اعتبارسنجی الگوی مفهومی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیرسول جماعتی 1 , امیرحسین مهدی زاده 2 , رضوان حکیم زاده 3 , علیرضا عراقیه 4 , بتول فقیه آرام 5
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاداسلامی واحد اسلامشهر، ایران
2 - استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران (مسئول مکاتبات)
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی،اسلامشهر،ایران
5 - استادیارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
کلید واژه: برنامه درسی, اعتبارسنجی, تلفیق, دانشگاه فرهنگیان, تربیتمعلم,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به اجرا درآمد. برای تحقق این هدف از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه موردمطالعه این پژوهش عبارت بود از کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه فرهنگیان و متخصصان برنامه ریزی درسی که تعداد 56 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن براساس ضریب CVR برابر با 84.09 درصد و پایایی آن نیز براساس آلفای کرونباخ برابر با 0.89 بود. برای تحلیل داده های پژوهش نیز در بخش توصیف آماری از میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی و در بخش استنباط آماری از تحلیل عاملی تأییدی نوع دوم استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش نیز با استفاده از طریق نرم افزار اسمارت پی ال اس تحلیل شد. براساس نتایج این پژوهش، الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تمامی گویه های مؤلفه های 4گانه خود را تبیین می کند، الگو برازش مناسبی دارد و تمامی روابط آن براساس تحلیل عاملی مرتبه دوم معنی دار است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از اعتبار لازم برخوردار است.واژگان کلیدی: اعتبارسنجی، برنامه درسی، تلفیق، تربیتمعلم، دانشگاه فرهنگیان
This study was conducted with the aim of validating the integrated curriculum model for teacher-students of Farhangian University. To achieve this goal, a descriptive-survey method was used. The study population of this study consisted of all faculty members of Farhangian University and curriculum planning specialists that 56 of whom were selected by random sampling. A questionnaire was used to collect research data, the validity of which was 84.09% based on CVR and its reliability was 0.89 based on Cronbach's alpha. Data were analyzed by using mean, standard deviation, skewness and elongation and confirmatory factor analysis of the second type and Smart PLS software. Based on the results of this study, Farhangian University integrated curriculum model explains all the items of its four components, the model has a good fit and all its relationships are significant. Therefore, it can be concluded that this model is valid.Keywords: Validation, curriculum, Integration, teacher training, Farhangian University
_||_