تحلیلی بر تأثیر بحران کرونا بر عملکرد روزنامههای چاپی سراسری غیردولتی ایران
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهجواد صادقی جعفری 1 , سپیده اشرفی 2
1 - کارشناس ارشد تبلیغ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایران
2 - استادیار جامعهشناسی، گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایران
کلید واژه: روزنامههای چاپی غیر دولتی, بحران کرونا, اقتصاد روزنامه, روزنامه نگاران,
چکیده مقاله :
نظر به شروع بحران کرونا از بهمن سال 1398 و تعطیلی موقت چاپ روزنامهها در ایران و اعمال قرنطینه اجتماعی و دورکاری و شرایط خاص روزنامههای غیر دولتی (خصوصی)، هدف این نوشتار مطالعه تأثیر بحران کرونا بر روزنامههای سراسری غیر دولتی است. جامعه پژوهش شامل روزنامههای خصوصی منتشر شده در تهران است که وابستگی به دولت یا نهادهای عمومی ندارند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و شامل پرسشهای باز و بسته از مدیران و دستاندرکاران 22 روزنامه جمعآوری شده است. یافتهها نشان میدهد که در73 درصد روزنامهها کاهش تیراژ در اثر بحران کرونا بوجود آمده است و در 84 درصد روزنامهها کاهش فروش در 89.5 درصد، درآمدهای روزنامه کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل کاهش درآمدهای ناشی از فروش و آگهیهای تبلیغاتی صورت گرفته است. در 65 درصد روزنامههای نمونه آماری، بحران کرونا روی تعدیل کارکنان تماموقت تأثیرگذار بوده است. همچنین کرونا در 73.6 درصد روزنامههای نمونه آماری موجب کاهش تعداد خبرنگاران وروزنامهنگاران و بیکاری ایشان شده است. کاهش صفحات روزنامه در روزهای پنجشنبه و کاهش صفحات رنگی، تغییر سیاستهای جذب آگهیهای تبلیغاتی، تعدیل نیروی انسانی، کاهش هزینههای جاری و بازنگری در نقشهای محول همکاران، از جمله سیاستهای اتخاذی مدیران در مقابله با بحران عنوان شده است. این مقاله نتیجهگیری کرده است که بحران کرونا بر اقتصاد روزنامههای خصوصی تأثیر منفی داشته و به تبع آن برکیفیت زندگی و امنیت شغلی خبرنگاران و روزنامهنگاران اثر منفی داشته است و حمایت دولت از این قبیل روزنامهها در قالبهای مختلف ضرورت دارد.
Due to the intensification of the Corona crisis since the end of 2010, this study intends to use two quantitative and qualitative methods as well as a conceptual framework to gain an understanding of the impact of the Corona crisis on the performance of non-governmental newspapers. Newspaper economics, content and audience trust, journalistic workflow, and policies and strategies are four parts that are carefully evaluated in this study. In total, the researcher-made questions were sent to 40 journalists and media executives, 20 of whom answered. Findings show that 14 out of 20 newspapers that answered this question (70%) believe that the decrease in circulation was caused by the Corona crisis. At the same time, the impact of Corona on the economy of non-governmental newspapers in the two dimensions of costs and revenues and its components was discussed in the view of respondents. Given that 89.5% of the newspapers reported that their income had decreased and 60% stated that their expenses had either increased or not decreased, it can be concluded that most of the newspapers had economic problems. The researcher also examined 4 areas in the content section: content quantity, content quality, trust and competition. In the working conditions of journalists and staff of Iranian national non-governmental print newspapers, 55.5% of respondents said that Corona had no effect on the efficiency of journalists. Respondents stated that the corona had reduced field reporting and instability in their work situations.
