بررسی مقایسهای میزان سازگاری دختران مدارس ابتدایی تبریز دارای مادران شاغل و غیرشاغل
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: اشتغال مادر , سازگاری دختران مدارس ابتدایی تبریز,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر، به منظور بررسی رابطه بین اشتغال مادران با سازگاری دختران در بین دانش آموزان دبستانی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان دختر دبستانی شهر تبریز تشکل می دهد که 7210 نفر می باشند و تعداد نمونه آماری 384 نفر است که به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شده اند. روش تحقیق از نوع همبستگی می باشد. در این تحقیق از دو پرسشنامه جهت تعیین اشتغال مادر و سازگاری دختران استفاده شد. جهت تأیید یا رد فرضیه ها از روش های آماری تی تست، تحلیل واریانس یک راهه و دو راهه استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که بین اشتغال مادر و سازگاری دختران رابطﮥ معنادار وجود دارد. بین سطح تحصیلات مادران و سازگاری دختران رابطﮥ معنادار وجود ندارد. بین میزان رضایت مادر شاغل از کار خود و سازگاری دختران رابطﮥ معنادار وجود دارد.
The present research examines the relationship between mothers’ employment and primary school girls’ adaplation. The statistical population consists of 7910 girl students of Tabriz primary schools‚and the research sample includes 384‚obtained by using multi-step randow sampling. The research method is correlational. Two questionnaires have been used in order to determine mothers' employment and the girls’ adaptation. In order to confirm or reject the hypotheses, the statistical techniques of T-Test and One-way and two-way variance Analysis have been used. The results indicate that there is a meaningful relationship between the mothers’ employment and the girls’ adaptation. There is not a meaningful relationship between the mothers’ educational level and the girls’ adaptation. And there is a meaningful relationship between the mothers’ job satisfaction and the girls’ adaptation.
- اتکینسون ریتا، ل و همکاران (1373). زمینه روانشناسی. ترجمه محمدتقی براهنی وهمکاران (1373). تهران: انتشارات: رشد.
- احمدی، عبدالجواد (1369). بررسی آثار اشتغال مادر بر رشد اجتماعی و پیشرفت تحصیلی کودکان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
- توکلی، محمدباقر (1376). بررسی رابطه اشتغال مادران بر سازگاری اجتماعی عملکرد تحصیلی فرزندان آنان در مقطع ابتدایی شهرستان سنندج. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
- روحانی، کاملیا (1372). بررسی درجه اضطراب جدایی مادری در زنان شاغلی که اولین فرزند خود را به مهد کودک وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی تهران میسپارند. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران.
- شعاری نژاد، علی اکبر (1362). روان شناسی یادگیری. تهران: نشر: توس.
- عنایت، حلیمه (1367). تاثیر اشتغال مادران بر ابعاد مختلف خانواده. در استان فارس. کمیسیون امور بانوان وزارت کشور.
- قائمی، علی (1363). خانواده و تربیت کودک. انتشارات: امیری.
- ماسن، هنری. پاول و همکاران (1373). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایی (1985). تهران: مرکز نشر.
- موئل، آ (1379). بیداری وجدان در کودک ناسازگار. ترجمه محمدرضا شجاع. رضوی. نشر: آستان قدس رضوی.
- Bernett, R. C & Rivers. C (1996). She works he works. Sanfransisco: Harper Ssanfransisco.
- Belsky, J & Rounin, M (1988). Non material care in the first year of life and the security of infant parent attachment. Child development, 59. 157-167.
- Caplan, Paula, J. (2000). The new don’t blame mother. Rutledge, New York London.
- Clarke & Stewart (1988). The effects of infant day care reconsidered reconsidered. Early child hood resachquartely, 3, 293-318.
- Cahse-Lansdale. P. L. & Owen. M.T. (1989). Maternal employment in in a family context: effects on infant-mother and infant – father attachments. Child development, 58, 150-1512.
- Damon, W (1977). The social world of child. Sanfransisco: joss bass.
- Desai, Schwas-Lansdale, P.L.& Michael R.T (1980). Mother or market? Effects of maternal employment on the intellectual ability of 4-year-old children. Demography, 26.545-561.
- Gala & Roberts. (1999). Social skills intervention for children behavior modification 17, 287-309.
- Goldberg, W.A & Greeberger. E. (1989). Work, Parenting and the socialization of children. Development psychology, 25. 22-23.
- Gottfried. A. E. Gottfried A. W., (1988). Maternal employment and children’s development, Longitudinal research-New York: plenum.
- Greenberger, E. & Goldberg W. A. (1989). Belief about the consequences of maternal employment for children. Psychology of women quarterly: 12, 35-59.
- Harvey, E. (1999). Short – term and long – term effects of early parental employment on children of the national longitudinal survey of youth Development psychology vol. 32. No.2.
- Hochschild, A. R. (1997). The time bind: when work becomes home and home becomes work. New York. Metropolitan.
- Hoffman, L, W. (1989). Effects of maternal employment in the two-parent family, American psychologist, vol, 44, no. 2, 283-242.
- Matlin, M. (2000). The psychology of women. Earl MC peek
- Mc Carthey, K. (1984). Effects of quality of day care environment on children’s language development. Developmental psychology, 20, 224.
- Scar, S.Landed, J. & Mc Car they, K. (1989). Child care and the family: cooperation and interaction. In j. Lend, S, scar & Gunzenhauser (Eds), caring for children: the future of children in the United States. pp. 1-12.