تأثیر آموزش مهارت تریز بر مهارت حل مسئله و خلاقیت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیریحانه نجار هادوی 1 , عباس قلتاش 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی،واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
کلید واژه: خلاقیت, مهارت حل مسئله, مهارت تریز,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف اصلی تبیین تأثیر آموزش مهارت تریز بر مهارت حل مسئله و خلاقیت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام گرفت. روش انجام این پژوهش شبه تجربی بود که در آن از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه استفاده شد که متشکل از یک متغیر مستقل آموزش تریز و متغیر وابسته مهارت حل مسئله و خلاقیت بود. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه شهید صدوقی یزد که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر بهصورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمون انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، شامل دو پرسشنامه مهارت حل مسئله هپنر و سنجش خلاقیت رندسیپ بود. روایی و پایای این پرسشنامه ها هم توسط پژوهشگران تایید شده هم با آزمونهای مختلف مورد تایید قرار گرفته اند.دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس (مانکوا) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت تریز بر خلاقیت و مهارت حل مسئله کارکنان تأثیر مثبت دارد.
The aim of this study was to explain the effect of Triz skills training on the problem-solving skills and creativity of the staff of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd. The method of this research was quasi-experimental in which a pre-test-post-test design with a control group was used, which consisted of an independent variable of training and a dependent variable of problem-solving skills and creativity. The statistical population included the staff of the Shahid Sadoughi University of Yazd who by random sampling method 40 people were randomly selected into two groups of control and experimental. Data collection tools included two questionnaires on Hepner's problem-solving skills and measuring receptive creativity. The validity and reliability of these questionnaires have been confirmed by both researchers and various tests. Data were analyzed using the statistical method of analysis of covariance (MANCOVA). The results showed that Triz skills training has a positive effect on creativity and problem solving skills of employees.
_||_