عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با رغبت تحصیلی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
محورهای موضوعی : زن و خانواده
کلید واژه: رغبت تحصیلی - انگیزش تحصیلی- دانشگاه آزاد اسلامی- مقیاس رغبت تحصیلی,
چکیده مقاله :
مطالعه انگیزه و رغبت تحصیلی دانشجویان وشناخت علایق تحصیلی آنان میتواند آگاهی برنامهریزان و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی را جهت بهبود فرآیند آموزش و طراحی برنامههای آموزشی و درسی یاری نموده، و بهرهوری نیروی انسانی متخصص دانشگاهی را افزایش دهد. در تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش، 221 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و پرسشنامه تحقیق که حاوی مقیاس اندازهگیری رغبت تحصیلی و برخی متغیرهای مستقل که از بعد اجتماعی، فرهنگی و روانی میتوانند بر رغبت تحصیلی دانشجویان مؤثر باشند روی آنان اجرا شده است. براساس نتایج تحقیق، دختران دانشجو از رغبت تحصیلی بالاتری نسبت به دانشجویان پسر برخوردار میباشند. دانشجویان جوان از رغبت تحصیلی بیشتری نسبت به دانشجویان مسن برخوردارند. هرچه دانشجویان نسبت به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر تحصیلی علاقه مندی بیشتری داشته باشند، از رغبت تحصیلی بالاتری نیز برخوردار خواهند بود. میزان بالای رضایت از کیفییت آموزشی واحد دانشگاهی میتواند رغبت تحصیلی دانشجویان را افزایش دهد.
The most significant factor in the development of the societies is the existence of specialists. The universities as one of the most important organizations in training and educating specialists should realize the interests and motivations of the students and should increase their capability and their organizations' effectiveness through planning and improving the process of education and research. Study of the student's motivation and educational interest can lead to the awareness of the scholars engaged in the task of planning and the managers of Islamic Azad University and consequently improves the process of education and curriculum development which results on the specialist's promotion as well. This survey was carried out by random selection of 221 female students in Islamic Azad University of Tabriz Branch. A questionnaire consisting of the scale of measuring educational interest and some independent variables which can culturally, socially and psychologically affect the students was developed. Based on the results, it can be concluded that the female students reveal more educational willingness and interest than of those male ones. The older students show less interest compared to the younger students. Those students interested in continuing their studies educationally are more enthusiastic. The satisfaction of educational quality can increase educational Interest.
- ابراهیمپور، د (1379)، بررسی عوامل موثر بر علاقه مندی معلمان و مدیران راهنمایی و متوسطه نسبت به افزایش اطلاعات و مهارتهای شغلی، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
- اصغرنژاد، ع (1382)، راههای تقویت انگیزش در دانشجویان دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
- بخشی علیآباد، ح و نوروزی، حسینی، ز (1383)، عوامل موثر برانگیزش شغلی برایجاد انگیزش شغلی. اعضای هیت علمیدانشگاه علوم پزشگی رفسنجان. جمله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 4 (12): 33-4
- توسلی، غ و ابراهیمپور، د (1390)، هویتیابی مدرن و سرمایه اجتماعی دانشجویان، فصلنامه جامعهشناسی آموزش و پرورش، سال اول شماره 1، زمستان 90
- حسین نژاد، غ (1386)، لذت یادگیری، تهران: آمیتیس
- ساروخانی، ب (1376)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- سیف، ع. ا (1379)، روانشناسی تربیتی، تهران: آگاه
- سرمد، ز. بازرگان، ع. حجازی، ا (1376)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه
- سرداری، ا (1381)، بررسی عوامل موثر در رضایت مندی شغلی کارکنان، دانشور، ماهنامه علمیپژوهشی دانشگاه شاهد، سال9، شماره 39
- شیرازی، ج (1380)، بررسی عوامل موثر در انگیزش شغلی کارکنانی ستاد مرکزی بنیاد شهید براساس نظریه دو عاملی هرز برک از دیدگاه کاکنان، پایان نامه ارشد دانشگاه آزاد تهران مرکزی
- عبدالهزاده، ح (1380)، بررسی فرهنگ سازمانی شرکت و انگیزش کارکنان، پایان نامه کارشناسی ارشد، پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز
- عبدالهفام، ر و ابراهیمپور، د (1388)، کیفیتگرایی کارکنان و نقش آن در ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، فصلنامه مطالعات جامعهشناسی، شماره پنجم، سال اول، زمستان 88
- کدیور، پ (1384)، روانشناسی تربیتی، تهران: سمت
- گنجی، ح (1382)، ارزیابی شخصیت (پرسشنامهها)، تهران: ارسباران
- لطف آبادی، ح (1384)، روانشناسی تربیتی، تهران: سمت
- محمودی، ز (1377)، بررسی تاثیرخود پنداره دانشجویان بر پیشرفت تحصیلی آنان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشگاه تهران
- نشریه رشد تکنولوژی آموزشی (1386)، آبان ماه دوره بیست وسوم، شماره 186
- نشریه رشد مشاوره مدرسه (1386)، زمستان، دوره سوم، شماره 2