راهکارهای افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی معلمان
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهجهاندار امیری 1 , اردشیر زابلی زاده 2 , سجاد کرمی نومیوندی 3
1 - گروه ارتباطات دانشگاه صدا و سیما
2 - دانشگاه صدا وسیما
3 - معلم
کلید واژه: معلمان, آموزش و پرورش, منابع اطلاعاتی, سواد رسانه ای و اطلاعاتی,
چکیده مقاله :
آموزش و پرورش رسمی ترین سازمان آموزشی کشور و معلمین رکن اساسی این سازمان هستند. با رشد و توسعه وسایل ارتباط جمعی و دخالت نهادهای گوناگون در امر آموزش، عملا انحصار آموزشی این سازمان بویژه در حوزه فناوریهای نوین شکسته شده است. بسیاری ازجوانان و نوجوانان به شیوه های نادرست از اینترنت و منابع اطلاعاتی و ارتباطی استفاده میکنند. آنها در خانه و مدرسه، آموزش مؤثر و مفیدی برای استفاده از منابع اطلاعاتی و ارتباطی ندیدهاند، از طرف دیگر نهاد خاصی هدایت آنها را بر عهده ندارد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته در زمینه تفاوت سطح سواد اینترنتی و رسانه ای دانش آموزان و معلمان، والدین و معلمان نمیتوانند چگونگی استفاده از رسانهها و منابع اطلاعاتی مدرن را به دانشآموزان آموزش دهند و ضرورت افزایش سواد رسانه ایی معلمان و راهکارهای آن که موضوع این پژوهش است به یک امر ضروری و انکارناپذیر تبدیل شده است. روش این پژوهش در خصوص راهکارهای افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی معلمان،تحلیل محتوای کیفی است و برمبنای مطالعات اسنادی و مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شده است. جامعه آماری تحقیق خبرگان حوزه سواد رسانهای و اطلاعاتی و کارشناسان امر آموزش بوده و دادهها براساس مصاحبه نیمه ساختاریافته تا حصول اشباع نظری گردآوری شده است. بر اساس نتایج ، آموزش مهارتهای 1)دسترسی، 2)استفاده-کاربرد، 3)ارزیابی-تجزیه، تحلیل و 4)تولید؛ تاثیر اساسی در افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی معلمان دارد که راهکارهای پیشنهادی متناسب با این مهارتها ارائه شده است.
Abstract of reaserch The Ministry of Education is the country's most formal educational organization and its teachers are an essential pillar of the organization.With the development of mass media and the involvement of various institutions in the field of education, the educational monopoly of this organization has been practically broken, especially in the field of new technologies.Many teens and teenagers misuse the Internet and information and communication resources.They do not have effective training in the use of information and communication resources at home and at school, on the other hand they do not have a specific institution to guide them.And according to research on the differences in Internet and media literacy of students and teachers, parents and teachers cannot teach students how to use modern media and information resources.And the need to increase teachers' media literacy and solutions that are the subject of this research has become an important issue.The methodology of this research is about strategies for enhancing teachers' media and information literacy, qualitative content analysis, and is based on documentary studies and semi-structured interviews.The statistical population consisted of media and information literacy experts and education experts and the data were collected through semi-structured interviews until theoretical saturation.Based on the results, training skills 1- Accessibility, 2- Use-application, 3- Evaluation-Analysis and 4) Production. It has a major impact on enhancing teachers' media and information literacy, with suggested solutions tailored to these skills. Keywords: media and information literacy, teachers, education, information resources
_||_