مقایسه متون اخبار تلویزیونی با رسانه های مکتوب
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - نویسنده و مسئول مکاتبات
کلید واژه: خبر. تلویزیون. اخبار تلویزیونی,
چکیده مقاله :
از سال 1954 که شبکه بی بی سی ، اولین اخبار تلویزیونی خود را با استفاده از صدای گوینده بههمراه نمایش عکس، نقشه و شرح عکسها در جملات کوتاهی پخش کرد، ژورنالیسم تلویزیونی فراز ونشیبهای فراوانی را پشت سرگذاشته است . پیشرفتهایی که باید آنرا حاصل نوآوریها، هوش و ذکاوتفعالین این میدان دانست.هرچند ژورنالیسم تلویزیونی در ایران قدمتی 45 ساله دارد ، اما به دلایلی چون : بومی نبودنتکنولوژی، ضعف بدنه کارشناسی، عدم توجه به مبانی و ابزارهای رسانه های نوین و ... ، در این زمینهدچار نوعی عقب ماندگی تاریخی هستیم . حال به اعتقاد کارشناسان برای پیشی گرفتن در میدان پررقیب رسانه ای امروز، باید در عرصه های تعاریف و تئوریها ،تشکیلات و سیستمها، تکنولوژی وتجهیزات، همچنین قالبها، سبکها و شیوه های تولید، به فکر ایجاد تحول باشیم . در این مقاله تحقیقیکه به روشهای اسنادی، کیفی و مشاهده به رشته تحریر در آمده اس ت، ما در چارچوب قالبها و سبکها،به بحث و بررسی در مورد چگونگی متون اخبار تلویزیونی و مقایسه آن با سایر رسانه های مکتوب میپردازیم .در انتها نتیجه گیری می کنیم که ابزارها و روش انتقال مفاهیم مورد نظرگردانندگان اخبارتلویزیونی با سایر رسانه های مکتوب متف اوت بوده و این مهم به عهده انواع تولیدات و قالبهای متنوعدیداری و شنیداری و مبتنی بر متونی با ویژگیهای خاصی است که می تواند در فراگرد انتقال وتاثیرگذاری پیام بر مخاطب، نقش کلیدی ایفاء نماید. بطوریکه نگارش اخبار تلویزیونی را می توان، هنرنوشتن برای تصویر نامید.