عصمت انبیاء از دیدگاه فخر رازی
محورهای موضوعی : فلسفهمحمد سعیدی مهر 1 , لیلا اختیاری 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: عصمت, انبیاء, فخر رازی,
چکیده مقاله :
عصمت انبیاء از دیرباز برای متکلمان مسلمان مسأل های مهم بوده است. یکی از این متکلمان فخررازی (متوفی 606 ه ق) است. او از عالمان برجسته ی اهل سنت و اشعری مذهب م یباشد کهپیامبران الهی را معصوم م یداند. ولی معتقد است عصمت برای ایشان در دوران پس از بعثت ضروریاست و نه قبل از آن. وی بر این باور است که شخص زمانی به مقام عصمت دست م ییابد که درجسم یا روح خود ویژگی ای داشته باشد که به واسطه ی آن از انجام گناه خودداری کند. افزون براین، او باید به زشتی گناه و یا زیبایی اطاعت از خدا علم داشته، و از وحی و اراده حق تعالی تبعیتکند و اگر فعلی از روی فراموشی یا ترک اولی مرتکب شد باید سرزنش شده و از زشتی عملی کهانجام داده مطلع شود. فخر رازی حیطه ی اعتقادات، تبلیغ و رسالت، احکام و فتاوی و افعال و سیرترا از جمله مواضع اختلافی میان متکلمان در باب عصمت انبیاء معرفی می کند
The infallibility of Prophets has been considered as a significant matterfor Muslim theologians from the ancient periods. Fakhr Razi (died in606 A.P.) is regarded as the most prominent Sunni theologians whofollowed Ashari school.He ascribes prophets as infallible persons. Hence, he believes that theinfallibility is necessary rather for passing the prophet hood, but notbefore the incidence. He believes that an individual has the capacity toreach eminence of infallibility merely at the time he bears certain traitswithin the body or spirit in order to prevent him from committing sinsin this respect. He should obviously be aware of the obscenity of sinand grace of obedience to hear the divine inspiration of GodAlmighty’s sublime Excellency. If this individual committees anymiscue in the lapse, he must be blamed for it to be aware of theobscenity of committed sin.Fakhr Razi considered the realm of belief, prophet hood, sentence,Judgment, deed and inclination as the subject of controversy amongtheologians in the issue of infallibility of prophets.