• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارتباط از نگاه مولوی – خودشناسی حلقه گمشده ارتباطات
        زینب محمودیان علی اکبر فرهنگی سید وحید عقیلی
        تمدن ایران زمین تعریفی عمیق ، لطیف و بسیار متفاوت از آنچه تا امروز به عنوان ارتباطاتشناخته شده در خود دارد؛ از معنویات و نوشته های الهی گرفته تا ادبیات و به ویژه شعر، پدیدهبرقراری ارتباط همواره مورد توجه ایرانیان قرار داشته است.نوشته حاضر در پی ارائه آرا و نظریات ارتباط چکیده کامل
        تمدن ایران زمین تعریفی عمیق ، لطیف و بسیار متفاوت از آنچه تا امروز به عنوان ارتباطاتشناخته شده در خود دارد؛ از معنویات و نوشته های الهی گرفته تا ادبیات و به ویژه شعر، پدیدهبرقراری ارتباط همواره مورد توجه ایرانیان قرار داشته است.نوشته حاضر در پی ارائه آرا و نظریات ارتباطی حکیم عارف ، مولانا جلاالدین رومی به عنوان یکیاز برجسته ترین چهره های ادبیات ،حکمت و عرفان ایران و اسلام است و به این منظور یکی از غنیترین آثار او یعنی "مثنوی معنوی" رامورد واکاوی ارتباطی قرار داده تا با بررسی مفاهیم ارتباطیموجود در این اثر و نیز با برقراری ارتباط نظری میان آنچه که امروزه علم ارتباطات نامیده می شود وآنچه که در فرهنگ کهن ایرانی در ارتباط مورد توجه قرار گرفته می شد گامی هرچند کوچک درجهت بومی کردن این علم برداشته شود. روش کار به صورت کیفی و کتابخانه ای و اسنادی و با بهرهگیری از شیوه هرمنوتیک که شناخته شده ترین روش برای بررسی و مطالعه آثار ادبی شعرا می باشدو به کمک فیش برداری از منابع و ماخذ مربوط به مثنوی ونیز نقدها و تفاسیر موجود و منابع ارتباطیانجام گرفته است .مولوی تمامی انواع ارتباطات را در چهار گونه ارتباطی : ارتباط با خویشتن ، ارتباط با خدا ، ارتباطبا جهان هستی و ارتباط با همنوعان دسته بندی نموده است . وی خود شناسی را محور اصلی تمامیانواع ارتباطات و نیز جوهر اصلی علوم و معارف بشری معرفی می کند و محقق شدن تمام اهدافانسان را منوط به تحقق خودشناسی می داند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - یکمطالعه تطبیقیدر مروری بر عوامل زمینه ساز یکسازمان دانش- محور در چند سازمان رسانه ای (رادیو – تلویزیونی) کارآمد در چند کشور مختلفو مقایسه آن با سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامیایران
        هما درودی
        در این مقاله سعی شده است با مروری بر عوامل مؤثر در ایجاد سازمان یادگیرنده که شامل محیط،ساختار، رهبری، فرهنگ ، تکنولوژی و استراتژی است، از طریق یک مطالعه تطبیقی درچند سازمان(رادیو - تلویزیونی) کارآمد در چند کشور مختلف و تحلیل وضعیت موجود سازمان صدا و سیمایجمهوری اسلامی ا چکیده کامل
        در این مقاله سعی شده است با مروری بر عوامل مؤثر در ایجاد سازمان یادگیرنده که شامل محیط،ساختار، رهبری، فرهنگ ، تکنولوژی و استراتژی است، از طریق یک مطالعه تطبیقی درچند سازمان(رادیو - تلویزیونی) کارآمد در چند کشور مختلف و تحلیل وضعیت موجود سازمان صدا و سیمایجمهوری اسلامی ایران، شرایط را برای سوق دادن سازمان صدا و سیما به سمت دستیابی به ویژگیهای یک سازمان دانش آفرین، در جهت کسب مزیت رقابتی پایدار فراهم نماید . یافته های اینمطالعه تطبیقی نشان می دهند که سازمان صدا وسیما در مقایسه با سازمان های مورد نظر از حیثفراهم نمودن عوامل زمینه ساز یک سازمان یادگیرنده در شرایط مناسبی قرار ندارد . در پایان درجهت ایجاد عوامل زیر ساخت یک سازمان دانش محور در سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامیایران توصیه هایی پیشنهاد شده است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - درآمدی برپدیدار شناسی فضای مجازی
