طراحی الگوی آموزش فلسفه زندگی دانشجویی به منظور بهبود منابع انسانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیمریم پیرو 1 , عباس قلتاش 2 , علیاصغر ماشینچی 3
1 - دانشجوی دوره دکترای تخصصی گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاداسلامی، لامرد، ایران
2 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
3 - استادیارگروه علوم تربیتی،واحدلامرد، دانشگاه ازاد اسلامی ،لامرد ،ایران
کلید واژه: فلسفه زندگی, منابع انسانی, دانشجو, دانشگاه علوم پزشکی شیراز,
چکیده مقاله :
منابع انسانی به دلیل دانش و مهارت و تواناییهایی که با خود به سازمانها میآورند برای سازمانها ارزش رقابتی ایجاد میکنند. تامین بخش اعظمی از نیروی انسانی آموزش دیده بر عهده نظام آموزش عالی کشور است. هدف اصلی از تحقیق حاضر طراحی الگوی آموزش فلسفه زندگی به منظور بهبود منابع انسانی دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. این پژوهش با روش کیفی داده بنیاد مبتنی بر رهیافت گلیزر (1992) انجام شده است. مشارکت کنندگان کیفی شامل 8 نفر از اساتید دانشگاه به روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که در سطح اشباع نظری انجام شد. روش تحلیل دادههای کیفی عبارتند از کد گذاری اولیه، محوری و نظری. نتایج این پژوهش گویای آن بود که 4 مولفه اصلی؛ فراگیری فلسفه زندگی اجتماعی، فراگیری فلسفه زندگی دینی، فراگیری فلسفه زندگی فردی، فراگیری فلسفه زندگی اخلاقی و 13 مولفه فرعی؛ درک صحیح از خودکارآمدی، فراگیری فضائل اخلاقی، درک صحیح ازاحترام به قوانین، آموختن احترام به مربی، آموختن حدود آزادی، توجه به تعامل سازنده والدین با یکدیگر، توجه به اهمیت روابط عاطفی والدین و فرزندان، توجه به اهمیت معاشرگزینی، آموختن مبانی و مفاهیم معرفت افزایی، آموختن نحوه بهرهمندی از اراده و انگیزه اراده و انگیزه، فراگیری نحوه کسب اعتماد به نفس، درک اهمیت تفکر و علم اندوزی، توجه ویژه به ارتباط انسان با خدا در طراحی الگوی آموزش فلسفه زندگی اهمیت دارد.
Human resources create competitive value for organizations due to the knowledge, skills and abilities they bring to organizations. The major purpose of this research was to design the philosophy of life teaching model in order to improve student human resources at Shiraz University of Medical Sciences. This research was conducted with the qualitative data method of the Foundation based on Glazer's (1992) approach. Qualitative participants including 8 university professors were selected in a purposeful way. The research tool was a semi-structured interview that was conducted at the level of theoretical saturation. Qualitative data analysis methods include primary, central, and theoretical coding. The results of this research showed that the 4 main components; learning the philosophy of social life, learning the philosophy of religious life, learning the philosophy of individual life, learning the philosophy of moral life and 13 sub-components; Correct understanding of self-efficacy, learning moral virtues, correct understanding of respect for rules, learning to respect the teacher, learning the limits of freedom, paying attention to the constructive interaction of parents with each other, paying attention to the importance of emotional relationships between parents and children, paying attention to the importance of socializing, learning basics and concepts Enhancing knowledge, learning how to benefit from the will and motivation, learning how to gain self-confidence, understanding the importance of thinking and learning, paying special attention to the relationship between man and God is important in designing the philosophy of life education model.