جمعیت یهودیان دنیا، حدود 15میلیون نفر تخمین زده شده که 85درصد آنها در آمریکا و سرزمینهای اشغالی سکونت دارند. اگرچه صهیونیسم و یهودیت معادل هم نیستند؛ زیرا تعدادی از یهودیان، ضدصهیونیسم سیاسیاند و تعدادی از غیر یهودیان ، صهیونیستاند؛ با این وصف یهودیان وجه غالب صهیون چکیده کامل
جمعیت یهودیان دنیا، حدود 15میلیون نفر تخمین زده شده که 85درصد آنها در آمریکا و سرزمینهای اشغالی سکونت دارند. اگرچه صهیونیسم و یهودیت معادل هم نیستند؛ زیرا تعدادی از یهودیان، ضدصهیونیسم سیاسیاند و تعدادی از غیر یهودیان ، صهیونیستاند؛ با این وصف یهودیان وجه غالب صهیونیسم محسوب میشوند. یهودیان دارای هویت واحدی نیستند. سوال اصلی مقاله عبارتست از: دیدگاه یهودیان آمریکا و یهودیان ساکن سرزمین های اشغالی فلسطین نسبت به آرمانهای صهیونیسم چگونه است ؟ فرضیه مقاله با استفاده از نتایج موسسه نظر سنجی pew نیز اینگونه صورتبندی شدهاست: یهودیان ساکن آمریکا و سرزمینهای اشغالی به دلیل منابع هویتی و تجربه متفاوت زیستی از نظر اعتقاد به آرمانهای صهیونیسم، پایبندی به عقاید و مراسم یهودیت و عملکرد رژیم صهیونیستی دیدگاههای متفاوتی دارند. این اختلاف دیدگاه باعث کنشهای سیاسی متفاوتی از جمله کاهش مهاجرت یهودیان آمریکا به سرزمینهای اشغالی شدهاست. صهیونیسم بینالملل، ضمن پذیرش تلویحی این اختلاف، اعمال نفوذ یهودیان در سیاست آمریکا و حتی جهان را مکمل مهاجرت یهودیان سایر مناطق دنیا به سرزمینهای اشغالی میداند و میکوشد که این اختلافات را کاهش دهد. هدف اصلی این مقاله، گشایش سویه جدیدی در مطالعات صهیون پژوهی و تببین شکافهای واقعی بین جوامع یهودی بویژه آمریکا و سرزمینهای اشغالی و توصیه های سیاستگذارانه دراین زمینه است
پرونده مقاله
چین به دلیل رقابت کلان با ایالات متحده آمریکا، جزو معدود کشورهای جهان است که رویکرد مثبتی نسبت به قدرت یابی طالبان در افغانستان دارد. این کشور قدرت یابی طالبان را عاملی برای تضعیف نقش و نفوذ ایالاتمتحده آمریکا در منطقه و زمینه ای مناسب جهت اجرای ابتکار جاده ابریشم و در چکیده کامل
چین به دلیل رقابت کلان با ایالات متحده آمریکا، جزو معدود کشورهای جهان است که رویکرد مثبتی نسبت به قدرت یابی طالبان در افغانستان دارد. این کشور قدرت یابی طالبان را عاملی برای تضعیف نقش و نفوذ ایالاتمتحده آمریکا در منطقه و زمینه ای مناسب جهت اجرای ابتکار جاده ابریشم و درنتیجه موازنه نرم آمریکا ارزیابی می کند. لازم به اشاره است که چین از طریق ابتکار جاده ابریشم به دنبال سرمایه گذاری کلان در زیرساخت های بیش از شصتوپنج کشورجهان است تا از این طریق منافع کلان راهبردی خود در حوزه های مختلف از جمله درحوزه های اقتصادی را تأمین کند. طالبان نیز در شرایطی که با انزوای منطقه ای و جهانی مواجه است از روابط با چین در حال ظهور به شدت استقبال می کند. بر این اساس سؤال اصلی مقاله این است که رویکرد دولت چین نسبت به قدرتیابی طالبان در افغانستان تا چه میزان تحت تأثیر رقابت با آمریکا بر سر اجرای ابتکار جاده ابریشم قرار دارد؟ در پاسخ به سؤال فوق این فرضیه مطرح می شود که دولت چین به قدرت رسیدن طالبان را فرصتی برای پیشبرد ابتکار جاده ابریشم و درنتیجه زمینهای برای گسترش نقش و نفوذ خود در منطقه آسیای مرکزی در رقابت با آمریکا ارزیابی می کند. روش تحقیق مورد استفاده در این مقاله، توصیفی-تحلیلی است.
