تبیین رابطه اخلاق کار اسلامی و اخلاق حرفهای با نقش میانجی مسئولیتپذیری (مطالعه موردی: اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی)
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیزهرا نجارآذری 1 , جواد کیهان 2
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
کلید واژه: مسئولیتپذیری, اخلاق حرفهای, اخلاق کار اسلامی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای با نقش میانجی مسئولیتپذیری در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی می باشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به تعداد 229 نفر بودند. نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول گرجسی- مورگان 145 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد؛ اخلاق کار اسلامی؛ اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری بودند که پایایی آنها با آلفای کرونباخ به ترتیب 813/0، 808/0 و 821/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد و مسئولیتپذیری با اخلاق حرفهای رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد و اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای از طریق مسئولیتپذیری رابطه غیرمستقیم، مثبت و معنادار دارد. ترکیب اخلاق کار اسلامی با مسئولیتپذیری 55 درصد اخلاق حرفهای را تبیین کردند. بر طبق نتایج، اخلاق حرفهای توسط اخلاق کار اسلامی و مسئولیتپذیری پیشبینی میشود. با توجه به نتایج میتوان گفت غنیسازی و توجه بیشتر به اخلاق اسلامی و حرفهای میتواند بعنوان یکی از راهبردهای ارتقاء دهندهی کارکنان در هر سازمانی باشد.
The main purpose of this study was to investigate the relationship between Islamic work ethic and professional ethics through responsibility among the staff of the General Directorate of Education of West Azerbaijan Province. The research method was descriptive-correlation and structural equations. The statistical population of the study was 229 employees of the General Department of Education of West Azerbaijan Province in 1399-1400. The sample was determined by simple random sampling and 145 people by Georgian-Morgan table. Data collection tools Standard questionnaires were ethics of Islamic work; professional ethics, and responsibility whose reliability was obtained with Cronbach's alpha of 0.813, 0.808 and 0.821, respectively. The results showed that Islamic work ethic has a direct, positive and significant relationship with professional ethics and responsibility and responsibility has a direct, positive and significant relationship with professional ethics and Islamic work ethic has an indirect, positive and significant relationship with professional ethics through responsibility. The results of regression test showed that professional ethics is predicted by Islamic work ethic and responsibility. Considering all the results, it can be said that enrichment and more attention to Islamic and professional ethics can be one of the strategies for promoting employees in any organization.
_||_