احمدپورترکمانی، یاور. (1399). "تبیین نهادی از نااطمینانی و درسهای واماندگی اقتصادها در دوران کرونا برای پساکرونا با تمرکز بر تجربه اقتصاد ایران"، ششمین همایش بینالمللی مطالعات اقتصادی و مدیریت در جهان اسلام، تهران.
civilica.com/doc/1179056
اندیشمند، فرشته. (1399). "تأثیر بحران کرونا ویروس بر کسبوکارهای کوچک و متوسط با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون (تم)"، رساله کارشناسیارشد مدیریت کارآفرینی.
https:// civilica.com/doc/1017711
بهرنگ، فاطمه. و باقرزاده هوشمندی، کمال. (1399). "تأثیر ویروس کرونا بر بیثباتی اقتصاد ایران و جهان"، ششمین همایش ملی پژوهشهای نوین در حوزه علوم انسانی، اقتصاد و حسابداری ایران، تهران.
https://civilica.com/doc/1117695
بیت سیاحی، معصومه.، و جوادیراد، محمد. و گودرزی، مریم. (1399). "بررسی اثرات بیماری کرونا و چند بیماری همهگیر جهانی بر چند متغیر اقتصادی"، دومین کنفرانس بینالمللی فناوریهای نوآورانه در زمینه علوم، مهندسی و تکنولوژی.
https://civilica.com/doc
جعفری، رضا.، کوهستانی، امیر. و نژادزارع، شبنم. (1399). "تأثیر کرونا بر اقتصاد ایران و جهان"، اولین کنفرانس مهندسی صنایع، اقتصاد و مدیریت.
حسیننیا چافجیری، سوگند. (1400). "بررسی تحولات ژئو استراتژیکی اقتصاد بینالملل در عصر کرونا"، هشتمین کنفرانس بینالمللی ترفندهای مدرن مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسبوکارها.
https://civilica.com/doc/1202281
رضایی، مصطفی. و حاجی بدلی، حسن. (1397). "دیپلماسی رسانهای و نقش آن در سیاست خارجی"، پنجمین همایش بینالمللی مدیریت رسانه، تهران.
https://civilica.com/doc/828867
روزنامه شرق. (15 اسفند، 1400). "اظهارات مدیر مسئول شرق درباره ادامه حیات این روزنامه"، بازیابی شده در 25 اسفند 1400 از:
https://www.isna.ir/news/1400121510988
سایت مدیریت رسانه. (1 دی، 1397). "اقتصاد رسانه، رویکردهای نوین نظری، بازیابی شده از:
https://www.iranmediamanagement.com/article/237/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8% B3%D8%A7%D9%86%D9%87%D8%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C% D9%86-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C
طاهرینیا، مسعود. و حسنوند، علی. (1399). "پیامدهای اقتصادی ناشی از بیماری کووید- ۱۹ بر اقتصاد ایران؛ با تأکید بر اشتغال"، فصلنامه مدیریت پرستاری، دوره ۹(۳)، صص. ۴۳-۵۸.
Berman, Sarabeth. (Dec. 4, 2020). “LA times, Op-Ed: How the death of local news has made political divisions far worse:”, https://www.latimes.com/opinion/story/2020-12-04/local-newspapers-closing-pandemic-democracy.
Finneman, T. & Thomas, R.J. (2021). “Our Company is in Survival Mode”: Metajournalistic Discourse on COVID-19’s Impact on US Community Newspapers”, Journalism Practice, PP. 1-19.
World Bank. (2002). “The Right to Tell: The Role of Mass Media in Economic Development. WBI Development Studies”, Washington, DC. © World Bank: https://www.wdronline.worldbank.org/handle/10986/15212 License: CC BY 3.0 IGO.
Jadhav, S. (2020). “Impact of Covid-19 On Indian Print Media”, Dogo Rangsang Research Journal, 10.
Jose, A. & García-Avilés. (2021). “Journalism as Usual? Managing Disruption in Virtual Newsrooms during the COVID-19 Crisis”, Digital Journalism, Vol. 9(9), PP. 1239-1260.
Kowalski, T. (1995). “Media Economics Research in Poland”, Journal of Media Economics, Vol. 8(1), PP. 43-48.
