الگوی موجود و مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاههای دولتی (بررسی دیدگاه مدیران روابط عمومی)
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهمهدخت بروجردی علوی 1 , لیلا زرین کفش 2 , افسانه مظفری 3
1 - مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم
2 - کارشناس ارتباطات روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
3 - استادیار و مدیر پژوهش و عضو هیئت علمی گروه ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد
کلید واژه: دانشگاههای دولتی, واژگان کلیدی پژوهش: روابط عمومی, ساختار تشکیلاتی,
چکیده مقاله :
چکیده این تحقیق با هدف شناخت الگوی موجود و مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومیهای دانشگاههای دولتی انجام شده است. تحقیق حاضر به روش پیمایش انجام شده و نمونهگیری صورت نگرفت و کلیه مدیران روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به شیوه کل شماری مورد سنجش قرار گرفتند و پرسشنامه محقق ساخته در اختیار پاسخگویان قرار داده شد. بعد از جمع آوری پرسشنامه دادهها با نرم افزار spss و با استفاده از آزمون درصد فراوانی و آزمون معنیداری کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند و نتایج زیر بهدست آمد. پس از بررسی مشخصات پاسخگویان به بررسی یافتههای مرتبط با ارزیابی ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پرداخته شد. در این بررسی بیشترین ساختار تشکیلاتی را "اداره" و کمترین ساختار تشکیلاتی را "اداره کل" و "مدیریت" تشکیل میدهد. درصد قابل توجهی از مسئولان روابط عمومیها زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه فعالیت میکنند که این موضوع بر استقلال روابط عمومی تاثیر بسیار مهمی دارد. لازم به ذکر است عنوان پست در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تابعی از ساختار تشکیلاتی است و شرکت در شوراهای مختلف دانشگاهها نشان از نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی در اجرای مسئولیت در روابط عمومی دانشگاهها است. با توجه به اینکه سخنگویی مؤسسه مسئولیت بسیار سنگینی قلمداد میشود ولی بیش از نیمی از مسئولان روابط عمومی دانشگاهها این مهم را به عهده دارند.
Abstract This research has been conducted with the aim of understanding the existing and desirable structure of public relations structures in public universities. The statistical society of this research has been formed by director of public relations managers at in public universities. This research is carried out in a general method and the statistical society consists of 127 public relations officials of universities and higher education which, 108 people have completed the questionnaire. The questionnaire consisted of questions on the current srate of the organizational structure of "what isit" and a general question of the desirable situation "what it should be" and for analyzing the data, descriptive statistics tables were adopted and the following results were obtained: After reviewing the profile of the pertiupants, the findings related to the assessment of the organizational structure of the public relations at public universities and higher education institutions were studied. In this study, the largest organizational structure is "office" and the smallest organizational structure are "the general administration" and "management". A signhcant numver of public relations officials work under direct supervision of the head of the university in which this has a major impact on the independence of public relations. It is worth mentioning that the title of post at universities and higher education institutions is a function of organizational structure and participation in various universities showing some confusion and uncertainty in the implementation of public relations responsibilities in universities.
_||_