بُحران هویت در منطقه خزر و نگاهی گفتمانی به حل آن
محورهای موضوعی : روابط بین الملل
1 - استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران
کلید واژه: هویت, بحران هویت, واژههای کلیدی: خزر, فضای گفتمانی, پاپیولیسم,
چکیده مقاله :
چکیده با مشاهده نشانه هایی از ظهور چرخه های بحران در هویت گفتمانی منطقه خزر، محتوای این مقاله تلاشی است گفتمانی برای وانمودکردن معنادار دو نگاه موجود و ممکنی که شهروندان این منطقه به هویت خود دارند و یا می توانند داشته باشند. این وانموده هم معطوف به بازتاباندن تصور ناخودآگاه فردی و جمعی موجود شهروندان منطقه است، و هم معطوف به وانموده ای ممکن از نگاه این شهروندان است به هویت خود. در بازی زبانی پسامدرن ها، این دو عرصه در هم ادغام شده و به آن فضای گفتمانی گفته می شود. در این مقاله، این فضای گفتمانی چشم اندازی است طیفی که در یک قطب آن کمند و در قطب دیگر آن کمین تعریف از هویت قرار دارد. برای بازتاب دادن این دو وضعیت موجود و ممکن، دو اقدام مفهومی- نظری زیر صورت گرفته است: اول، چارچوبی مفهومی برای وانمودن وضعیت گفتمانی نگاه شهروندان منطقه خزر به هویت چهل تیکه موجود و هویت همپارچه چهل لایه ممکن ارائه شده است،و دوم آنکه مبنایی نظری برای تفسیری از وضعیت موجود و ممکن هویتی نیز ارائه می شود.
Abstract The “exteriority” of unidimensional devices to identify the self, motivated this scholar to offer an intellectual construct to “simulate” the “contextual-based” and plural identity of the self in the Caspian basin countries. Built upon Saussaurian “syntagmatic axis,” he offers a “correspondence discoursive” construct. Unlike to what Saussaure calls “paradigmatic axis” of unidimensional definitions of either individual or collective self, the “correspondence discursive construct” is contextual-bound. Hence, it is perpetually de/re-conststructed by the antithetical forces between (1) the ideational and situational contexts or (2) the individual or collective self. Inspired by both Molawi and the Heidegerian presumptions that the ideational self is unvoluntarily “thrown to” and “delivered over” to the “corporal” or “situational,” he/she/or they remain persistently positioned to be “thrown-away” of them. Nonetheless, the self is evolved within corporal or situational. Due to this inherent contextuality, I named this connstruct as “discursive identity.” It is to be noted that this intellectual construct gives the priority to individual will to define the self or accept a definition of the self. As such, discursive identity deconstructs both primordial or institutional definitions of identity, as suggested by either traditional or modern philosophers.
منابع
- آخوندزاده، میرزا فتحعلی(1357)، الفبای جدید و مکتوب، تنظیم از حمید محمدزاده، تبریز، نشر مهر.
- تقی زاده، سید حسن(1379)، اخذ تمدّن خارجی، تهران، انتشارات فردوسی.
- دیوان های حکیمان فارسی پرداز
- سیف زاده، حسین(1389)، جامعه شناسی نظریات سیاسی ایرانی، تهران، نشر نی.
- شوپنهاور، آرتور(1389)، جهان همچون اراده و تصور،مترجم: رضا ولی یاری، ناشر: نشر مرکز.
-Akbarzadeh, Shahram (1997), “A Note on Shifting Identities in the Ferghana Valley”, Central Asian Survey, xv1/1.
-Anand, Dibyesh (2000), Contemporary South Asia, Vol. IX.
-Cooper, Davina, Diversity Politics: beyond a pluralism without limits, Challenging Diversity: Rethinking Equality and the Value of Differences, 2004:15.
-During, Simon (2005 May), Toward the Postsecular, PMLA: Publications of the Modern Language Association of America: 120.3
-Emile Durkheim,(1949), on Mechanical and Organic Solidarity, The Division of Labor, trans. George Simpson, Glencoe, ILL. The Free Press.