        روح الله احمدزاده کرمانی
        امروزه یکی از چالش های جدی در حوزه مسائل نظری، تدوین چارچوبی تئوریک برایفهم فضای مجازی است . چارچوبی که بتواند مبانی تکوین فضای مجازی، عناصر موجدفرآیندهای موجود در فضای مجازی و کار ویژه های توسعه و گسترش فضای سایبر را برایهمگان درک پذیر سازد . آنچه مسلم است در این شرایط چکیده کامل
        امروزه یکی از چالش های جدی در حوزه مسائل نظری، تدوین چارچوبی تئوریک برایفهم فضای مجازی است . چارچوبی که بتواند مبانی تکوین فضای مجازی، عناصر موجدفرآیندهای موجود در فضای مجازی و کار ویژه های توسعه و گسترش فضای سایبر را برایهمگان درک پذیر سازد . آنچه مسلم است در این شرایط جدید، نسبت عینیت و ذهنیت در حالتحول است و بیناذهنیتی در حال باز تولید است که در سپهر اندیشگی گذشته قابل فروکاست وتأویل نیست. این جستار در تلاش است تا با بهرهگیری از رویکرد پدیدارشناسی با تأکید بررویکرد هایدگر به فهمی از تحولات حوزه سایبر دست بیازد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تحلیل محتوای پیام های مستتر در رپ اجتماعی فارسی
        فلورا فروغیان علی دلاور
        در بستر هنری جهان معاصر، موسیقی، وضعیتی بسیار پیچیده و پر اهمیت دارد. از اواخر قرن 20جوانان، بسیاری از مواضع و تعارض های موجود را به وسیله ی موسیقی فریاد زدند. و از این روموسیقی بستری شد برای تعارض نیروهای اجتماعی گوناگون که هر کدام از آنها گفتمان خاص خود راداشتند.موسیق چکیده کامل
        در بستر هنری جهان معاصر، موسیقی، وضعیتی بسیار پیچیده و پر اهمیت دارد. از اواخر قرن 20جوانان، بسیاری از مواضع و تعارض های موجود را به وسیله ی موسیقی فریاد زدند. و از این روموسیقی بستری شد برای تعارض نیروهای اجتماعی گوناگون که هر کدام از آنها گفتمان خاص خود راداشتند.موسیقی رپ نیز که از ویژگیهای ذکر شده مستثنی نیست، به نظر راقمین این سطور یکی ازبسترهای توان افزایی جوانان ایرانی محسوب می شود که در یک رابطه ی افقی، به چالش در برابرفرهنگ مسلط جامعه و ساختارهای محدودکننده ی آن می پردازد، و به بیان دیگر نشان بارز رشدفردیت در بستر جامعه ی کنونی ایران است .در این مقاله ضمن بررسی ویژگیهای رپ اجتماعی فارسی، به این نکته پرداخته می شود که علیرغم اینکه موسیقی رپ، پدیده ای وارداتی و نا بهنجار نمایانده شده است اما این بررسی نشان میدهد که این ژانر موسیقی ، صبغه ای کاملا بومی یافته، و مضامین آن بازتاب دهنده ی مشکلات ومسایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه و جوانان ایرانی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مقایسه تطبیقی بارویکرد نشانه شناسی آگهی های بازرگانی تلویزیونی ایران و شبکه های ماهواره ای
        محسن فرامرزی
        تبلیغات دارای کارکردهای مثبتی در جامعه است و با استفاده از دانش نشانه شناسی می توان اینکارکردها را ارتقا بخشید.این تحقیق سعی دارد نقاط قوت و ضعف آگهی های بازرگانی تلویزیونیایرانی را در مقایسه با آگهی های غیر ایرانی نشان دهد .این مقاله از تحلیل کیفی با رویکرد نشانهشناسی چکیده کامل
