فهرست مقالات امیرحسین مهدیزاده



  • مقاله

    2 - بررسی تأثیر کلاس‌های پیش دبستانی بر رشد خلاقیت کودکان آموزش و پرورش اسلامشهر
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 11 , بهار 1396
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر کلاسهای پیش دبستانی بر رشد خلاقیت کودکان اسلامشهر می‌باشد. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق 7192 نفر شامل کلیه دانش آموزان پایه اول ابتدایی اسلامشهر در سال تحصیلی 94-95 است. از تعداد 382 نفر حجم نمونه ای اس چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر کلاسهای پیش دبستانی بر رشد خلاقیت کودکان اسلامشهر می‌باشد. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق 7192 نفر شامل کلیه دانش آموزان پایه اول ابتدایی اسلامشهر در سال تحصیلی 94-95 است. از تعداد 382 نفر حجم نمونه ای است که بر اساس جدول بولا تعیین گردیدند 50 نفر از دنش‌آموزان پایه اول ابتدایی اسلامشهر (25 نفر شامل گروهی که دوره پیش دبستانی را گذرانده‌اند و 25 نفر شامل گروهی که دوره پیش دبستانی را نگذرانده‌اند) به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتندو روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند؛ برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه تصوریری خلاقیت تورنس (فرم B) با ضریب پایایی 80/0 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف‌اسمیرنف (K-S) و یومان ویتنی با بهره‌گیری از نرم‌افزار آماری SPSS-22 استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد سپری کردن دوره پیش دبستانی بر میزان مؤلفه‌های خلاقیت (بسط، انعطاف، اصالت و سیالی) به طور معناداری اثربخش بوده است. بدین معنا که آموزش دوره پیش دبستان بر رشد خلاقیت دانش آموزان مؤثر می‌باشد و بین نمرات بدست آمده از آزمون دوگروه که دوره‌های پیش دبستانی را طی کرده و آنها که این دوره را طی نکرده‌اند تفاوت معنادار آماری وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی محورهای اساسی برنامه‌ریزی درسی و تدوین برنامه درسی از دیدگاه اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی(مطالعه موردی واحد اسلامشهر)
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1394
    این پژوهش با هدف بررسی محورهای اساسی برنامه ریزی درسی و تدوین برنامه درسی از دیدگاه اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر شکل گرفته است. در این راستا، دیدگاه نسبت به عناصر مطرح در برنامه ریزی (شامل نیازسنجی، شیوه انتخاب اهداف آموزشی، انتخاب محتوا، سازمان دهی چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی محورهای اساسی برنامه ریزی درسی و تدوین برنامه درسی از دیدگاه اعضای هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر شکل گرفته است. در این راستا، دیدگاه نسبت به عناصر مطرح در برنامه ریزی (شامل نیازسنجی، شیوه انتخاب اهداف آموزشی، انتخاب محتوا، سازمان دهی محتوا، ارائه محتوا، تنظیم زمان، بهره گیری از تکنولوژی آموزشی، ارزشیابی) و همچنین فرایند تدوین برنامه درسی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامع آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر و تعداد آنها 268 نفر بوده است. پس از تعیین جامعه آماری براساس فرمول حجم نمونه کوکران، 165 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که توسط زین الدینی (1389) طراحی و اعتباریابی شده و روایی 91/. بر اساس امید ریاضی و پایایی 96/. بر اساس آلفای کرانباخ بدست آمده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون t تک گروهی مورد بررسی قرار گرفته و یافته های پژوهش نشان داده است که طبق دیدگاه اعضای هئیت علمی، میزان اهمیت عناصر مختلف نیازسنجی، شیوه انتخاب اهداف آموزشی، انتخاب محتوا، سازمان دهی محتوا، ارائه محتوا، تنظیم زمان، بهره گیری از تکنولوژی آموزشی، ارزشیابی و نیز فرایند تدوین برنامه درسی در حد "بسیار بالا" است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک آموزش و پرورش بهارستان
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 5 , سال 8 , زمستان 1397
    هدف: هدف پزوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانش‌آموزان است. روش: روش این پژوهش علی – مقایسه ای است و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو بخش توصیفی و استنباطی از آزمون‌های کولموگروف‌اسمیرنف (K-S)، شاپیروویلک (SH-W) و t مستقل با بهره‌گیری چکیده کامل
