موسی و عیسی (ع) در انسان کامل جیلی
محورهای موضوعی : مسیحیت
1 - ندارد
کلید واژه: موسی(ع), عیسی(ع), جیلی, انسان کامل, تورات, انجیل,
چکیده مقاله :
زندگی انبیاء الاهی آن گونه که در کتا بهای مقدس، روایات و قصص به تصویر کشیده شده، همواره زمین هایمساعد برای بیان اندیش هها و مضامین عرفانی بوده است. جیلی که خود از شاگردان مکتب عرفانی ابن عربیاست به زندگی انبیاء الاهی از جمله موسی و عیسی (ع) نظر داشته، به تاویل و تطبیق آیات، روایات وحوادث زندگی آنان با حوادث نفسانی پرداخته است. جیلی در مجموع مباحث خود دربارۀ زندگی موسی، برفنای نفس بشری، حقیقت واحد الاهی، رفع دو گانگی و دوئی در نسبت وجود حقی و خلقی و در نهایت بروحدت انسان کامل با خداوند تاکید دارد. او تورات را از تجلیات اسماء صفاتیه حق و انجیل را از تجلیاتاسماء ذات می داند. خداوند تورات را در نه لوح بر موسی نازل کرد و او مامور به ابلاغ هفت لوح بود و دوبود در حوزه تبلیغ موسوی قرار نداشت، بلکه متعلق به عیسی بود و قدرت و ربوبیت لوح پایانی که لوحاز سوی عیسی بود که موجب شد قوم عیسی به تثلیث قائل شوند و به قدرت و ربوبیت همین ابلاغ الواحقول جیلی و ابن عربی به گمراهی (ضلال) و خطا (اعتقاد نادرست) بیافتند.جیلی بر این باور است که انجیل ظاهری دارد و باطنی. ظاهر انجیل عبارات آغازین انجیل است که به ناماست. قوم عیسی ظاهر این بسم الله الرحمن الرحیم شروع می شود، همچنان که اول قرآن اب، ام و ابن کلام را گرفتند و آن را بر عیسی، مریم و روح تطبیق دادند و از حقیقت انجیل که ظهور حضرت حق را درخلق و قیام ناموس لاهوتی را در وجود ناسوتی نشان می دهد غفلت کردند و به تجسیم و حصر منتهی شدند.
The life of the prophets, as described in religious texts, was always anintersting subject of mystical thinking. Jīlī, who was a student of IbnArabī’s mystical school, studied the life of the divine prophets such asMoses and Jesus, which were revealed in Quranic verses and withallegorical interpretation he compared these stories with mentalattitudes.Considering Moses’ life, Jīlī emphasizes the annihilation of humansoul, unique truth of divinity, unveiling of duality in Divine creativebeing and at last the union of perfect man with God.He believes that Torah was the manifestation of qualitative namesof God, while Gospel was the manifestation of essential name of God.God revealed Torah to Moses in nine tablets. He was permitted topreach seven tablets, but the other two tablets which were ''Power andLordship'', belonged to Jesus. Jesus preached these two tablets to hispeople and as a result his people believed in Trinity and went astray.Jīlī believes that Gospel has esoteric and exoteric characteristics.According to him, the beginning verse of the Gospel, i.e. In the nameof Father, Mother and Son, are the exoteric one. It could be comparedwith the beginning verse of Quarn, i.e. In the name of Allah, MostBeneficent, Most Merciful. The people of Jesus only comprehended theexoteric meaning of the verse and identified it with Spirit, Mary andJesus. They ignored the esoteric meaning of the Gospel, that is theappearance of God in creation and the manifestation of divine names inbodily beings. Therefore they believed in anthropomorphism andrestriction of the Infinite.