بررسی تأثیر کلاسهای پیش دبستانی بر رشد خلاقیت کودکان آموزش و پرورش اسلامشهر
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشامیر حسین مهدی زاده 1 , سعید مرادی 2 , اعظم السادات باقرپور 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر کلاسهای پیش دبستانی بر رشد خلاقیت کودکان اسلامشهر میباشد. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری این تحقیق 7192 نفر شامل کلیه دانش آموزان پایه اول ابتدایی اسلامشهر در سال تحصیلی 94-95 است. از تعداد 382 نفر حجم نمونه ای است که بر اساس جدول بولا تعیین گردیدند 50 نفر از دنشآموزان پایه اول ابتدایی اسلامشهر (25 نفر شامل گروهی که دوره پیش دبستانی را گذراندهاند و 25 نفر شامل گروهی که دوره پیش دبستانی را نگذراندهاند) به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتندو روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند؛ برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تصوریری خلاقیت تورنس (فرم B) با ضریب پایایی 80/0 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کولموگروفاسمیرنف (K-S) و یومان ویتنی با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS-22 استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد سپری کردن دوره پیش دبستانی بر میزان مؤلفههای خلاقیت (بسط، انعطاف، اصالت و سیالی) به طور معناداری اثربخش بوده است. بدین معنا که آموزش دوره پیش دبستان بر رشد خلاقیت دانش آموزان مؤثر میباشد و بین نمرات بدست آمده از آزمون دوگروه که دورههای پیش دبستانی را طی کرده و آنها که این دوره را طی نکردهاند تفاوت معنادار آماری وجود دارد.