    هدف: هدف پزوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانش‌آموزان است. روش: روش این پژوهش علی – مقایسه ای است و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو بخش توصیفی و استنباطی از آزمون‌های کولموگروف‌اسمیرنف (K-S)، شاپیروویلک (SH-W) و t مستقل با بهره‌گیری از نرم‌افزار آماری SPSS-22 استفاده شد. افرادی که در روند اجرای این پژوهش شرکت داشتند پنجاه نفر از دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی هستند؛ که از بین مناطق شهرستان بهارستان با استفاده از روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از آزمون خلاقیت تورنس ( فرم B ) که شامل سه فعالیت بود، که در چهار خرده مقیاس سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط است، استفاده شد. یافته‌ها: خلاقیت در دانش آموزان مورد مطالعه متفاوت است. بطوریکه بر اساس مقایسه میانگین‌ها تفاوت در گروه دانش‌آموزان آموزش دیده (48/166) بیشتر از گروه دانش‌آموزان آموزش ندیده (96/132) است. نتیجه گیری: نتایج حاصل از فرضیه کلی پژوهش مبنی بر آنکه آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک بهارستان تأثیر دارد، نشان داد که آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش خلاقیت دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه یک بهارستان تأثیر دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی مؤلفه‌های برنامۀ درسی چندفرهنگی و تعیین ابعاد و شاخص‌های آن (مطالعۀ موردیِ دورۀ دوم متوسطه مدارس شهر تبریز)
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 5 , سال 17 , زمستان 1400
    هدف اصلی پژوهش حاضر این است که نخست وضعیت موجود مؤلفه‌های برنامۀ درسی چندفرهنگی برای دورۀ دوم متوسطه را بررسی‌کند و سپس، ابعاد مؤلفه‌ها و شاخص‌های آن را توصیف و تحلیل کند. این پژوهش ازنظر ماهیت داده‌ها از نوع آمیخته است و در دو بخش کیفی و کمی تنظیم شده است. در روش کیفی چکیده کامل
    هدف اصلی پژوهش حاضر این است که نخست وضعیت موجود مؤلفه‌های برنامۀ درسی چندفرهنگی برای دورۀ دوم متوسطه را بررسی‌کند و سپس، ابعاد مؤلفه‌ها و شاخص‌های آن را توصیف و تحلیل کند. این پژوهش ازنظر ماهیت داده‌ها از نوع آمیخته است و در دو بخش کیفی و کمی تنظیم شده است. در روش کیفی با 18 متخصص رشتۀ برنامه درسی مصاحبه تا حد اشباع انجام‌گرفت. برای استخراج نتایج حاصل از مصاحبه‌ها از روش کدگذاری دومرحله‌ای استفاده شده‌است. جامعۀ آماری در بخش کمی شامل معلمان نواحی پنج‌گانه تبریز بودند که در دورۀ دوم متوسطه در سال تحصیلی (98-99) تدریس‌می‌کردند. در تجزیه و تحلیل داده‌های کمی از روشهای آماری جهت اعتباریابی شاخصه‌های برنامۀ درسی چندفرهنگی (به دست آمده از مرحله اول) با استفاده از روشهای آلفا کرونباخ، محاسبه ضریب CVR و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شده‌است. یافته‌های ما چهار بُعد کلیِ اهداف، محتوا، روشها، و اصول آموزشی در تدوین برنامۀ درسی چندفرهنگی را شناسایی-کرد. هم‌چنین، یافته‌ها نشان‌داد که در مولفۀ اهداف چندفرهنگی در نظام فعلی آموزشی ایران، میانگین نمرۀ تجربی به طور معناداری بیشتر از میانگین نظری است. بدین ترتیب، مشخص‌شد وضعیت هدف‌گذاری در خصوص آموزشهای چندفرهنگی، نظام فعلی در وضعیت مطلوبی قراردارد اما در خصوص سه بُعد محتوا، روشها، و اصول برنامۀ درسی چندفرهنگی میانگین به‌دست‌آمده، در حدود میانگین نظری است. بنابراین، میزان توجه و اجرای سه بعُد مذکور در نظام آموزش فعلی در حال حاضر در وضعیت متوسط قرار دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - ارزیابی کیفیت برنامه‌های درسی رشته‌های آموزش معلمان
    مهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1388
    هدف اصلی از انجام این تحقیق، ارزیابی کیفیت برنامه‌های درسی رشته‌های آموزش معلمان بوده است. کیفیت برنامه‌درسی براساس نه عنصر هدف، محتوا، راهبردهای تدریس، فعالیت‌های یادگیری، مواد و وسایل، ارزشیابی، گروهبندی، زمان و فضا مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی&n چکیده کامل
    هدف اصلی از انجام این تحقیق، ارزیابی کیفیت برنامه‌های درسی رشته‌های آموزش معلمان بوده است. کیفیت برنامه‌درسی براساس نه عنصر هدف، محتوا، راهبردهای تدریس، فعالیت‌های یادگیری، مواد و وسایل، ارزشیابی، گروهبندی، زمان و فضا مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی– پیمایشی است. جهت جمع‌آوری اطلاعات از ابزار پرسش‌نامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل موارد زیر می‌باشد: دانشجویان رشته‌های آموزش معلمان که در سال تحصیلی 88-87 به تحصیل مشغول هستند. و استادانی که دروس گوناگون را در رشته‌های مذکور تدریس کرده‌اند. برای انتخاب حجم نمونه آماری از جدول مورگان استفاده شد. انتخاب نمونه به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای بوده است که در درون هر لایه یا طبقه، آزمودنی‌ها به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه‌ای