بررسی رابطه میزان استفاده تکنولوژیهای نوین ارتباطی و سواد رسانهای
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهالهام سادات بلبلی 1 , سروناز تربتی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
عهده دار مکاتبات
2 - استادیار علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
کلید واژه: ارتباطات, رسانه, تکنولوژیهای ارتباطی, سواد رسانهای, مک لوهان. ,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی و سواد رسانه ای است. روش پژوهش پیمایشی بوده و جامعه آماری آن کلیه افراد منطقه یک تهران بوده است. حجم نمونه 200 نفر و روش نمونه گیری غیرتصادفی خوشه ای بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده است. روایی توسط تعدادی از اساتید رشته ارتباطات و پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ بالای 70درصد بدست آمده است.یافته هانشان داد 56 درصد پاسخگویان زن و 44 درصد مرد و میانگین میزان استفاده از تکنولوژی های ارتباطی 74/28 درصد و میانگین سواد رسانه ای آنان 81/28 درصد می باشد.همچنین بر اساسیافته هابین میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی و سواد رسانه ای رابطه معناداری وجود دارد و شدت رابطه قوی و جهت آن مثبت است یعنی هرچه میزان استفاده از تکنولوژی های ارتباطی بیشتر شود سطح سواد رسانه ای افراد هم بالاتر می رود. براساس نتایج به دست آمده می توان گفت ابزارهای تکنولوژی ارتباطی مورد مطالعه در این تحقیق که شامل ماهواره و اینترنت بودند به واسطه امکاناتی که برای مخاطب خود فراهم نمودند از جمله امکان دستیابی و سرعت دسترسی فرد به اطلاعات باعث رشد سواد رسانه ای فرد شده اند به طوری که مخاطب به واسطه بهرهمندی از این تکنولوژی ها و از آنجا که سریع تر از گذشته می تواند به حجم عظیمی از اطلاعات دسترسی پیدا می کند به همان نسبت هم راحتتر می تواند به گزینش اطلاعات پرداخته و به صحت و سقم یک موضوع پی برده و از اعمال سانسور در یک موضوع اطلاع یافته و به لحاظ در دسترس قرار گرفتن پیام ها و اطلاعات متنوع از طریق ماهواره و اینترنت توانمندی او هم در تحلیل و تفسیر پیام های ارتباطی بیشتر شده و نهایتاً سواد رسانه ای وی افزایش می یابد.
The main objective of this study was to investigate the relationship between the use of new communication technologies and media literacy. The study approach has been surveying and the statistical society were all the individuals of Tehran province one. The sample size was 200 and the sampling approach was non probable clustering, and the data collection tool was the researcher’s questionnaire. The validity has been achieved by some of the instructors of communication field and the reliability of tool, by Cronbach's alpha more than seventy percent. The results showed that 56% of respondents were female and 44% male and the average amount of using the communication technologies was 28/74 % and the average media literacy was 28/81 %. Also, according to the findings, there is a significant relationship between the use of new communication technologies and the media literacy and the intensity of the relationship is strong and the direction is positive, meaning that whatever the use of communication technologies rises, the individuals’ media literacy increases. According to the results it can be said that, the studied communication technology tools in this survey, including satellite and internet, because of their facilities for their audiences, such as individual access and individual access speed, have grown the media literacy of each individual, so the audience can reach a huge amount of data due to use of these technologies and faster access compared to past, so he (she) can select the data easier and confirm the validity of a subject and identify censoring in a subject and because of accessing to messages and various information by means of satellite and internet, his (her) ability to interpret the communication messages rises and ultimately his (her) media literacy increases.