دانش مورد نیاز آموزگاران ریاضی برای تدریس مجازی پایۀ سوم ابتدایی
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیصدیقه نصرتی 1 , فرشته افکاری 2 , احسان اکرادی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ علوم تربیتی، گرایش تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2 - عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.|استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
کلید واژه: فناوری های اطلاعات و ارتباطات, شیوههای ارزشیابی, تعامل و ارتباط, دانش مورد نیاز آموزگاران ریاضی, شیوههای تدریس,
چکیده مقاله :
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی دانش مورد نیاز آموزگاران ریاضی برای تدریس مجازی پایۀ سوم ابتدایی (مورد مطالعه: آموزگاران منطقۀ یک) بود. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعۀ مورد مطالعه، آموزگاران پایۀ سوم ابتدایی در درس ریاضی منطقۀ یک شهر تهران (غیردولتی و دولتی) 190 نفر بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول مورگان، نمونۀ آماری این پژوهش 124 نفر تعیین گردید. برای سنجش متغیرها از پرسشنامۀ محققساخته با در نظر گرفتن شاخصهای روش تدریس با 5 گویه، تعامل و ارتباط با 5 گویه، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات استفاده شد. برای بررسی روایی صوری، پرسشنامه در اختیار استادان دانشگاه و سایر خبرگان در دسترس قرار گرفت .در مرحلۀ دوم از بررسی روایی، برای ارزیابی روایی محتوایی از نظر متخصصان در مورد میزان هماهنگی محتوای ابزار اندازهگیری با هدف پژوهش، استفاده گردید. پس از ارزیابی روایی، برای بررسی پایایی پرسشنامه از روش همسانی درونی (روش آلفای کرونباخ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار استنباطی شامل آزمون تی تک گروهی و آزمونهای خی 2 و فریدمن و نرمافزار spss 24 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد میانگین واقعی تمام متغیرهای پژوهش از مقدار میانگین مفروض (3) بالاتر بود و این بدین معناست که همۀ متغیرهای این پژوهش در جامعۀ مورد بررسی، مورد اتفاق نظر آموزگارانند. از این میان شیوههای ارزشیابی بالاترین میانگین را داشته (مهمتر است) و بعد از آن به ترتیب نحوۀ تعامل و ارتباط با دانشآموزان، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و شیوههای تدریس در اولویت آموزگارانند.
The main purpose of this study was to identify the knowledge required by math teachers for virtual teaching in the third grade of elementary school (case study: teachers in region one). The research method was descriptive-survey and applied in terms of purpose. The study population consisted of 190 third grade elementary teachers in mathematics in district one of Tehran (non-governmental and governmental). Using random sampling method and based on Morgan table, the statistical sample size of this study was 124. In order to measure the variables, a researcher-made questionnaire was used by considering the indicators of teaching methods with 5 items, interaction and communication with 5 items, information and communication technologies. To evaluate the face validity, a questionnaire was provided to university professors and other available experts. In the second stage, the validity test was used to assess the content validity of experts in terms of the degree of coordination of the content of the measurement tool with the research purpose. After evaluating the validity, the internal consistency method (Cronbach's alpha method) was used to evaluate the reliability of the questionnaire. Inferential statistics including one-group t-test, chi-square and Friedman tests and SPSS 24 software were used to analyze the data. Findings showed that the real mean of all research variables was higher than the assumed mean (3) and this means that all variables of this research in the study population are agreed upon by teachers. Among these, assessment methods have the highest average (more important), followed by how to interact and communicate with students, information and communication technologies and teaching methods are the priority of teachers.
Azizi, Mahmoudabad Mehran, Nili, Mohammad Reza (2019), Evaluation of elementary school mathematics curriculum: presenting a proposed model, new educational ideas.
Baqaei, Mostafa, Sedaghat, Mohammad, Jaghideh, Younes, Parvak, Mohammad (2017), New methods of teaching mathematics and its application in elementary school, Pathology Conference of the country's educational system.
Chohan, B . I (2013), Teaching in Cyberspace: A Qualitative Approach to e-learning, See discussions, stats, and author profiles for this publication at: https://www.researchgate.net/publication/282271375.
Hossein Chari, Massoud, Ghezel Biglou, Fataneh, Jokar, Bahram (2019), Teacher-student interaction and self-efficacy with academic vitality: The mediating role of goal orientation, Educational Psychology (Psychology and Educational Sciences).
Jafarian Yasar, Hamid and Foroughi, Seyed Mojtaba and Norouzi, Hamid Reza and Aghajani, Hadi (2015), Attitudes and familiarity of secondary school teachers with cyberspace and its impact on Islamic education of students
Jafarabadi Ashtiani, M. Nugmonov, M. (2021). E-learning of mathematics using problem-based learning by designing a new software program and studying its impact on the mathematical performance of secondary high school students. Tech. of Edu. J. 15(2): 207-222.
Kurniawan, D & Yuwono,I & Irawan, E.B & Susanto,H and Susiswo, S(2018), Communication of Prospective Teachers with Students in Mathematics Learning at Senior High School (SMA), the quality of teaching and learning of mathematics.
Khoshbakht, Fariba, Latifian, Morteza (2011). Investigating the relationship between teacher characteristics, teacher teaching and students' mathematical performance. Contemporary Psychology, 2 (6), pp. 97-85.
Moreno-Guerrero , A –J & Aznar-Díaz , I & Cáceres-Reche, P and Alonso-García, S (2020), E-Learning in the Teaching of Mathematics: An Educational Experience in Adult High School, Department of Didactics and School Organization, University of Granada.
Mousavizadeh, Ehteram Sadat, Alishiri, Saeed (2016), Teaching Methods and Its Role in the Fundamental Transformation of Education, Fourth International Conference on Research in Science and Technology.
Santagata, R & Lee, J (2021), Mathematical knowledge for teaching and the mathematical quality of instruction: a study of novice elementary school teachers, Journal of Mathematics Teacher Education volume. 24, pages33–60.
Siraj, Shahnaz. (2004), The concept of information literacy and information literacy from the perspective of the library. Electronic Journal, Figure 3 (3), 11-6.
Shahvarani, Ahmad, Bitter Blue Alisha, Gholamreza (2009), A Study of the Relationship between the Characteristics of Effective Teacher-Student Communication and Mathematical Learning, Quarterly Journal of Leadership and Educational Management of Islamic Azad University or Garmsar.
Taghipour, Hossein Ali, Keshavarz Lashkanari, Ruhollah, Yousef Rashidi, Ali Asghar (2015), Content knowledge of teaching methods and its impact on students' academic achievement, Conference on New Iran and World Research in Management, Economics, Accounting and Humanities
Yousefi, Oveys and Moafi, Reza and Hosseini Nejad, Seyedeh Zahra and Khalili, Raheleh and Najafi, Ramadan, (2019), A Study of New Methods of Teaching-Learning Mathematics in Elementary School, Fourth National Conference on New Approaches in Education and Research, Mahmoudabad.
Zamani, Farshideh, Kardan, Sahar (2019), The effect of application of information and communication technology in learning mathematics, Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational.
_||_