تبیین فرهنگ سازمانی در ورزش
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیعلی حاجیانی 1 , فاطمه حمیدی فر 2 , عباس خورشیدی 3 , امیرحسین محمودی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی ، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی ، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - استادگروه مدیریت آموزشی،واحد اسلامشهر،دانشگاه آزاد اسلامی،اسلامشهر، ایران
4 - استادیارگروه مدیریت آموزشی وآموزش عالی ،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, ورزش, مرور روایتی, مربیگری, مدیریت.,
چکیده مقاله :
مفهوم فرهنگ سازمانی در زبان عامیانه و روزمره در ورزش، بهعنوان مفاهیم تقویتکننده مشکلات سازمانی مدیریت مشترک شکل میگیرد. سازمانهای ورزشی و مربیان، ورزشکاران و اعضای آنها موضوعات امیدوارکنندهای برای مطالعه فرهنگ سازمانی باشند؛ ازاینرو هدف این مقاله مرور روایتی فرهنگ سازمانی در ورزش بود. انتخاب پارادایمهای تحقیق، روشها، علایق، دیدگاهها و تعاریف و عملیاتی سازی فرهنگ سازمانی مورداستفاده در 38 مطالعه بررسی شد. این موضوع تنوع راههای مطالعهشدۀ فرهنگ در ورزش و طیف وسیعی از علایق بررسیشده در این تحقیق ازجمله اطلاعرسانی به توسعه ورزشکاران، ارتباط بین قدرت فرهنگ و عملکرد سازمانی و درک نیروهای محرک تنوع سازمانی را برجسته میکند. برخلاف ادبیات فرهنگ سازمانی گستردهتر، در ورزش ترجیح داده میشود که فرهنگ را متغیری برای دستکاری در یک سازمان فرض کنیم. فرصت گسترش رویکردهای مطالعه فرهنگ سازمانی در ورزش مورد بحث قرار میگیرد؛ مانند گسترش روشهای مورداستفاده برای انجام مطالعات شامل مربیان و ورزشکاران در جمعیت موردمطالعه و استفاده از دیدگاه پراکندگی که در آن ابهام و تعارض در درک فرهنگ در نظر گرفته میشود. کلیدواژهها: فرهنگ سازمانی، ورزش، مرور روایتی، مربیگری، مدیریت.
The concept of organizational culture is formed in common and everyday language in sport, as concepts that strengthen the organizational problems of joint management. Sports organizations and coaches, athletes and their members are promising subjects for studying organizational culture; Therefore, the purpose of this article was to review the narrative of organizational culture in sports; So, the purpose of this article was to review the narrative of organizational culture in sports. The selection of research paradigms, methods, interests, perspectives and definitions, and operationalization of organizational culture used in 38 studies were investigated. This issue highlights the diversity of studied ways of culture in sports and the wide range of interests investigated in this research, including informing the development of athletes, the relationship between the power of culture and organizational performance, and understanding the driving forces of organizational diversity. Contrary to the broader organizational culture literature, in sports it is preferred to assume culture as a variable to be manipulated within an organization. The opportunity to expand the approaches to studying organizational culture in sports is discussed, such as expanding the methods used to conduct studies, including coaches and athletes in the study people and using the perspective of dispersion, where ambiguity and conflict are considered in the understanding of culture. Keywords: Organizational Culture, Sport, Narrative review, Coaching, Management.