-Edmunds, Timothy, (1998) Power and Powerless in Khazakhstani Society: Ethnic Problems in Perspective, Central Asian Survey, xvii:3
-Eisenstein, Zillah (1994), The Color of Gender: Remaining Democracy, Berkeley: University of California, 1994.
-Erturk, Korkut A. (1999), Rethinking Central Asia: Non-Eurocentric Studies in History, Social Structure, and Identity, Reading, Berks, Ithaca Press.
-Fitzgerald, Marian (2001), Ethnic minorities and community safety, Crime, Disorder and Community Safety: A new Agenda, edited by Roger Mathews, London: Routledge.
-Fletcher, Joseph and Boris Sergeyev(2002), Islam and Intolerance in Central Asia: The Case of Kyrgyzstan', Europe-Asia Studies, Ltv/2.
-Frank, G.A. (1992),The Centrality of Central Asia, Amsterdam: VU University Press.
-Hatton, Elizabeth J. Teachers(1988), Work as Bricolage: Implications for Teacher Education, British Journal of Sociology of Education, Vol. 9, No. 3, Teachers Work and Teacher Education.
-Johnson, Robert(2007), Oil, Islam, and Conflict: Central Asia since 1945, London: Reaktion Books Ltd.
-Kubicek, P (1997), Regionalism, Nationalism and realPolitik in Central Asia, Europe- Asia Study, Vol. 49, No. 4.
-Kyrgyzstan: A Deceptive Calm, International Crisis Group, August 14 2008.
-Louridas, Panagiotis, Design as bricolage: anthropology meets design thinking, Design Studies, Volume 20, Issue 6, November 1999.
-Luong, Pauline Jones (2002), Institutional Change and Political Continuity in Post-Soviet Central Asia, Cambridge: Cambridge University Press, 43.
-Matveeva, Anna, Democratization, Legitimacy and Political Change in Central Asia, International Affairs, Volume 75 Issue 1 Page 23-44, January 1999
-Medea, Laurent , Creolization and Globalization in a Neo-Colonial Context: the Case of Reunion, Social Identities, Volume 8, Number 1, 1 March 2002.
-Menon, Rajan, “In the Shadow of the Bear: Security in Post-Soviet Central Asia, International Security, Vol. 20, No. 1 (Summer, 1995).
-Murshid, Tazeen M (2001), Identity Politics in Central Asia and the Muslim World, in Willem van Schendel, and Erick E. Zurcher, Identity Politics in Central Asia and the Muslim World, Library of International Relations Vol. 13, London: I.B. Tauris Co & Ltd.
-Parsons, Anthony(1978), Social Systems and Evolution of action Theory, New York: Free Press.
-Penner, Hans H(1998), Teaching Levi-Strauss, Georgia, US: Sholars Press.
-Rashid, Ahmed (2002), Taliban : Islam, Oil and the New Great Game in Central Asia, London, I.B. Tauris Co. & Ltd.
-Schendell, Willem van and Erick E. Zurcher, Identity Politics in Central Asia and the Muslim World Library of International Relations, Vol. 13, London: I.B. Tauris Co & Ltd. 2001.
-Scott, J. De-constructing Equality-versus- Difference: Or, the Uses of Post-Structural Theory for feminism, Feminist Studies, XIV: 1 (Spring 1988).
-Seifzadeh, Hossein, Caucasia: Democratic Development and Identity crisis, Amou Darya, IV.
-Sinor, D., Inner Asia, History(1969), Civilization, Language: A Syllabus, Bloomington, Indiana University press,.
-Stevenson, Nick “Cultural Citizenship in the 'Cultural' Society: A Cosmopolitan Approach,” Citizenship Studies, VII: 3, (September 2003).
-Weeks, Jeffrey , The Sexual Citizen: Who or What, Theory, Culture & Society XV: 3+4, (1998).
-Wimbush,S. Enders, The Politics of Identity Change in Soviet Central Asia, Central Asian Survey, Routledge Series, 111/3 (1984)
-Zillah, Eisenstein(1994), The Color of Gender: Remaining Democracy, Berkeley: University of California.