طراحی مدل نقش کارآفرینی زنان در صنعت گردشگری با رویکرد توسعه شهر خلاق و توسعه پایدار شهری در شهر گرگان
محورهای موضوعی : زن و جامعهیداله وفائی 1 , مریم تقوایی 2 * , فرشیده ضامنی 3
1 - گروه کارآفرینی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: کارآفرینی زنان, صنعت گردشگری, شهر خلاق , توسعه پایدار شهری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، طراحی مدل نقش کارآفرینی زنان در صنعت گردشگری با رویکرد توسعه شهر خلاق و توسعه پایدار شهری در شهر گرگان است. روش تحقیق ترکیبی (کمی، کیفی) است. جامعه آماری شامل مدیران گردشگری استان گلستان و شهرداران ادوار شهر گرگان و همچنین اساتید دانشگاه در حوزه گردشگری و کارآفرینی میباشد. در مرحله کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و در فاز کمی از روش نمونه گیری طبقهای متناسب و برای گردآوری اطلاعات از روش (میدانی مصاحبه، پرسشنامه محقق ساخته) استفاده شده است. پاسخهای جمع آوری شده با استفاده از فنون آمار توصیفی (از فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (همبستگی و تی گروههای مستقل) با استفاده نرم افزار SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که مؤلفههای اصلی کارآفرینی زنان در صنعت گردشگری (عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی، عوامل مشارکتی، عوامل زیر ساختی، عوامل فنی و آموزشی و خلاقیت و نوآوری) است. همچنین نتایج نشان داد که بین نظرات سطوح نهادی و عملیاتی در رتبهبندی کارآفرینی زنان در صنعت گردشگری به ترتیب: عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی، عوامل مشارکتی، عوامل زیر ساختی، عوامل فنی و آموزشی و خلاقیت و نوآوری بیشترین اهمیت و کمترین اهمیت را در کارآفرینی زنان در صنعت گردشگری دارند.
The purpose of this study is to design a model of the role of women entrepreneurship in the tourism industry with the approach of creative city development and sustainable urban development in Gorgan. The research method is hybrid (quantitative, qualitative). The statistical population includes university professors. In the qualitative stage, the purposive sampling method was used, and in the quantitative phase, the proportional stratified sampling method was used, and the method (field interview, researcher-made questionnaire) was used to collect information. The collected responses were analyzed using descriptive statistics techniques (frequency, percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics (correlation and independent t-groups) using SPSS and Lisrel software. Findings showed that the main components of women's entrepreneurship in the tourism industry (economic factors, social factors, cultural factors, participatory factors, infrastructure factors, technical and educational factors, and creativity and innovation). The results also showed that among the views of institutional and operational levels in ranking women entrepreneurship in the tourism industry, economic factors, social factors, cultural factors, participatory factors, infrastructure factors, technical and educational factors, and creativity and innovation are the most important and the least important, respectively In entrepreneurship, women are in the tourism industry.