تأثیر گروهدرمانی معنوی و وجودی بر میزان افسردگی، اضطراب مرگ و باور به ادامۀ حیات پس از مرگ با تکیه بر گزارشهای افراد تجربهکنندۀ مرگ در دانشجویان
محورهای موضوعی : تربیتیمحمدباقر کجباف 1 , علی نقی قاسمیان نژاد جهرمی 2 , سیدحبیب اله احمدی فروشانی 3
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، ایران
2 - دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
3 - دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
کلید واژه: افسردگی, تجربه نزدیک به مرگ, دانشجویان, رواندرمانی وجودی معنوی, اضطراب مرگ, باور به جهان آخرت,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر گروه درمانی وجودی و معنوی بر میزان افسردگی، اضطراب مرگ و باور به جهان آخرت است. پژوهش، نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه گواه بود. جامعۀ آماری دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال 1392 بودند. از میان آنان 16 نفر با نمرات افسردگی بالا در پرسشنامه افسردگی بک (بک و همکاران، 1961)، اضطراب مرگ بالا در مقیاس اضطراب مرگ (تمپلر، 1970) و باور پایین به جهان آخرت در پرسشنامۀ باور به جهان آخرت عادلانۀ اسلامی (گلپرور و همکاران، 1390)، به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در 6 جلسه گروهدرمانی وجودی و معنوی شرکت کردند در حالی که گروه گواه تنها جلسات گروهی را با مکالمات عادی دریافت کردند. سپس، پسآزمون روی هر دو گروه اجرا گردید. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که در اضطراب مرگ بین نمرههای پسآزمون این دو گروه تفاوت معنیدار وجود داشت و نمرۀ اضطراب مرگ گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کمتر بود (05/0P<). با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت تلفیق رواندرمانی وجودی و معنوی همراه با شرح تجربههای نزدیک به مرگ بر کاهش اضطراب مرگ تأثیر معنیداری دارد.
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of spiritual and existential group therapy on depression, death anxiety and belief in afterlife. The research was a quasi-experimental study with pretest-posttest design and a control group. The population consisted of all undergraduates in the University of Isfahan in 2014. Then, 16 students with high depression scores from the Beck Depression Inventory (Beck et al, 1961), high death anxiety scores from the Death Anxiety Scale (Templer, 1970) and low scores of afterlife belief from Islamic Belief about Fairly Afterlife (Golparvar et al, 2011) were selected via convenience sampling method. Then they were randomly assigned into an experimental and a control group. The experimental group participated in six sessions of group therapy while the control group did not receive any therapy. After post-test administration, the results of the covariance analysis showed a significant difference between post-test scores of the experimental and control groups on death anxiety (P<0.05). According to the results, it was concluded that combining existential and spiritual therapies along with descriptions of near-death experiences can have a significant impact on reducing death anxiety.
Aulto, A., Elovainio, M., Kivimaki, M., Uutela, A., & Pirkola, S. (2012). The Beck Depression Inventory in the general population: a validation study using the composite international diagnostic interview as the gold standard. Psychiatry Research, 197: 163-171.
Beck, A.T., Ward, C.H., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Arch. Gen. Psychiatry, 4(6): 561–71.
Brewer, G. (2002). Differing death scenarios : self esteem and Death anxiety. M.A thesis in psychology, East Tennessee state university.
Clarke, D. (2003). Faith and hope. Australasian Psychiatry, 11(2): 164- 168.
Fercten, C. (1973). A functional anylsis of depression. American psychologist, 28:857-70.
Ironson, G., Stuetzle, R., Fletcher, & M.J.J. (2006). An Increase in Religiousness, Spirituality occurs after HIIV Diagnosis and Predicts slower Disease Progression Over Years in People with HIV. Journal of General Internal Medicine, 21(5): 62-68.
Joaquin, S., & Gomez-Benito, J. (2002). Psychometric properties of the Spanish form of Templer\'s Death Anxiety scale. Psychological Reports, 91(2): 1116-1120.
Koszycki, D., Raab, K., Aldosary, F., & Bradwejn, J. (2010). A multifaith spiritually based intervention for generalized anxiety disorder: a pilot randomized trial. Journal of Clinical Psychology, 66(4): 430-41.
Long, J., & Perry, P. (2010). Evidence of the Afterlife: The Science of Near-Death Experiences. NewYork: Harper Collins publisher.
Lovibond, P.F., Lonibond, S.H, (1995). THE structure of negative emotional states:Comparision of the Depression Anxiety Sstress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behavioral Research and Therapy. 33(3), 335-343.
Miller, R., & Thoresen, E. (2003). Spirituality, Religion Health. An Emergency Research Field. American Psychologist, 58(1): 24-35.
Moritz, S., Kelly, M., Xu, T., Towes, J., & Rickhi, D. A. (2011). spirituality teaching program for depression: qualitative findings on cognitive and emotional change. Commentary Therapies in Medicine, 19(4): 201-207.
Noyes, R. (1980). Attitude change following near-death experiences. Psychiatry, 43: 234-242.
Ring, K. (1984). Heading toward omega: In search of the meaning of the near-death experience. New York: William Morrow.
Van Lommel, P., Van Wees, R., Meyers, V, & Elfferich, I. (2001) Near-Death Experience in Survivors of Cardiac Arrest: A prospective Study in the Netherlands. Lancet, 358: 2039-45.