از روش‌های آمار توصیفی و آزمون T برای گروه‌های مستقل، آزمون همبستگی، آزمون یومان ویتنی و آزمون فریدمن در آمار استنباطی بهره‌گیری شد. یافته‌ها نشان داد‌، برنامه‌های درسی رشته‌های آموزش معلمان در هیچ یک از عناصر مورد بررسی از مطلوبیت و پویایی لازم برخوردار نبوده است. همه عناصر در سطح متوسط قرار گرفته‌اند. از بین رشته‌های مورد بررسی تنها رشته آموزش ابتدایی در برخی از عناصر در کیفیت مطلوبی قرار داشت و بقیه رشته‌ها از مطلوبیت کافی برخودار نبوده است. بنابراین برنامه‌های درسی ارایه شده در راستای اهداف کلی رشته‌های آموزش معلمان حرکت می‌کند، ولی تا رسیدن به نتیجه مطلوب و کیفیت خاصه خود، راه طولانی دارد. با توجه به نتایج به‌دست آمده به سؤال اصلی پژوهش این‌گونه پاسخ داده می‌شود که: "کیفیت برنامه‌های درسی رشته‌های آموزش معلمان با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی در سطح متوسط قرار گرفته است". پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - تشخیص عوامل سازنده گرایش به آموزش الکترونیکی در بین استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 1 , سال 5 , بهار 1394
    پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل سازنده گرایش استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به آموزش الکترونیکی انجام شد. پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمع‌آوری داده‌ها، پیمایشی و از نوع مطالعه، اکتشافی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 300 نفر از استادان شاغل در دانشکد چکیده کامل
    پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل سازنده گرایش استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر به آموزش الکترونیکی انجام شد. پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ جمع‌آوری داده‌ها، پیمایشی و از نوع مطالعه، اکتشافی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر 300 نفر از استادان شاغل در دانشکده‌های مختلف در سال 1393 می‌باشند. از بین افراد جامعه، 169 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای شناسایی عوامل سازنده گرایش استادان به آموزش الکترونیکی از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن بر اساس نظر استادان و متخصصان تأیید و ضریب آلفای کرونباخ آن 79/0 محاسبه گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافته‌ها، سه عامل به ترتیب: حمایت و پشتیبانی مدیران، عوامل محیطی؛ زیرساخت‌ها و تجهیزات نظام آموزش الکترونیکی؛ و محتوای آموزش الکترونیکی با بیشترین بار عاملی در حدود 70% از عوامل سازنده گرایش به آموزش الکترونیکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر هستند و هم‌چنین، شاخص‌های اینترنت پرسرعت، وجود امکانات سخت‌افزاری، رعایت استانداردها، حمایت و پشتیبانی مدیران از مهم‌ترین شاخص‌ها در جهت گرایش استادان دانشگاه مذکور به آموزش الکترونیکی می‌باشند. با توجه به بالا بودن درصد واریانس عامل اول، اولویت اول برای گرایش استادان به آموزش الکترونیکی، حمایت مدیران می‌باشد و اولویت دوم، عوامل محیطی، زیرساخت‌ها و تجهیزات نظام آموزش الکترونیکی می‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) از منظر توجه به ویژگی‌های شهروند الکترونیکی
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1401
    این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) از منظر توجه به ویژگی‌های شهروند الکترونیکی انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی و روش انجام آن توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری، کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) مصوب سازمان پژ چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) از منظر توجه به ویژگی‌های شهروند الکترونیکی انجام شد. هدف پژوهش، کاربردی و روش انجام آن توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری، کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) مصوب سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (1398) بود. برای نمونه‌گیری از سرشماری کامل استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، چک‌لیستی 10 سوالی بر اساس استاندارد مهارت و آموزشی شهروند الکترونیکی (E-Citizen) گروه برنامه‌ریزی درسی فناوری اطلاعات و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور (1388) در سه مولفه دانش و مهارت‌های رایانه‌ای پایه، دانش و مهارت جستجوی اطلاعات، مشارکت و شهروند الکترونیکی بود. روایی چک‌لیست از طریق روش مثلث سازی تایید شد و پایایی آن به کمک روش کاپای کوهن برآورد شد و ضریب توافق به دست آمده که برابر با 602/0 بود، میزان توافق بین دو خبره را در حد قابل ملاحظه نشان داد. نتایج نشان داد که در کتاب کار و فناوری پایه هشتم (دوره اوّل متوسطه) ویژگی دانش و مهارت‌های رایانه‌ای پایه با رتبه میانگین 63/2 دارای بیشترین توجه و ویژگی مشارکت و شهروند الکترونیکی با رتبه میانگین 13/1 دارای کمترین توجه است. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - اعتبارسنجی الگوی مفهومی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1400
