جایگاه اخلاق مراقبتی در برنامۀ درسی تربیت معلم: دورۀ آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحجوبه الهی باغان 1 , طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی 2 , حسین جعفری ثانی 3
1 - دانشآموختۀ کارشناسی ارشد برنامهریزیدرسی دانشگاه فردوسی مشهد، گروه برنامهریزی درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، مشهد، ایران.
2 - دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، مشهد، ایران
3 - دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، گروه برنامهریزی درسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، مشهد، ایران
کلید واژه: برنامۀ درسی, اخلاق مراقبتی, آموزش ابتدایی, دانشگاه فرهنگیان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر ترسیم جایگاه اخلاق مراقبتی در کتاب های درسی دورۀ آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظرروش از نوع تحلیل محتوای کمّی است که طی آن کلیۀ کتابهای درسی دورۀ آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، به صورت تمامشماری مورد تحلیل قرار گرفتند. واحد ثبت در این پژوهش، مضمون هر پاراگراف بود. فرآیند کدگذاری به شیوۀ قیاسی انجام شد و برای توصیف میزان توجه کتابهای مورد نظر به مؤلفههای اخلاق مراقبتی، از فراوانی، درصد و نمودار برای بررسی تفاوت فراوانی مصادیق معطوف به مؤلفههای مورد بررسی، از آزمون خی دو استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که در کتاب های تحلیل شده، به مؤلفۀ پرهیز از آسیب رساندن، بیشترین توجه معطوف شده و سایر مؤلفههای اخلاق مراقبتی از قبیل درک مفهوم مراقبت، همنوایی، توجه پذیرشی، ارتباط مراقبتی، اقدام مراقبتی، تأیید آن از سوی مراقبت شونده و عدم تعرض به حریم خصوصی دیگران چندان مورد توجه قرار نگرفتهاند. نظر به اینکه این مؤلفهها محورهای اصلی اخلاق مراقبتی را تشکیل میدهند، گنجاندن آنها در محتوای کتاب های درسی دورۀ آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان میتواند به دانشجومعلمان کمک کند ضمن درک مفاهیم اخلاق مراقبتی، آنها را برای بسط این مفاهیم در نظام آموزشی در تربیت دانشآموزان بهکار گیرند.
This study aims to outline the place of caring ethics in the textbooks of primary education at Farhangian University in Iran. In this study, based on the Nodding's theory of caring, all relevant textbooks were reviewed using the content analysis method. Findings from the content analysis showed that in the analyzed books, the concept of avoiding harm was paid the most attention and other concepts of the ethics of care including the concept of care, sympathy, receptive attention, caring relation, caring action, the caregiver confirmation and the "cared for" privacy has not taken attention appropriately. Since these concepts are the principal axes of caring ethics, considering these concepts and their inclusion in the content of textbooks, the teacher education for primary schools of Farhangian University can help student teachers to understand the concepts of ethics of care, use them in primary school and develop these concepts in the education system.
Atslander, P. (1992). Experimental methods of social research. Translated by Kazemzadeh, Astan Quds Razavi Publications Int.
Farhangian University (2014) Revised program of undergraduate primary education, Tehran, Iran.
Farmahini Farahani, M.; Ashrafi, F. (2014). Principles of professional ethics in Nahj al-Balaghah, Alavi Research Journal. Institute of Humanities and Cultural Studies, V. 5 (1), 67-86.
Fathi Vajargah, K. (2014). Curriculum towards new identities (description of contemporary curriculum theories). Tehran: Ayizh Publishing.
Ghaffari, A. (2002) A comparative study and critique of the approaches of virtue and caring in moral education. PhD Thesis in Philosophy of Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
Glatthorn, A. A., Boschee, F., Whitehead, B. M., & Boschee, B. F. (2019). Curriculum leadership: Strategies for development and implementation. SAGE publications.
Golami, S. and Chari, H. (2011). Predicting students' happiness according to their perception of teacher expectations, teacher interaction and self-efficacy. V.3, No. 1 pp. 109-83.
Hemmat Banari, A. (2000). Moral education and the need to look at it again, Journal of Islamic education, V. 2, 192-166.
Javidi Kalateh Jafarabadi, T. (2007). Teaching care relation to student-teachers. Proceedings of the Third National Conference on Teacher Training, Farhangian University-Shiraz University.
Jabarian groo morteza, khosravi Masoomeh, mohammadifar mohammadali (2016). Effect of the teachers oral and written feedback onself-regulated learning and academic achievement in math. Reserch in curriculum planning, vol 13. No 22 (continus 49). pages138-151
Motallebi fard, A., Navehebrahim, A., Farshad, M. (2012) Investigating and identifying professional and ethical indicators in education and teaching from the perspective of graduate students: A qualitative study. Ethics in science and technology, V.6, (4), 9-17.
Nasoohi, M., Ahmadi, A. & Abedi, M. (2004) Investigating the relationship between happiness and school factors of high school students in Mobarakeh, knowledge and research in psychology, V.7 (18-19), 33-50.
Noddings, N. (2002). Starting at Home: Caring and Social Policy, Berkeley and Los Angeles, California: University of Colifornia Press
Noddings, N. (2003). Caring: A Feminie Approach to Ethics &Moral Education, Berkeley and Los Angeles, California: University of California Press
Noddings, N. (2005). Identifying and responding to needs in education. Cambridge Journal of educatFion, 35(2), 147-159.
Noddings, N. (2005). caring in education, the encyclopedia of informal education, www.infed.org/biblio/noddings_caring_in_education.htm
Noddings, N. (2010a). Complexity in caring and empathy. Abstracta, 6(2), 6-12.
Noddings, N. (2010b). Moral education and caring. School Field, 8(2), 145
Noddings, N. (2012). The caring relation in teaching. Oxford Review of Education, 38(6), 771-781. 151
Noddings, N. (2015). The Challenge to Care in Schools: An Alternative Approach to Education: Teacher college press, Univ of Columbia.
Rezvani Nasab, S; Bahadori, A.; Ganja, A. (2015). Investigating the Consequences of Teachers' Emotional Communication on Learning Math Lessons for Female High School Students, 2nd International Conference on Research in Behavioral and Social Sciences, Tehran, Leading Karin Conference Institute.
Samadi, Masoumeh (2015). The prediction the students' academic achievement's, based on their perception of the teachers relationship style. Reserch in curriculum planning, vol 11. No 16 (continus 43). pages58-73
Rostami, M.; Nabipour, A.; Bakrani, Z. (2015). Investigating the necessity of teaching ethics and ethics-oriented curriculum in schools. The first international congress of psychology and educational sciences with an Islamic approach.
Safaei Moghadam, M.; Rahmani, b; Pure nature, m; Marashi, Mansour (2016). Principles and principles of Islamic ethics: the teacher's relationship with students. Journal of Fundamentals of Education, V.6, No. 1.
Sarokhoni, B (2009). Experimental methods of social research1.institute for humanities and cultural studies.tehran.
Tshering, Y (1998). The Intended and the Taught curriculum in Grade 6 Geography in Bhutan: A curriculum Audit. In the Department of curriculum and Instruction, The university of new Runswick.Apri.
Vice Chancellor for Education and Research (2012). Articles of Association of Farhangian University Tehran: Farhangian University.
_||_