ارائه الگوی توسعه راهبردهای استعدادیابی در فوتبال استان خوزستان (نظریه داده بنیاد)
محورهای موضوعی : سایر موضوعات مرتبط با مدیریت ورزشیسجاد مهدی پور 1 , امیر ندری 2 * , محمد سجادیان 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
کلید واژه: داده بنیاد, استعدادیابی, راهبرد, فوتبال, خوزستان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش، ارائه الگوی توسعه راهبردهای استعدادیابی در فوتبال استان خوزستان بود. جهت طراحی مدل از نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعه موردمطالعه این پژوهش، مسئولان کمیته استعدادیابی هیئت فوتبال استان و شهرستانهای خوزستان و مربیان صاحبنظر بودند. روش نمونهگیری، هدفمند و بهصورت گلوله برفی بود. روش پژوهش برخاسته از نظریه داده بنیاد و ابزار گردآوری یافتهها از طریق مصاحبه نیمه سازمانیافته بود. مصاحبه بهصورت نیم ساختاریافته با سؤالات باز و کلی تا 20 مصاحبه عمیق و تحلیل نظاممند دادههای موردنیاز، جمعآوری و از طریق مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. یافتهها نشان داد که الگوی توسعه راهبردهای استعدادیابی در فوتبال استان خوزستان دارای 27 مقوله اصلی و 56 مقوله فرعی در قالب عوامل زمینهای، پیش برنده، محیطی (مداخلهگر)، توسعهدهنده و پیامدها است. میتوان گفت که عوامل پیش برندهای همچون مسابقات رسمی فوتبال، باشگاههای حرفهای، بازیکنان برجسته پیشکسوت، حمایت مالی از استعدادیابی، زیرساختها، مربیان، آکادمی فوتبال و توسعه فوتبال پایه به توسعه استعدادیابی و پشتوانه سازی فوتبال خوزستان کمک خواهد کرد.
The aim of the research was to provide a model for the development of talent search strategies in football in Khuzestan province. "Foundation data" theory was used to design the model. The study population of this research was the officials of the talent search committee of football teams of the province and cities of Khuzestan and coaches. The sampling method was purposeful and snowball. The research method was based on the foundational data theory and the tool for collecting findings was through semi-structured interviews. Semi-structured interviews with open and general questions up to 20 in-depth interviews and systematic analysis of required data were collected and analyzed through the three stages of open, central and selective coding. The findings showed that the development model of talent search strategies in football in Khuzestan province has 27 main categories and 56 sub-categories in the form of contextual, driving, environmental (intervening), developer and consequences factors. It can be said that leading factors such as official football tournaments, professional clubs, and prominent veteran players, financial support for talent scouting, infrastructure, coaches, and football academy and grassroots football development will help to develop talent scouting and support Khuzestan football.
_||_