عوامل تأثیرگذار در جلب مشارکت شهروندان شهر تهران برای اهدای خون در سازمان انتقال خون ایران (با توجه به عملکرد روابط عمومی سازمان)
محورهای موضوعی : ارتباطاتمهدی ذوالفقار 1 , عبدالرضا شاه محمدی 2 , افسانه مظفری 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه علوم ارتباطات، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: مشارکت اجتماعی, واژگان کلیدی: اهدای خون, روابط عمومی, اعتماد اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق عوامل تأثیرگذار در جلب مشارکت شهروندان شهر تهران برای اهدای خون در سازمان انتقال خون ایران (با توجه به عملکرد روابط عمومی سازمان) است. پژوهش حاضر از جمله تحقیقات کاربردی است و جزو پژوهشهای پیمایشی قرار دارد. جامعه آماری این پژوهش کلیه شهروندان اهداکننده خون مراجعهکننده به مراکز اهدای خون در شهر تهران که بر اساس آمار به دست آمده (شرایط ویژه اهدای خون) حدود یک میلیون نفر را شامل میشود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 383.8 پاسخگو را شامل میشود و تعداد 400 پرسشنامه در پنج مرکز اهدای خون واقع در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران توزیع شد. روایی ابزار گردآوری دادهها از نوع صوری و محتوایی و با بهرهگیری از نظرات اساتید مورد بررسی قرار گرفته است و ضریب آلفای کرونباخ که برابر با 0.831 بوده است. نتایج به دست آمده از این تحقیق بیانگر این است که ارتباط مثبت و معناداری بین آگاهی از شرایط اهدای خون و مشارکت شهروندان و نگرش نسبت به اهدای خون و مشارکت و اعتماد اجتماعی و مشارکت و عملکرد کارکنان روابط عمومی از نظر کیفیت و کمیت با مشارکت شهروندان وجود دارد و در جلب و ارتقاء مشارکت شهروندان و پایداری مشارکت گروه هدف در طولانیمدت برای اهدای خون تأثیر مستقیم و قابل توجهی دارد.
The main aim of this research is to study the affecting factors in attracting Tehran citizens’ participation of Blood donation in the Iranian Blood Transfusion Organization (base on the IBTO Public Relations’ performance). The research method of this study is applied in survey type. The population of this research includes all 1000000 citizens’ blood donation in Tehran. Samples are selected by the use of Cochran formula, includes 383.8 donators. In fact, about 400 questionnaires were distributed in the Tehran five district including north, south, east, west and the city center. The research questionnaire’s validity approved by supervisor, advisor and concerned experts. The reliability also approved by the Cronbach's alpha coefficient, equal to 0.831. The findings of this study indicated that there is a positive and significant relationship between the blood donator’s awareness and the citizens' participation in this regard. There is a positive and significant relationship between the blood donator’s attitude and the citizens' participation in this regard. There is a positive and significant relationship between the blood donator’s social trust and the citizens' participation in this regard. There is a positive and significant relationship between the IBTO Public Relations’ performance and the citizens' participation in this regard which has a direct and significant effect on attracting and promoting the citizens’ participation and the sustainability of the target group in the long term for blood donation
_||_