پرونده مقاله
باتوجه به روند تحولات نظام اقتصاد سیاسی جهانی، درک صحیح از مقوله سیاست خارجی ج.ا ایران به مثابه دولت نفت محور و رابطه آن با نظام اقتصادی اهمیت مضاعف دارد. باوجود پژوهشهای متعددی که درپی شناخت چگونگی رابطه سیاست خارجی با نظام اقتصادی انجام شده است، تبیین این رابطه با توج چکیده کامل
باتوجه به روند تحولات نظام اقتصاد سیاسی جهانی، درک صحیح از مقوله سیاست خارجی ج.ا ایران به مثابه دولت نفت محور و رابطه آن با نظام اقتصادی اهمیت مضاعف دارد. باوجود پژوهشهای متعددی که درپی شناخت چگونگی رابطه سیاست خارجی با نظام اقتصادی انجام شده است، تبیین این رابطه با توجه به تکثر عوامل اثرگذار، بسیار دشوار است. اما به نظر میرسد آراء کاکس بستر مناسبی را جهت فهم چگونگی این ارتباط به ما ارائه میدهد. مقاله حاضر این سوال کلیدی را مطرح میکند که سیاست خارجی چه تاثیری بر بازتولید نظام تولیدی نفت محور در ج.ا ایران دارد؟ عطف به آراء کاکس بهنظر میرسد ساختار تولید نفت محور با ایجاد روابط اجتماعی تولیدی و پیکربندی دولت، تاثیری بنیادین بر شکل گیری سیاست خارجی در ایران دارد، و در مقابل کنش سیاست خارجی با سیاستهای خود به بازتولید این نظام اقتصادی میپردازد. بر این اساس، فرضیه این پژوهش از این قرار است که کنش سیاستخارجی در ایران در ادامه روابط اجتماعی تولیدی، درصدد بازتولید ساختار تولیدی و انحصار بهره مندی دولت از منابع نفت بوده است. از این رهگذر هدف این مقاله بررسی و فهم چگونگی رابطه سیاست خارجی و نظام تولیدی نفت محور در ج.ا ایران است، لذا به پژوهشی اکتشافی مبتنی بر راهبرد پس کاوی شکل میدهد. یافته های نوشتار با تاکید بر آراء کاکس، نشان میدهد که منافع و تمایلات طبقات و نیروهای اجتماعی مسلط در روابط اجتماعی تولید نفت محور در ج.ا ایران، تاثیر اساسی بر کنش سیاست خارجی در بازتولید نظام اقتصادی نفت محور دارند.
پرونده مقاله
با شروع مذاکرات هسته ای دولت روحانی با گروه 1+5 اختلافاتی درباره مسایل مختلف ایجاد شد که علاوه بر دشوار نمودن دستیابی به یک توافق، فرآیند این مذاکرات را نیز طولانی نمود. سازمان های غیردولتی و اندیشکده های بسیاری درباره مذاکرات هسته ای و حل این اختلافات پیشنهاداتی نمودند چکیده کامل
با شروع مذاکرات هسته ای دولت روحانی با گروه 1+5 اختلافاتی درباره مسایل مختلف ایجاد شد که علاوه بر دشوار نمودن دستیابی به یک توافق، فرآیند این مذاکرات را نیز طولانی نمود. سازمان های غیردولتی و اندیشکده های بسیاری درباره مذاکرات هسته ای و حل این اختلافات پیشنهاداتی نمودند. گروه بین المللی بحران از جمله این سازمان های غیردولتی بود که توانست با میانجیگری و ارایه توصیه هایی به طرفین، خود را به روند مذاکرات بقبولاند و در مواقع ناکام ماندن مذاکرات توصیه ها و پیشنهاداتی نماید که مورد بررسی و گاهاً مورد پذیرش دولت ها، بخصوص دولت روحانی قرار گیرد. نین روندی در نهایت منجر به توافقنامه برنامه اقدام مشترک (برجام) میان طرفین شد.این پژوهش با روش توصیفی- تبیینی در پی پاسخ به این پرسش است که آیا در برخی از تصمیمات راهبردی دولت روحانی در حوزه داخلی و خارجی با سازوکارهای گروه بین المللی بحران هماهنگی وجود داشته است؟ منابع پژوهش حاضر بصورت کتابخانه ای جمع آوری شده است. نتایج نشان می دهد که بین سازوکارها و پیشنهادات ارائه شده توسط گروه بین المللی بحران و برخی از سیاست ها و تصمیمات اتخاذ شده دولت روحانی همخوانی وجود دارد. بطوریکه اصرار بر پذیرش برخی از مفاد برجام مانند کاهش حجم غنی سازی، پذیرش نظارت بازرسان آژانس بر تأسیسات هسته ای، و برخی از پیشنهادات در پسا برجام مانند تصویب اف.ای.تی.اف و یا تبادل زندانیان و ... در راستای توصیه های این گروه به دولت روحانی بوده است.