        تبلیغات دارای کارکردهای مثبتی در جامعه است و با استفاده از دانش نشانه شناسی می توان اینکارکردها را ارتقا بخشید.این تحقیق سعی دارد نقاط قوت و ضعف آگهی های بازرگانی تلویزیونیایرانی را در مقایسه با آگهی های غیر ایرانی نشان دهد .این مقاله از تحلیل کیفی با رویکرد نشانهشناسی استفاده می کند و سپس با استفاده از روش تطبیقی به مقایسه آگهی تلویزیونی ایران و شبکههای ماهواره ای می پردازد. جامعه تحقیق، آگهی های تلویزیونی پخش شده از تلویزیون ایران و شبکههای ماهواره ای است و نمونه گیری با روش خوشه ای انجام شده است.آنچه در این تحقیق به آنرسیده ایم این است که، بازنمود نقش زن در تبلیغات ایرانی بیشتر کلیشه ای است.از روی نشانه هایجنسیتی و سن مخاطب ، می توان مخاطب هدف و تصمیم گیرنده اصلی در خرید محصول و خدماترا شناسایی کرد.درآکهی های ایرانی مردان بیشترین نقش رادارند درحالیکه در آگهی های شبکه هایماهواره ای زنان بیشترین نقش را دارند،نوجوانان در تبلیغات ایرانی حضور ندارند.انتقال پیام بیشتر ازطریق ارتباط کلامی صورت می گیرد و به نشانه های تصویری و حرکت دوربین کمتر توجه می شود ،با توجه به نیاز روزافزون به افزایش کیفی تبلیغات در کشور به نظر می رسد توجه به نشانه شناسی،بخصوص استفاده از نشانه های تصویری می تواند به رشد صنعت تبلیغات به عنوان یک صنعتارتباطی منجر شود . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - از رئالیسم تا مدرنیسم ، انبوه انسان تنها در رمان های معاصر فارسی با تکیه بر ارتباطات انسانی
        مهناز رونقی نوتاش علی اکبر فرهنگی
        این مقاله، به بررسی بازتاب ساختارهای اجتماع - ی ارتباطی در رمآن های فارسی، دو دهه ی 50 و 70می پردازد. برای این منظور 14 رمان مشهور در این دو دهه انتخاب شد تا محتوای آنان از نظر ساختاراجتماع - ی ارتباطی و نیز جمع گرایی- فردگرایی بررسی شود.نتایج این پژوهش نشان می دهد که ر چکیده کامل
        این مقاله، به بررسی بازتاب ساختارهای اجتماع - ی ارتباطی در رمآن های فارسی، دو دهه ی 50 و 70می پردازد. برای این منظور 14 رمان مشهور در این دو دهه انتخاب شد تا محتوای آنان از نظر ساختاراجتماع - ی ارتباطی و نیز جمع گرایی- فردگرایی بررسی شود.نتایج این پژوهش نشان می دهد که رمآن های دهه 50 نشانگر سلسله مراتب قدرت و گفتمانمردسالارانه است و در روابط اجتماعی نیز این امر مشهود است اما در رمآن های دهه 70 روابط غردیانسآن ها بیشتر در طبقه متوسط جامعه و فضای کاملا شهری نمود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی تأثیر رسانه برمسئولیت اجتماعی سازمان های دولتی ایران
        حسن گیوریان
        امروزه توجه به مسئولیت اجتماعی و عرصه های مرتبط به آن نگرانی های زیادی را در سازمان هامختلف، خصوصا بخش دولتی و عمومی ایجادکرده است . سقوط معیارهای رفتار بر اساس الگوهایاخلاقی در عملکرد سازمانی که از آن بنام مسئولیت اجتماعی سازمانی یاد می شود ، نگارنده را بر آنداشت تا در چکیده کامل
        امروزه توجه به مسئولیت اجتماعی و عرصه های مرتبط به آن نگرانی های زیادی را در سازمان هامختلف، خصوصا بخش دولتی و عمومی ایجادکرده است . سقوط معیارهای رفتار بر اساس الگوهایاخلاقی در عملکرد سازمانی که از آن بنام مسئولیت اجتماعی سازمانی یاد می شود ، نگارنده را بر آنداشت تا درجستجوی مبناهای نظری و عملی مناسبی در این رابطه باشد تا بتواند مسیر مناسب عملیو اجرایی برابر سازمان ها دولتی ایران فراهم آمورد.در این مقاله پس از مطالعات مقدماتی و تکمیلی این سوأل مطرح شد تا چه میزان رسانه ایجمعی از نظر علمی در ارتقاء مسئولیت اجتماعی در سازمان ها دولتی ایران نقش دارند؟ پس ازمطالعه ادبیات و پیشینه مرتبط به پژوهش و مراجعه به آرا ء خبرگان عواملی که در رسانه های جمعیمی توانند در ارتقاء مسئولیت اجتماعی در سازمان ها دولتی موثر باشند به هشت شاخص طبقه بندیشده و از طریق توزیع پرسشنامه در جامعه مورد تجزیه و تحلیل و استنتاج قرارگرفت . نتایج تحقیقحاکی از آن است که رسانه های جمعی از نظر ع لمی قابلیت تأثیرگذاری مناسبی برارتقاء مسئولیتاجتماعی در سازمان ها دولتی ایران دارند ، اما در عمل و اجرا کمتر این مهم مورد توجه قرار میگیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی میزان کاربرد مهارتهای ارتباطی اساتید ارتباطات
