• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی ارتعاشات آزاد و پایداری نانوتیوب دوار حامل جریان
        مهدی صالحی محمد ارمغانی
        در تحقیق حاضر محور دوار با استفاده از مدل تیر اویلر-برنولی شبیه‌سازی می‌شود. نیروهای وارد بر تیر تحت اثر ارتعاشات آن از سمت جریان داخلی، با استفاده از تئوری بدنه‌های باریک (Slender body theorem) شبیه‌سازی می‌شود. برای انتقال معادلات از فضای محلی به غیر محلی از تئوری اری چکیده کامل
        در تحقیق حاضر محور دوار با استفاده از مدل تیر اویلر-برنولی شبیه‌سازی می‌شود. نیروهای وارد بر تیر تحت اثر ارتعاشات آن از سمت جریان داخلی، با استفاده از تئوری بدنه‌های باریک (Slender body theorem) شبیه‌سازی می‌شود. برای انتقال معادلات از فضای محلی به غیر محلی از تئوری ارینگن استفاده شده است. سپس با ترکیب معادلات حاکم بر محور دوار با نیروهای داخلی وارد شده از طرف جریان، معادلات خطی‌سازی شده‌ی همگیر سیستم استخراج می‌شود. سپس با استفاده از روش‌های تحلیل بردار ویژه، فرکانس‌های طبیعی ارتعاشات محور و پایداری آن در سرعت‌های دورانی مختلف مطالعه می‌شود. همچنین اثر پارامترهایی چون سرعت دورانی، نسبت جرمی جریان داخلی به جرم محور، ضریب لاغری محور بر مرز پایداری بررسی خواهد شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی اثر پارامترهای ارتعاش مکانیکی روی آلیاژ آلومینیوم 380A در تولید پوسته پینیون و گیریبکس خودرو با استفاده از روش طراحی آزمایشات تاگوچی
        احسان صفرپور امین کلاهدوز
        هدف اصلی در این تحقیق بررسی تاثیر ارتعاش مکانیکی در ریخته‌گری نیمه‌جامد آلیاژ 380A با استفاده از طراحی آزمایشات تاگوچی است. این کار به منظور بهبود خواص مکانیکی و توسعه کاربرد این آلیاژ در ساخت پوسته پینیون و گیریبکس دستگاه انتقال قدرت خودرو می‌باشد. قطر دانه‌ها، سختی و چکیده کامل
        هدف اصلی در این تحقیق بررسی تاثیر ارتعاش مکانیکی در ریخته‌گری نیمه‌جامد آلیاژ 380A با استفاده از طراحی آزمایشات تاگوچی است. این کار به منظور بهبود خواص مکانیکی و توسعه کاربرد این آلیاژ در ساخت پوسته پینیون و گیریبکس دستگاه انتقال قدرت خودرو می‌باشد. قطر دانه‌ها، سختی و میزان تخلخل در نمونه‌ها به عنوان مشخصه‌های مهم خروجی در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهند که ارتعاش مذاب با شدت مناسب و همچنین زمان کافی سبب کاهش قطر ذرات و افزایش سختی نمونه‌ها گردید. ولی با افزایش ارتعاش مخصوصاً در دماهای بالا افزایش تخلخل مشاهده گردید. در این تحقیق سختی اولیه آلیاژ که در حدود 80 برینل اندازه‌گیری گردید، با استفاده از این روش و در شرایط ریخته‌گری با دمای 595 درجه‌سانتی‌گراد، ارتعاش 90 هرتز و در مدت زمان ارتعاش 30 ثانیه به 100 برینل افزایش یافت. همچنین در بررسی ریزساختار مشاهده شد که با استفاده از این روش ریزساختار از حالت شاخه‌ای شکسته شده و به شکل کروی با قطر دانه 32 میکرومتر رسیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مروری بر اصول انتقال حرارت و مکانیک سیالات در محیط های متخلخل
        مهرداد مسگرپور علی حیدری سیف الله سعدالدین
        محیط های متخلخل به دلیل خواص فیزیکی و ساختار داخلی خود، میتوانند اثرات منحصر به فردی در حوزه مکانیک از خود بر جای بگذارند. بررسی مکانیک سیالات در محیط های متخلخل میتواند به کاربرد این محصولات در بسیاری از صنایع کمک فراوانی نماید.با توسعه مباحث نظری در این موضوع میتوان د چکیده کامل