پرونده مقاله
در طول بیش از چهار ‎دهه گذشته از حیات جمهوری اسلامی ایران رابطه با فدراسیون روسیه همواره از اولویت های سیاست خارجی ایران بوده است. رمزگشایی از علت تداوم روابط سیاسی و اقتصادی عمیق دو کشور در حال حاضر همواره از دغدغه های پژوهشگران روابط بین الملل بوده است.به رغم رویا چکیده کامل
در طول بیش از چهار ‎دهه گذشته از حیات جمهوری اسلامی ایران رابطه با فدراسیون روسیه همواره از اولویت های سیاست خارجی ایران بوده است. رمزگشایی از علت تداوم روابط سیاسی و اقتصادی عمیق دو کشور در حال حاضر همواره از دغدغه های پژوهشگران روابط بین الملل بوده است.به رغم رویارویی ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و پیوندهای عمیق میان روسیه و اسرائیل و سطح مناسبات دیپلماتیک این دو کشور ،چگونه روسیه توانسته است این روابط را به سطح استراتژیک با ایران برساند. هدف پژوهش حاضرپاسخ به این سئوال اساسی است سیاست موازنه گرایی ایران و روسیه در قبال ایالات متحده آمریکا از دیدگاه کنت والتز چیست ؟ این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی و با الهام گرفتن از نظریه موازنه گرای کنت والتز در تحلیل روابط ایران و روسیه استفاده شده است.نتایج پژوهش حاضرنشان می دهد که روسیه با تاکید بر منافع مشترک خود با ایران به توسعه الگوهای مشارکتی در تنظیم روابط دوجانبه خود در سطح همکاری های مختلف نظامی،سیاسی و اقتصادی پرداخته و الگوی رفتاری موازنه گرایی را بهترین رویکرد در قبال این متحد تاکتیکی خود برگزیده است.
پرونده مقاله
جنگ و دیپلماسی، دو ابزار مدیریت قدرت در عرصه بینالمللی به شمار میروند. روشن است که دیپلماسی ابزاری است که با پشتوانه مولفههای قدرت، میتواند تثبیت و تحصیل منافع ملی را به دنبال داشته باشد. یکی از مهمترین منابع قدرت که پشتوانه دیپلماسی قرار میگیرد، قدرت معنایی و گفت چکیده کامل
جنگ و دیپلماسی، دو ابزار مدیریت قدرت در عرصه بینالمللی به شمار میروند. روشن است که دیپلماسی ابزاری است که با پشتوانه مولفههای قدرت، میتواند تثبیت و تحصیل منافع ملی را به دنبال داشته باشد. یکی از مهمترین منابع قدرت که پشتوانه دیپلماسی قرار میگیرد، قدرت معنایی و گفتمانی است. مقاومت اصلیترین گفتمان جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و فرامنطقهای است و دیپلماسی مقاومت با پشتوانه قدرت این گفتمان به دنبال تامین منافع ملی جمهوری اسلامی در تحولات مختلف بینالمللی، از جمله بحران سوریه است. تبیین ابعاد و نتایج دیپلماسی مقاومت جمهوری اسلامی ایران در بحران سوریه، پرسش اصلی پژوهش حاضر است. یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که دیپلماسی مقاومت در بحران سوریه دارای ابعادی نظری و عملی است و با پشتوانه قدرت میدانی باعث تثبیت و تحصیل منافع ملی جمهوری اسلامی ایران شده است. برای گردآوری دادههای این پژوهش از روش اسنادی و مصاحبه عمیق با نخبگان اجرایی سیاست خارجی کشور و برای تحلیل دادهها نیز از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است.