    این پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به اجرا درآمد. برای تحقق این هدف از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه موردمطالعه این پژوهش عبارت بود از کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان و متخصصان برنامه ریزی درسی که تعداد 56 نف چکیده کامل
    این پژوهش با هدف اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان به اجرا درآمد. برای تحقق این هدف از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعه موردمطالعه این پژوهش عبارت بود از کلیه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان و متخصصان برنامه ریزی درسی که تعداد 56 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی آن براساس ضریب CVR برابر با 84.09 درصد و پایایی آن نیز براساس آلفای کرونباخ برابر با 0.89 بود. برای تحلیل داده های پژوهش نیز در بخش توصیف آماری از میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی و در بخش استنباط آماری از تحلیل عاملی تأییدی نوع دوم استفاده شد. تحلیل داده های پژوهش نیز با استفاده از طریق نرم افزار اسمارت پی ال اس تحلیل شد. براساس نتایج این پژوهش، الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تمامی گویه های مؤلفه های 4گانه خود را تبیین می کند، الگو برازش مناسبی دارد و تمامی روابط آن براساس تحلیل عاملی مرتبه دوم معنی دار است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که الگوی برنامه درسی تلفیقی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از اعتبار لازم برخوردار است.واژگان کلیدی: اعتبارسنجی، برنامه درسی، تلفیق، تربیت‌معلم، دانشگاه فرهنگیان پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - تحلیل تدریس چند فرهنگی اساتید دانشگاه(فرصت‌ها و چالش‌ها)
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 5 , سال 1 , زمستان 1400
    مهم‌ترین روند آموزشی نظام آموزش عالی، تدریس است که توان پویایی‌سازی ذهنی و عملکردی دانشجویان از هر قوم و فرهنگی را دارد. اساتید دانشگاه‌ها با احاطه بر کلیه میراث به‌جامانده از اقوام ایرانی خواهند توانست پویندگی‌های آموزشی را در مسیر تعالی و هدفمند هدایت نمایند. این پژوه چکیده کامل
    مهم‌ترین روند آموزشی نظام آموزش عالی، تدریس است که توان پویایی‌سازی ذهنی و عملکردی دانشجویان از هر قوم و فرهنگی را دارد. اساتید دانشگاه‌ها با احاطه بر کلیه میراث به‌جامانده از اقوام ایرانی خواهند توانست پویندگی‌های آموزشی را در مسیر تعالی و هدفمند هدایت نمایند. این پژوهش باهدف تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی تدریس چند فرهنگی اساتید دانشگاه انجام شد. پژوهش حاضر از رویکرد تحقیق کیفی و از روش مصاحبه استفاده شد و شامل مصاحبه با جامعه‌ی موردمطالعه (متخصصان برنامه درسی، روان‌شناسان تربیتی، جامعه‌شناسان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در سه دسته‌ی علوم انسانی علوم پایه و فنی مهندسی) در یک بخش و در بخش دیگر مطالعه عمیق مبانی نظری و ادبیات تحقیق و مقالات و کتاب‌های به‌روز است که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و از نوع گلوله برفی به تعداد 27 نفر انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته استفاده شد. شیوه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز با استفاده از روش تحلیل مضمون برای تجزیه تحلیل داده‌های مصاحبه‌ها استفاده شد، به این طریق که ابتدا مصاحبه‌ها پیاده‌سازی شده و مفاهیم، مضامین و کدهای اولیه و پایه استخراج و داده‌های نهایی به دست آمد. (سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی) و الگوی موردنظر استخراج گردید. یافته‌ها حاکی از آن بود که شناخت و آگاهی، عملکرد رفتاری، عملکرد آموزشی و همچنین عملکرد تدریس، محتوا و سیاست‌های آموزشی به ترتیب فرصت‌ها و چالش‌های تدریس چند فرهنگی از دیدگاه اساتید دانشگاه‌های آزاد استان کرمانشاه است. با توجه به چالش‌های موجود برای انجام تدریس چند فرهنگی، می‌توان با استفاده بهینه از فرصت‌های موجود، فضای تدریسی دانشگاه‌های موردمطالعه را چند فرهنگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان از اقوام متعدد را نیز تقویت و در مسیر هدفمند جامعه هدایت نمود. پرونده مقاله