پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری انگیزش شغلی و فرسودگی شغلی در رابطه ی عوامل برون سازمانی (اقتصادی، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی) مؤثر بر اهمال کاری در سازمان آموزش و پرورش انجام گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی است. روش تحقیق آن به صورت توصیفی– همبستگی بود. ن چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری انگیزش شغلی و فرسودگی شغلی در رابطه ی عوامل برون سازمانی (اقتصادی، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی) مؤثر بر اهمال کاری در سازمان آموزش و پرورش انجام گرفته است. پژوهش از نظر هدف کاربردی است. روش تحقیق آن به صورت توصیفی– همبستگی بود. نمونهی پژوهش شامل 400 نفراز مدیران، دبیران و کارشناسان اداری آموزش و پرورش شهر اصفهان بودندکه با استفاده از فرمول کوکران (1977)، و با روش نمونه گیری طبقهای متناسب باحجم انتخاب شدند. شرکت کنندگان در این پژوهش به پرسشنامه محقق ساختهی عوامل مؤثر بر اهمال کاری در سازمان (1395)، پرسشنامه های استاندارد انگیزش شغلی رایت (2004)، اهمال کاری سازمانی صفاری نیا و رازلیقی (1390) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (1985) پاسخ دادند. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. ارزیابی الگوی پیشنهادی و آزمون اثر میانجیگری از طریق الگویابی تحلیل معادلات ساختاری، آزمون سوبل و رگرسیون انجام شد. نتایج پژوهش بیانگر تطابق و برازش الگوی پیشنهادی با دادههای واقعی بود. مدل تأیید شده نشان داد عوامل برون سازمانی، انگیزش شغلی و فرسودگی شغلی با اهمال کاری رابطه ی معناداری دارند. همچنین نقش میانجی گری انگیزش شغلی و فرسودگی شغلی در رابطه بین عوامل برون سازمانی (اقتصادی، اعتقادی، فرهنگی و سیاسی) با اهمال کاری در سازمان مورد تأیید قرارگرفت. براساس یافتههای به دست آمده پیشنهاد میشود که به منظور کاهش اهمال کاری در سازمانها وجلوگیری از فرسودگی شغلی، برنامه ریزیهای مدیران برپایه انگیزش شغلی کارکنان طراحی و اجرا گردد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف سنجش روابط علی بین رهبری معنوی و مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان با نقش میانجی سلامت سازمانی در دانشگاه اصفهان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری معاونتهای (اداری و مالی، فرهنگی و دانشجویی، پژوهشی، آمو چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف سنجش روابط علی بین رهبری معنوی و مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان با نقش میانجی سلامت سازمانی در دانشگاه اصفهان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری معاونتهای (اداری و مالی، فرهنگی و دانشجویی، پژوهشی، آموزشی) دانشگاه اصفهان به تعداد 344 نفر در سال 96-1395 بود. حجم نمونه پژوهش با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، به تعداد 182 نفر تعیین گردید. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای متناسب با حجم بود. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه رهبری معنوی فرای و همکاران (2005)؛ پرسشنامه سلامت سازمانی مایلز (1969) و پرسشنامه مسئولیتپذیری اجتماعی کارول (1991) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری معنوی با سلامت سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی رابطه مستقیم و معناداری دارد و قادر است 52 درصد از واریانس سلامت سازمانی و 16 درصد از واریانس مسئولیتپذیری اجتماعی را تبیین نماید. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد که سلامت سازمانی با مسئولیتپذیری اجتماعی رابطه مستقیم و معناداری دارد و 32 درصد از واریانس مسئولیتپذیری اجتماعی را تبیین مینماید. علاوه بر این یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری معنوی با میانجی گری سلامت سازمانی به طور غیر مستقیم 17 درصد از واریانس مسئولیتپذیری اجتماعی را تبیین مینماید.