پرونده مقاله
خروج نیروهای ایالات متحده آمریکا از افغانستان در اوت 2021 توسط دولت جو بایدن صورت پدیرفت که پیش زمینه آن توافقنامه دوحه در 29 فوریه 2020 میان دونالد ترامپ و طالبان با عنوان رسمیتوافق آوردن صلح به افغانستان بود. پایان حضور نظامی بیست ساله ایالات متحده در افغانستان پژوهش چکیده کامل
خروج نیروهای ایالات متحده آمریکا از افغانستان در اوت 2021 توسط دولت جو بایدن صورت پدیرفت که پیش زمینه آن توافقنامه دوحه در 29 فوریه 2020 میان دونالد ترامپ و طالبان با عنوان رسمیتوافق آوردن صلح به افغانستان بود. پایان حضور نظامی بیست ساله ایالات متحده در افغانستان پژوهش گران روابط بین الملل را با این سوال مهم مواجه کرده است که خروج نظامی آمریکا و متحدانش چه پیامدهایی برای دیگر بازیگران فعال در خاورمیانه، آسیای مرکزی و غربی خواهد داشت و چه جنبه هایی از منافع ملی آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از جمله این بازیگران، فدراسیون روسیه می باشد که مجاورت افغانستان با آسیای مرکزی به عنوان حوزه نفوذ سنتی مسکو می تواند بحران های جدیدی از جمله گسترش دامنه بنیادگرایی اسلامی را متوجه منافع ملی این کشور نماید. بنابراین سوال اصلی مقاله حاضر اینگونه مطرح می شود که پیامدهای منفی خروج آمریکا از افغانستان بر منافع ملی روسیه در آسیای مرکزی چیست؟ فرض اصلی این نوشتار آن است که منطقه آسیای مرکزی را باید مرکز بحران جهان در آینده و به عنوان مستعد ترین منطقه رشد بنیادگرایی اسلامی دانست که این امر هم پویایی امنیت منطقه را از بین خواهد برد و هم روسیه را با تهدیدات امنیتی جدیدی مواجه خواهد کرد. نویسندگان تلاش می کنند با به کار گرفتن نظریه مجموعه امنیتی منطقه ای به اثبات فرضیه خود در این نوشتار بپردازند.
پرونده مقاله
ایران و چین به عنوان دو کشور مهم و تاثیر گذار در نظام بین الملل ، منافع و اهداف مشترکی برای گسترش همکاریها در حوزههای مختلف دارند. قابلیتهای گوناگون چین به ویژه در حوزه های سیاسی و اقتصادی، این کشور را به کنشگری مهم در عرصه سیاست بین الملل تبدیل نموده است. امضای سند چکیده کامل
ایران و چین به عنوان دو کشور مهم و تاثیر گذار در نظام بین الملل ، منافع و اهداف مشترکی برای گسترش همکاریها در حوزههای مختلف دارند. قابلیتهای گوناگون چین به ویژه در حوزه های سیاسی و اقتصادی، این کشور را به کنشگری مهم در عرصه سیاست بین الملل تبدیل نموده است. امضای سند همکاری جامع 25 ساله ایران و چین در فروردین ماه سال1400 با انبوهی از نظرات موافق و مخالف مواجه گردیده است. با توجه به تحولات منطقهای اخیر ، مناقشه چین و آمریکا، ابتکار کمربند ـ جاده BRI، پذیرش عضویت رسمی ایران در سازمان همکاریهای شانگهای ،آثار و پیامدهای شیوع کرونا و تغییرات شکل گرفته در زنجیرههای ارزش جهانی و سمت و سوی سرمایهگذاریها، ساختار قدرت در نظام بینالملل ظرف چند سال آتی به احتمال زیاد دگرگون خواهد شد و در این راستا، اتخاذ یک راهبرد مناسب در روابط با چین، یکی از مهمترین اهداف و اولویتهای سیاست خارجی ج.ا.ایران به حساب میآید.در واقع در عصر وابستگی متقابل پیچیده، چین از ظرفیت و توانمندی بالایی برای تقویت روند توسعه جاری در ایران داشته و بنابراین در مقاله پیش رو در صدد هستیم تا زمینهها و الزامات تحقق اهداف سند جامع 25 ساله همکاری ایران و چین از منظرسیاسی، اقتصادی، اجرایی و توسعه محور در چارچوب تئوری وابستگی متقابل پیچیده را مورد بررسی و امکانسنجی قرار دهیم.
پرونده مقاله