ذهن و فرضیه ماژولاریتی گسترده
محورهای موضوعی : فلسفه
کلید واژه: ماژولاریتی گسترده ذهن, ماژول, کپسوله بودن, قلمرو-ویژه بودن, فودور, سایمون, زیرسیستم کمابیش تجزیهپذیر, سیستم پیچیده,
چکیده مقاله :
هرچند ماژولاریتی گسترده ذهن فرضیه محبوبی در علوم شناختی است، اقبالی در فلسفه ندارد. در این مقاله با پرداختن به خاستگاه نادرست ماژولاریتی گسترده یعنی خاستگاه فودوری آن، به معرفی خاستگاهی دیگر، یعنى آرای سایمون، برای فرضیه ماژولاریتی گسترده پرداخته مىشود. همچنین استدلالهایی در پذیرش ماژولاریتی گسترده ذهن بیان مىگردد. در نهایت نیز با پاسخ به دو نقد مهم درباره دو ویژگی مهم ماژولاریتی گسترده، ویژگی کپسوله بودن و قلمرو-ویژگی، تلاش مىشود راه پذیرش ماژولاریتی بهسان فرضیهای درست درباره ذهن فراهم آید.
Massive Modularity Hypothesis of Mind assumes that the mind is composed largely, or perhaps even entirely, of modules. Since the publication of Modularity of the Mind (Fodor, 1983) modularity has occupied a central role in the studies of mind and cognitive science. But in philosophy there is no agreement about this role. In this paper, first I propose that many of these problems are the effects of the Fodorian base of Massive Modularity Hypothesis, and then I suggest taking Simon’s works on complexity as a proper base for modularity. In the last section of this paper, I consider two common characteristics of mind, i.e. domain- specificity and encapsulation, and argue that in shadow of Massive Modularity Hypothesis these characteristics can be explained better.