        محیط های متخلخل به دلیل خواص فیزیکی و ساختار داخلی خود، میتوانند اثرات منحصر به فردی در حوزه مکانیک از خود بر جای بگذارند. بررسی مکانیک سیالات در محیط های متخلخل میتواند به کاربرد این محصولات در بسیاری از صنایع کمک فراوانی نماید.با توسعه مباحث نظری در این موضوع میتوان در بسیاری از دستگاههای سیالاتی به منظور افزایش کارایی مورد استفاده قرار گیرند.سطح تماس بسیار زیاد، مقاومت مکانیکی بالا، قابلیت تولید در انواع سطح مقطع و جنس کاربرد این محصولات را افزایش داده است. به دلایلی متعدد توزیع اماری خواص، ساختار شبکه ای تصادفی و نیز عدم امکان بررسی ضخامت جداره ها در مسیرهای داخلی، توسعه روابط برای این محیطها بسیار دشوار است. در این مطالعه به بررسی مکانیک سیالات و قوانین پایه حاکم بر این محیط ها پرداخته میشود. همچنین در این تحقیق روابط افت فشار، انتقال حرارت و تولید انتروپی در این محیطها بررسی میشود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تاثیر شکل و عیوب صفحات لانه‌زنبوری در قابلیت جذب انرژی به روش المان محدود
        رامین مشک آبادی بنیامین طهماسپور
        در تحقیق حاضر با شبیه‌سازی المان محدود سازه لانه‌‌زنبوری و با استفاده از تحلیل‌های شبه استاتیکی، به بررسی تأثیر پارامترهایی مانند ابعاد هندسی عیوب و هندسه‌های مختلف سلولی بر روی میزان جذب انرژی سازه پرداخته شده است. در انجام تحلیل‌ها درصد عیوب مختلف شامل 0، 10 و 20 درصد چکیده کامل
        در تحقیق حاضر با شبیه‌سازی المان محدود سازه لانه‌‌زنبوری و با استفاده از تحلیل‌های شبه استاتیکی، به بررسی تأثیر پارامترهایی مانند ابعاد هندسی عیوب و هندسه‌های مختلف سلولی بر روی میزان جذب انرژی سازه پرداخته شده است. در انجام تحلیل‌ها درصد عیوب مختلف شامل 0، 10 و 20 درصد عیب مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می‌دهند که در پنل لانه‌زنبوری با هندسه سلولی نوع A، ساختار به صورت کامل تخریب می‌شود که این امر می‌تواند در نتیجه عدم تقارن سلول‌های سازه باشد. در دو مدل دیگر، سازه شکل کلی خود را حفظ کرده و با تغییر شکل منظم ایجاد شده در سلول‌ها، این نوع هندسه‌ها توانایی بیشتری در قابلیت جذب انرژی حین برخورد را دارا هستند. همچنین، نتایج نشان می‌دهند وجود عیب در ساختار پنل‌ها تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر قابلیت جذب انرژی در این سازه‌ها دارد و با افزایش میزان عیوب قابلیت جذب انرژی نیز کاهش می‌یابد. بررسی نتایج نشان می‌دهد که تأثیر عیوب بر میزان کاهش قابلیت جذب انرژی سازه‌های لانه‌زنبوری با ساختار سلول از نوع A، به مراتب بسیار بیشتر از دو نوع دیگر می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسایی آسیب در محورهای دوار دارای ترک عرضی با استفاده از تحلیل ارتعاشی مدل ترک تنفس کننده
        عباس عظمتی مهدی صالحی ستار محمدی اسفرجانی
        این مقاله به شناسایی ترک‌های عرضی در شافت‌های دوار می‌پردازد. در این تحقیق پس از استخراج روابط حاکم، عمق‌ها و موقعیت‌های متفاوت برای ترک عرضی در یک محور دوار یک کمپرسور با استفاده از مدل ترک تنفس‌کننده بررسی شد. مدل ترک تنفس کننده نسبت به سایر مدل ها، انطباق بهتری با رف چکیده کامل