پرونده مقاله
هدف پژوهش، ارتباط سرمایه اجتماعی با آمادگی استقرار مدیریت دانش در اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد است. روش پژوهش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد بود که از طریق نمونه گیری در دسترس، تعد چکیده کامل
هدف پژوهش، ارتباط سرمایه اجتماعی با آمادگی استقرار مدیریت دانش در اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد است. روش پژوهش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویراحمد بود که از طریق نمونه گیری در دسترس، تعداد 165 نفر انتخاب شدند. برای گرد آوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه اول مربوط به متغیر سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) مشتمل بر 28 سؤال و پرسشنامه دوم مربوط به متغیر آمادگی استقرار مدیریت دانش کفرانی (1390) مشتمل بر 19 سؤال است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری، همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و آمادگی اداره برای استقرار مدیریت دانش رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. به عبارتی سرمایه اجتماعی میتواند 6 درصد از تغییرات استقرار مدیریت دانش را پیشبینی کند. علاوه بر آن از بین ابعاد سرمایه اجتماعی، بین بعد رابطهای و شناختی با استقرار مدیریت دانش به صورت مثبت و معنا دار رابطه وجود دارد ولی بین بعد ساختاری با استقرار مدیریت دانش رابطه وجود ندارد. همچنین این ابعاد میتوانند 8 درصد از واریانس متغیر استقرار مدیریت دانش را پیشبینی کنند. با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که استفاده از بعد رابطهای و شناختی سرمایه اجتماعی باعث افزایش آمادگی استقرار مدیریت دانش در اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویر احمد میشود. ولی بین بعد سرمایه ساختاری با آمادگی استقرار مدیریت دانش در این اداره رابطهای وجود ندارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر رابطه تاب آوری و سخت رویی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی گری شادکامی دانشجویان است. جامعهی مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل دادند. نمونه آماری 230 نفر و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شد چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر رابطه تاب آوری و سخت رویی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان با نقش میانجی گری شادکامی دانشجویان است. جامعهی مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل دادند. نمونه آماری 230 نفر و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطّلاعات چهار ابزار تاب آوری کانر-دیویدسون (2003)، پرسشنامه سخت رویی کوباسا (1984)، مقیاس شادکامی آکسفورت آرگایل و لو (1989) و نمرات پیشرفت تحصیلی دانشجویان استفاده شده است. نتایج نشان دهنده برازندگی مدل مفهومی و تأیید آن برای جامعه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی است. اثر مستقیم متغیر تاب آوری بر شادکامی (72/0) و با توجه به مقدار (08/7t=) در سطح 00/0 معنی دار است. اثر مستقیم سخت رویی بر شادکامی (65/0) و با توجه به مقدار (34/5t=) در سطح 01/0 معنی دار است. اثر مستقیم متغیر شادکامی بر پیشرفت تحصیلی (41/0) و با توجه به مقدار (19/3t=) در سطح 03/0 معنی دار است. همچنین اثر غیرمستقیم تاب آوری بر پیشرفت تحصیلی برابر با 36/0 و اثر غیرمستقیم سخت رویی بر پیشرفت تحصیلی برابر با 29/0 و معنی دار هستند. بنابراین چنانچه دانشجویان در یادگیری و تولید علم سخت کار کرده و در مقابل مشکلات تاب آوری داشته باشند میتوانند در تحصیلات خود پیشرفت داشته باشند. این کار توسط عوامل دیگر هم تحت تأثیر قرار میگیرد. چنانچه از نتایج بدست آمد میتوان گفت که فرد زمانیکه به موفقیت و پیشرفتی دست پیدا میکند نوعی اعتماد بنفس و نیرو و قدرت در فرد جهت رسیدن به مراتب بالاتر شکل میگرد که شادکامی یکی از آنهاست و میتواند به فرد در جهت پیشرفت کمک شایانی بکند.
پرونده مقاله
امروزه شناخت رویکردهای مطلعهی دانش آموزان و وجود ابزارهای مناسب به منظور اندازه گیری آن به یک امر مهم در هر نظام آموزشی مبدل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامه ی رویکردها و مهارت های مطالعه (ASSIST) اینتویستل (2000) با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی چکیده کامل
امروزه شناخت رویکردهای مطلعهی دانش آموزان و وجود ابزارهای مناسب به منظور اندازه گیری آن به یک امر مهم در هر نظام آموزشی مبدل شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی پرسشنامه ی رویکردها و مهارت های مطالعه (ASSIST) اینتویستل (2000) با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی انجام شد. روش این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی است. نمونهی تحقیق 312 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دبیرستان های شهرستان بانه در سال تحصیلی 93-1392 بودند که با توجه به گستردگی حجم جامعه با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان مقاطع دوم، سوم و چهارم انتخاب شدند. به منظور ارزیابی کفایت مدل با استفاده از نرم افزار AMOS 18 از شاخص برازش تطبیقی، شاخص توکر-لویس، شاخص برازش هنجار شده ی مقتصد، شاخص برازش تطبیقی مقتصد، ریشه ی میانگین مربعات خطای برآورد، شاخص نیکویی برازش، شاخص نیکویی برازش اصلاح شده و Chi-Square استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی، نشان دهنده ی این است که الگوی سه عاملی برازش قابل قبولی با خرده مقیاس های پرسشنامه دارد. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که ASSIST از پایایی نسبتاً قابل قبولی برخوردار است. در مجموع، نتایج این پژوهش به تقویت این ایده کمک کرد که مقیاس ASSIST اینتویستل (2000) ابزاری روا و پایا در پیش بینی رویکردهای مطالعه ی دانش آموزان دورهی متوسطه می باشد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی مهارتهای اجتماعی از طریق شخصیت کارآفرینانه و خود کارآمدی در دانشجویان دانشگاه جهرم بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیهی دانشجویان رشته فنی و مهندسی دانشگاه جهرم در سال تحصیلی 1395-1394 بود. روش نمونه گیری تصادفی طبقه چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی مهارتهای اجتماعی از طریق شخصیت کارآفرینانه و خود کارآمدی در دانشجویان دانشگاه جهرم بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیهی دانشجویان رشته فنی و مهندسی دانشگاه جهرم در سال تحصیلی 1395-1394 بود. روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شد و نمونه مورد مطالعه 265 نفر این دانشجویان بودند که بر اساس جدول مورگان انتخاب شدندکه به پرسشنامهی مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983)، خودکارآمدی عمومی شرر (1982) و شخصیت کارآفرین مقیمی (2000) پاسخ دادند. نتایج این پژوهش نشان داد که بین ابعاد شخصیت کارآفرینانه و خودکارآمدی با مهارتهای اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین شخصیت کارآفرینانه و خودکارآمدی میتوانند مهارتهای اجتماعی را پیشبینی نمایند و از میان ابعاد شخصیت کارآفرینانه مؤلفههای تشویق برای تعالی، افراد قدرتمند و اخلاق کاری میتوانند مهارتهای اجتماعی را پیشبینی نمایند و از میان ابعاد خودکارآمدی مؤلفههای میل به آغازگری و مقاومت در برابر موانع میتوانند مهارتهای اجتماعی را پیشبینی نمایند.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر کلاسهای پیش دبستانی بر رشد خلاقیت کودکان اسلامشهر میباشد. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری این تحقیق 7192 نفر شامل کلیه دانش آموزان پایه اول ابتدایی اسلامشهر در سال تحصیلی 94-95 است. از تعداد 382 نفر حجم نمونه ای اس چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر کلاسهای پیش دبستانی بر رشد خلاقیت کودکان اسلامشهر میباشد. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای میباشد. جامعه آماری این تحقیق 7192 نفر شامل کلیه دانش آموزان پایه اول ابتدایی اسلامشهر در سال تحصیلی 94-95 است. از تعداد 382 نفر حجم نمونه ای است که بر اساس جدول بولا تعیین گردیدند 50 نفر از دنشآموزان پایه اول ابتدایی اسلامشهر (25 نفر شامل گروهی که دوره پیش دبستانی را گذراندهاند و 25 نفر شامل گروهی که دوره پیش دبستانی را نگذراندهاند) به روش تصادفی ساده انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتندو روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند؛ برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تصوریری خلاقیت تورنس (فرم B) با ضریب پایایی 80/0 استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کولموگروفاسمیرنف (K-S) و یومان ویتنی با بهرهگیری از نرمافزار آماری SPSS-22 استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان می دهد سپری کردن دوره پیش دبستانی بر میزان مؤلفههای خلاقیت (بسط، انعطاف، اصالت و سیالی) به طور معناداری اثربخش بوده است. بدین معنا که آموزش دوره پیش دبستان بر رشد خلاقیت دانش آموزان مؤثر میباشد و بین نمرات بدست آمده از آزمون دوگروه که دورههای پیش دبستانی را طی کرده و آنها که این دوره را طی نکردهاند تفاوت معنادار آماری وجود دارد.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی رابطه سبک های رهبری با خرد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی در سال 1394 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 137 نفر از کلیه کارکنان شامل مدیران، معاونان و کارمن چکیده کامل
این پژوهش با هدف شناسایی رابطه سبک های رهبری با خرد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی در سال 1394 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 137 نفر از کلیه کارکنان شامل مدیران، معاونان و کارمندان آموزش و پرورش استان مرکزی بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی ساده 101 نفر بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس پرسشنامه استاندارد سبکهای رهبری بأس و آولیو (2003) و پرسشنامه استاندارد خرد سازمانی براون و گرین (2006) انجام گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامهها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیهها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار Smart PLS 2 در دو بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مختص PLS بررسی گردید. در بخش دوم، ضرایب معناداری نرم افزار برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت یافته های پژوهش تأثیر معنادار سبکهای رهبری شامل رهبری مبادلهای، رهبری تحول گرا و رهبری انفعالی/ اجتنابی را بر خرد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش استان مرکزی مورد تأیید قرار داد.
پرونده مقاله