Social and cultural factors associated with academic interest Female students of Islamic Azad University, Tabriz
Subject Areas : Woman and family
Abstract :
The most significant factor in the development of the societies is the existence of specialists. The universities as one of the most important organizations in training and educating specialists should realize the interests and motivations of the students and should increase their capability and their organizations' effectiveness through planning and improving the process of education and research. Study of the student's motivation and educational interest can lead to the awareness of the scholars engaged in the task of planning and the managers of Islamic Azad University and consequently improves the process of education and curriculum development which results on the specialist's promotion as well. This survey was carried out by random selection of 221 female students in Islamic Azad University of Tabriz Branch. A questionnaire consisting of the scale of measuring educational interest and some independent variables which can culturally, socially and psychologically affect the students was developed. Based on the results, it can be concluded that the female students reveal more educational willingness and interest than of those male ones. The older students show less interest compared to the younger students. Those students interested in continuing their studies educationally are more enthusiastic. The satisfaction of educational quality can increase educational Interest.
- ابراهیمپور، د (1379)، بررسی عوامل موثر بر علاقه مندی معلمان و مدیران راهنمایی و متوسطه نسبت به افزایش اطلاعات و مهارتهای شغلی، شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
- اصغرنژاد، ع (1382)، راههای تقویت انگیزش در دانشجویان دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران
- بخشی علیآباد، ح و نوروزی، حسینی، ز (1383)، عوامل موثر برانگیزش شغلی برایجاد انگیزش شغلی. اعضای هیت علمیدانشگاه علوم پزشگی رفسنجان. جمله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 4 (12): 33-4
- توسلی، غ و ابراهیمپور، د (1390)، هویتیابی مدرن و سرمایه اجتماعی دانشجویان، فصلنامه جامعهشناسی آموزش و پرورش، سال اول شماره 1، زمستان 90
- حسین نژاد، غ (1386)، لذت یادگیری، تهران: آمیتیس
- ساروخانی، ب (1376)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
- سیف، ع. ا (1379)، روانشناسی تربیتی، تهران: آگاه
- سرمد، ز. بازرگان، ع. حجازی، ا (1376)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، تهران: آگاه
- سرداری، ا (1381)، بررسی عوامل موثر در رضایت مندی شغلی کارکنان، دانشور، ماهنامه علمیپژوهشی دانشگاه شاهد، سال9، شماره 39
- شیرازی، ج (1380)، بررسی عوامل موثر در انگیزش شغلی کارکنانی ستاد مرکزی بنیاد شهید براساس نظریه دو عاملی هرز برک از دیدگاه کاکنان، پایان نامه ارشد دانشگاه آزاد تهران مرکزی
- عبدالهزاده، ح (1380)، بررسی فرهنگ سازمانی شرکت و انگیزش کارکنان، پایان نامه کارشناسی ارشد، پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز
- عبدالهفام، ر و ابراهیمپور، د (1388)، کیفیتگرایی کارکنان و نقش آن در ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، فصلنامه مطالعات جامعهشناسی، شماره پنجم، سال اول، زمستان 88
- کدیور، پ (1384)، روانشناسی تربیتی، تهران: سمت
- گنجی، ح (1382)، ارزیابی شخصیت (پرسشنامهها)، تهران: ارسباران
- لطف آبادی، ح (1384)، روانشناسی تربیتی، تهران: سمت
- محمودی، ز (1377)، بررسی تاثیرخود پنداره دانشجویان بر پیشرفت تحصیلی آنان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشگاه تهران
- نشریه رشد تکنولوژی آموزشی (1386)، آبان ماه دوره بیست وسوم، شماره 186
- نشریه رشد مشاوره مدرسه (1386)، زمستان، دوره سوم، شماره 2