        این مقاله به شناسایی ترک‌های عرضی در شافت‌های دوار می‌پردازد. در این تحقیق پس از استخراج روابط حاکم، عمق‌ها و موقعیت‌های متفاوت برای ترک عرضی در یک محور دوار یک کمپرسور با استفاده از مدل ترک تنفس‌کننده بررسی شد. مدل ترک تنفس کننده نسبت به سایر مدل ها، انطباق بهتری با رفتار ترک واقعی دارد. ترک براساس اصول مکانیک شکست مدل شده و معادلات حرکت سیستم استخراج شد. برای مدلسازی رفتار واقعی ترک در باز و بسته شدن ، از ضریب شدت تنش استفاده شده است. این مدل می تواند مقدار استحکام محور ترک‌دار را در هر محدوده سرعت بر حسب زاویه مشخص کند. نتایج نشان می دهند که در نقاطی که ترک کاملاً بسته است سختی محور دارای مقدار بیشینه خود می‌باشد. با افزایش عمق ترک، سختی محور کاهش می‌یابد. هارمونیک اول در طیف فرکانسی مربوط به اثر نابالانسی می باشد و هارمونیک دوم مربوط به اثر ترک است که با افزایش عمق ترک، دامنه آن افزایش می یابد. از کاهش فرکانس دوم و افزایش دامنه هارمونیک دوم می توان برای شناسایی ترک در محورهای دوار استفاده کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مدل سازی پنجره با سایبان افقی ساختمان آمفی‌تئاتر دانشگاه آزاد سمنان، با استفاده از نرم‌افزار دیزاین بیلدر
        نادر رهبر
        مصرف انرژی برای برقرار کردن شرایط آسایش در ساختمان‌ها زیاد می باشد؛ ازآنجاکه پنجره‌ها در فصول گرم می‌توانند انرژی تابشی زیادی را وارد ساختمان نمایند که منجر به افزایش انرژی سرمایشی می‌گردد، ایجاد سایه بر روی این پنجره به‌منظور جلوگیری از نفوذ آفتاب به داخل ساختمان در طو چکیده کامل
        مصرف انرژی برای برقرار کردن شرایط آسایش در ساختمان‌ها زیاد می باشد؛ ازآنجاکه پنجره‌ها در فصول گرم می‌توانند انرژی تابشی زیادی را وارد ساختمان نمایند که منجر به افزایش انرژی سرمایشی می‌گردد، ایجاد سایه بر روی این پنجره به‌منظور جلوگیری از نفوذ آفتاب به داخل ساختمان در طول سال حائز اهمیت است. در این مقاله از سایبان افقی برای پنجره ها ی ساختمان آمفی‌تئاتر دانشگاه آزاد سمنان استفاده شده است و با استفاده از نرم‌افزار دیزاین بیلدر مدل‌سازی کرده‌ایم و تاثیر سایبان را بر بار حرارتی ساختمان و میزان لوکس روشنایی ساختمان آمفی تئاتر دانشگاه آزاد سمنان بررسی کرده ایم.نتایج نشان می دهد سایبان افقی با پیش آمدگی 50 سانتی متر بسیار مناسب است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی پارامترهای موثر (قطر لوله و سرعت سیال) در شبیه سازی پدیده ضربه قوچ در خطوط انتقال آب
        نیما اسدی ده میراحمدی یوسف اسمعیلی
        نظر به اهمیت بررسی دقیق ضربه قوچ در شبکه های لوله کشی و خطوط انتقال مایعات در تحقیق حاضر دو پارامتر قطر و سرعت سیال در یک خط لوله، به روش آزمایشگاهی و شبیه سازی توسط نرم افزار همر مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق بر روی شش نوع لوله با جنس‌های مختلفی که شامل برنجی، فول چکیده کامل
        نظر به اهمیت بررسی دقیق ضربه قوچ در شبکه های لوله کشی و خطوط انتقال مایعات در تحقیق حاضر دو پارامتر قطر و سرعت سیال در یک خط لوله، به روش آزمایشگاهی و شبیه سازی توسط نرم افزار همر مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق بر روی شش نوع لوله با جنس‌های مختلفی که شامل برنجی، فولادی، پنج لایه، مسی و PVC و با فرض بر اینکه علت ایجاد ضربه قوچ بسته شدن سریع شیر می‌باشد، آزمایش انجام شد. آزمایشات نشان دادند که زمان بسته شدن شیر یکی دیگر از عوامل مهم در این پدیده می‌باشد. با انجام آزمایش در دو حالت آرام بسته شدن و سریع بسته شدن شیر آب نتایج نشان دادند هر چه مدت زمان بسته شدن شیر طولانی‌تر باشد اثر ضربه قوچ کمتر شده و موج‌های حاصل زودتر میرا می‌شوند .همچنین با بررسی بر روی قطر لوله‌ها نتایج بدست آمده حاکی از آن است افزایش قطر لوله منجر به افزایش دبی شده و به دنبال خود سرعت سیال در خط لوله بیشتر می‌شود و اثر ضربه قوچ نیز با افزایش قطر شدیدتر می‌گردد. این پدیده نشان میدهد تأثیر افزایش سرعت سیال نسبت به اثر قطر بیشتر است. پرونده مقاله