص توجه بیش فعالی). دومین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی، بابل، ایران، 27/8/1395، https://civilica.com/doc/557937
-دلاور، علی و ابراهیمی، آسیه (1392). بررسی نقش عوامل فردی و خانوادگی در اختلال سلوک (فراتحلیلی بر مطالعات انجام شده در ایران)، مطالعات روانشناسی بالینی، دوره 3، شماره 10 ، ص116-137.
-سیف نراقی، مریم و نادری، عزت الله (1384). اختلالات رفتاری کودکان. تهران : انتشارات بدر.
-شهرکی، مهدی. عاقلی، لطفعلی. عصاری ارانی، عباس و صادقی، حسین (1395). بررسی عوامل اقتصادی اجتماعی والدین بر سلامت کودکان، مجله طب و تزکیه، 25(2)، ص95-106.
-محمودی،نسرین .موسوی، رقیه .غلامعلی لواسانی، مسعود و غباری بناب، باقر (۱۳۹۸). بررسی عوامل تاثیرگذار اقتصادی و ساختار خانواده بر اختلال بیش فعالی و نقص توجه کودکان، فصلنامه علمی پژوهش های مشاوره; ۱۸ (۶۹) ،ص۲۵۳-۲۳۰.
-محمدی، مسعود. ویسی رایگانی ،علی اکبر . جلالی، رستم و همکاران 1397). شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ایران، نشریه. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، دوره 28، شماره 169، ص191-181.
-نلسون، ریتا ویکس و ایزرائیل، آلن(2003). اختلال رفتاری کودکان. ترجمه منشی طوسی، محمد تقی. (1388) .مشهد :آستان قدس رضوی.
-نوابي نژاد، شکوه. (1387). سه گفتار درباره راهنمایی و تربیت فرزندان. تهران : انجمن اولیا و مربیان.
-Aittomäki, A., Martikainen, P., Laaksonen, M., Lahelma, E., & Rahkonen, O. (2012). Household economic resources, labour-market advantage and health problems A study on causal relationships using prospective
register data. Social Science & Medicine, 75 (7), 1303-1310. doi:10.1016/j.socscimed. 2012.05.015 -Cooper, K ., & Stewart, K. (2021) Does Household Income Affect children’s Outcomes? Systematic Review of the
Evidence. Child Ind Res 14, 981–1005. -Hosokawa, R., & Katsura, T. (2018). Effect of socioeconomic status on behavioral problems from preschool to early elementary school - A Japanese longitudinal study. PloS one, 13(5), e0197961.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0197961 -Nozaki, Y., & Matsuura, K. (2020). The impact of household resources on child behavioral problems. Economic
Analysis and Policy, Elsevier; Vol. 66, Issue C, pp. 282-292. -Reiss, F., Meyrose, A. K., Otto, C., Lampert, T., Klasen, F., & Ravens-Sieberer, U. (2019). Socioeconomic status, stressful life situations and mental health problems in children and adolescents: Results of the German BELLA
cohort-study. PloS one, 14(3), e0213700. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0213700 -Thomson, E., Hanson, T, L., & McLanahan, S, S. (1994). Family Structure and Child Well-Being: Economic
Resources vs. Parental Behaviors. Social Force, 73(1).
-Tømmerås, T., & Kjøbli, J. (2017). Family Resources and Effects on Child Behavior Problem Interventions: A Cumulative Risk Approach. Journal of child and family studies, 26(10), 2936–2947. https://doi.org/10.1007/s10826-
017-0777-6