        عبدالرضا شاه محمدی
        از آنجا که مهارتهای ارتباطی رفتاری نقش مؤثری در ایجاد زیرساختهای مناسب برای توسعهانسانی یک جامعه در حال پیشرفت دارند، اساتید علوم ارتباطات الگوی مطلوبی برای بررسی اینموضوع به نظر می آیند، که با توجه به آنچه نتیجه این پژوهش نشان خواهد داد، میتوان وضعیتارتباطی جامعه مورد چکیده کامل
        از آنجا که مهارتهای ارتباطی رفتاری نقش مؤثری در ایجاد زیرساختهای مناسب برای توسعهانسانی یک جامعه در حال پیشرفت دارند، اساتید علوم ارتباطات الگوی مطلوبی برای بررسی اینموضوع به نظر می آیند، که با توجه به آنچه نتیجه این پژوهش نشان خواهد داد، میتوان وضعیتارتباطی جامعه مورد نظر این تحقیق یعنی مهارت های ارتباطاتی اساتید و دانشجویان را سنجید و بهاتخاذ راه کارهای عملی و برنامههای بلند مدت اساسی اقدام کرد. روش تحقیق در این پژوهش روشپیمایشی و ابزار اندازه گیری آن پرسشنامه محقق ساخته می باشد. جامعه آماری آن را اساتید ودانشجویان علوم ارتباطات اجتماعی تشکیل می دهند. حجم نمونه در تحقیق با جامعه آماری برابربوده است بدین معنا که کلیه اساتید و دانشجویان هدف مورد سوال قرار گرفته اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - مقایسه متون اخبار تلویزیونی با رسانه های مکتوب
        محمد طالبی
        از سال 1954 که شبکه بی بی سی ، اولین اخبار تلویزیونی خود را با استفاده از صدای گوینده بههمراه نمایش عکس، نقشه و شرح عکسها در جملات کوتاهی پخش کرد، ژورنالیسم تلویزیونی فراز ونشیبهای فراوانی را پشت سرگذاشته است . پیشرفتهایی که باید آنرا حاصل نوآوریها، هوش و ذکاوتفعالین ای چکیده کامل
        از سال 1954 که شبکه بی بی سی ، اولین اخبار تلویزیونی خود را با استفاده از صدای گوینده بههمراه نمایش عکس، نقشه و شرح عکسها در جملات کوتاهی پخش کرد، ژورنالیسم تلویزیونی فراز ونشیبهای فراوانی را پشت سرگذاشته است . پیشرفتهایی که باید آنرا حاصل نوآوریها، هوش و ذکاوتفعالین این میدان دانست.هرچند ژورنالیسم تلویزیونی در ایران قدمتی 45 ساله دارد ، اما به دلایلی چون : بومی نبودنتکنولوژی، ضعف بدنه کارشناسی، عدم توجه به مبانی و ابزارهای رسانه های نوین و ... ، در این زمینهدچار نوعی عقب ماندگی تاریخی هستیم . حال به اعتقاد کارشناسان برای پیشی گرفتن در میدان پررقیب رسانه ای امروز، باید در عرصه های تعاریف و تئوریها ،تشکیلات و سیستمها، تکنولوژی وتجهیزات، همچنین قالبها، سبکها و شیوه های تولید، به فکر ایجاد تحول باشیم . در این مقاله تحقیقیکه به روشهای اسنادی، کیفی و مشاهده به رشته تحریر در آمده اس ت، ما در چارچوب قالبها و سبکها،به بحث و بررسی در مورد چگونگی متون اخبار تلویزیونی و مقایسه آن با سایر رسانه های مکتوب میپردازیم .در انتها نتیجه گیری می کنیم که ابزارها و روش انتقال مفاهیم مورد نظرگردانندگان اخبارتلویزیونی با سایر رسانه های مکتوب متف اوت بوده و این مهم به عهده انواع تولیدات و قالبهای متنوعدیداری و شنیداری و مبتنی بر متونی با ویژگیهای خاصی است که می تواند در فراگرد انتقال وتاثیرگذاری پیام بر مخاطب، نقش کلیدی ایفاء نماید. بطوریکه نگارش اخبار تلویزیونی را می توان، هنرنوشتن برای تصویر نامید. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - بررسی تأثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبین و اقدام آنها به خرید
        فیروز دیندار فرکوش آرزو حیدربیگی