Meade, Amanda. (14 Apr 2020). “Guardian, Dozens of Australian newspapers stop printing as coronavirus crisis hits advertising: https://www.theguardian.com/ media/2020/apr/14/dozens-of-australian-newspapers-stop-printing-as-coronavirus-crisis-hits-advertising.
Libert, M., Le Cam, F. & Domingo, D. (2022). “Belgian journalists in lockdown: survey on employment and working conditions and representations of their role”, Journalism Studies, Vol. 23(5-6), PP. 588-610.
Olsen, R.K., Pickard, V. & Westlund, O. (2020). “Communal news work: COVID-19 calls for collective funding of journalism”, Digital Journalism, Vol. 8(5), PP. 673-680.
Perreault, M.F. & Perreault, G.P. (2021). “Journalists on COVID-19 Journalism: Communication Ecology of Pandemic Reporting”, American Behavioral Scientist, Vol. 65(7), PP. 976-991.
Picard, R.G. (2011). “The economics and financing of media companies”, Fordham Univ Press.
Picard, R.G. (2018). “The rise and expansion of research in media economics”, Communication & Society, PP. 113-119
_||_
https://www.iranmediamanagement.com/article/237/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8% B3%D8%A7%D9%86%D9%87%D8%8C-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C% D9%86-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C
طاهرینیا، مسعود. و حسنوند، علی. (1399). "پیامدهای اقتصادی ناشی از بیماری کووید- ۱۹ بر اقتصاد ایران؛ با تأکید بر اشتغال"، فصلنامه مدیریت پرستاری، دوره ۹(۳)، صص. ۴۳-۵۸. “LA times, Op-Ed: How the death of local news has made political divisions far worse:”, https://www.latimes.com/opinion/story/2020-12-04/local-newspapers-closing-pandemic-democracy.
Finneman, T. & Thomas, R.J. (2021). “Our Company is in Survival Mode”: Metajournalistic Discourse on COVID-19’s Impact on US Community Newspapers”, Journalism Practice, PP. 1-19.
World Bank. (2002). “The Right to Tell: The Role of Mass Media in Economic Development. WBI Development Studies”, Washington, DC. © World Bank: https://www.wdronline.worldbank.org/handle/10986/15212 License: CC BY 3.0 IGO.
Jadhav, S. (2020). “Impact of Covid-19 On Indian Print Media”, Dogo Rangsang Research Journal, 10.
Jose, A. & García-Avilés. (2021). “Journalism as Usual? Managing Disruption in Virtual Newsrooms during the COVID-19 Crisis”, Digital Journalism, Vol. 9(9), PP. 1239-1260.
Kowalski, T. (1995). “Media Economics Research in Poland”, Journal of Media Economics, Vol. 8(1), PP. 43-48.
Meade, Amanda. (14 Apr 2020). “Guardian, Dozens of Australian newspapers stop printing as coronavirus crisis hits advertising: https://www.theguardian.com/ media/2020/apr/14/dozens-of-australian-newspapers-stop-printing-as-coronavirus-crisis-hits-advertising.
Libert, M., Le Cam, F. & Domingo, D. (2022). “Belgian journalists in lockdown: survey on employment and working conditions and representations of their role”, Journalism Studies, Vol. 23(5-6), PP. 588-610.
Olsen, R.K., Pickard, V. & Westlund, O. (2020). “Communal news work: COVID-19 calls for collective funding of journalism”, Digital Journalism, Vol. 8(5), PP. 673-680.
Perreault, M.F. & Perreault, G.P. (2021). “Journalists on COVID-19 Journalism: Communication Ecology of Pandemic Reporting”, American Behavioral Scientist, Vol. 65(7), PP. 976-991.
Picard, R.G. (2011). “The economics and financing of media companies”, Fordham Univ Press.
Picard, R.G. (2018). “The rise and expansion of research in media economics”, Communication & Society, PP. 113-119