        این تحقیق به بررسی تأثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبینو اقدام آنها به خرید پرداخته است. برای رسیدن به این هدف از دیدگاه نظریه پردازانی چون لاسول ،مک لوهان ، برایانت و زیلمن ، لازارسفلد ، ، مارکوزه، مرتن و الگوی آیدا استفاده شد. متغیر مستقل چکیده کامل
        این تحقیق به بررسی تأثیر تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بر نگرش مخاطبینو اقدام آنها به خرید پرداخته است. برای رسیدن به این هدف از دیدگاه نظریه پردازانی چون لاسول ،مک لوهان ، برایانت و زیلمن ، لازارسفلد ، ، مارکوزه، مرتن و الگوی آیدا استفاده شد. متغیر مستقلشبکه های ماهواره ای فارسی زبان و متغیر وابسته نگرش و رفتار مخاطبین در نظر گرفته شده است.در این مطالعه از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات در بین پاسخگویاناستفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل شهروندان شهر تهران است، جامعه نمونه 388 نفراست که از طریق نمونه گیری به روش تمام شماری (دردسترس) چند مرحله ای انتخاب شده اند.مورد تحلیل قرار گرفت ؛ که نتایج به صورت زیر است: SPSS داده های تحقیق با استفاده از نرم افزارچهار مرحله ای که در الگوی آیدا در خصوص مراحل اثرگذاری تبلیغات برنگرش مخاطبان وجوددارد در مورد تبلیغات تجاری شبکه های ماهواره ای فارسی زبان مورد تایید قرار گرفت . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - رسانه ها و روش های نوین مشارکت شهروندی
        لیلا نیرومند عارف واحد ناوان
        اگرچه شأن شهروندی و حقوق و تکالیف مربوط بدان از جمله مباحثی است که از یونان باستانفلاسفه ای چون افلاطون و ارسطو از آن سخن گفته و ویژگی های آن را بر شمرده اند اما باید گفتاین مفهوم در طول سالیان دراز، تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است. شهروندی به معنای رایجآن در دنیای چکیده کامل
        اگرچه شأن شهروندی و حقوق و تکالیف مربوط بدان از جمله مباحثی است که از یونان باستانفلاسفه ای چون افلاطون و ارسطو از آن سخن گفته و ویژگی های آن را بر شمرده اند اما باید گفتاین مفهوم در طول سالیان دراز، تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است. شهروندی به معنای رایجآن در دنیای مدرن امروز از قرن هیجدهم به بعد مورد توجه فلاسفه قرار گرفت.شهروندی مدرن در کشورهای پیشرفته صنعتی حاصل تحقق مراحل مختلف روند دموکراتیک دراین جوامع طی سه قرن اخیر است. در قرن هیجدهم حقوق مدنی اساسی ترین خواست شهروندی دراین جوامع بود که به موجب آن شهروند ملی یعنی حقوق برابر شهروندان در برابر قانون و سایرآزادی های فردی طرح و برای تحقق آن مبارزه شد.قرن نوزدهم قرن مبارزه برای تحقق حقوق سیاسی گروه ها و طبقات اجتماعی یا شهروندیسیاسی بود که در آن مبارزه برای حق رأی برابر و نیز مبارزه برای تشکیل و قانونی شدن نهادهایصنفی و سیاسی مدرن جنبه برجسته یافت؛ که در این میان نقش رسانه ها را نمی توان نادیده گرفت.از اواخر قرن هیجدهم، رسانه های سیاسی و مسلکی در تحقق انقلاب های دموکراتیک نقش اساسی راایفا کردند.سرانجام قرن بیستم روند تحقق اندیشه های دموکراتیک در قالب تلاش برای احقاق حقوقاجتماعی برابر برای شهروندان یعنی شهروندی اجتماعی جنبه مهم و اساسی پیدا کرد. تلاش برایبرخورداری از حقوق مساوی در زمینه آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و سایر مزایای اجتماعی بهاساسی ترین نیروی محرکه برای فعالیت های عدالت طلبانه تبدیل شد. رسانه ها می توانند با ارائهکارکردهای خبری، آموزشی و اطلاع رسانی مسیر درست و کوتاهی را جهت تحقق روش های نوینمشارکت شهروندی به منصه ظهور برسانند. پرونده مقاله