طهارت ذاتی، عصمت تکوینی و بساطت وجودی حقیقت محمدیه(ص)
محورهای موضوعی : مسیحیتسید مرتضی حسینی شاهرودی 1 , راضیه نیکی 2
1 - استاد دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
2 - کارشناس ارشد فلسفه اسلامی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
کلید واژه: حقیقت محمدیه (ص), طهارت ذاتی, عصمت تکوینی, ولایت, بسیط الحقیقه, فناء,
چکیده مقاله :
ویژگی اصلی و اساسی انبیاء و اولیاء الهی، عصمت و طهارت ایشان است. این عصمت دارای مراتب و درجات متعددی است. برترین مرتبۀ آن، عصمت از هر غیر و از هر نوع ترکیبی است، عصمتی که در واقع همان صرافت و بساطت وجود است که از ویژگی های خاص اولین تعین ذات الهی یعنی حقیقت محمدیه(ص) است. حقیقتی آسمانی که آن گاه که تنزل پیدا می کند، در وجود زمینی حبیب خدا(ص) و آل مطهرش(ع) ظهور می یابد؛ از این رو تمام صفات و کمالات آن وجه آسمانی در وجه زمینی او نیز وجود دارد، از جمله عصمت ذاتی و تکوینی و صرافت و بساطت وجودی، هرچند به سبب محدودیت های عالم طبیعت، تمام آن کمالات بالفعل به صورت عیان و آشکار در منظر تمام انظار نمی آید. بدین ترتیب، حقیقت وجود حضرت(ص) که مهبط وحی است، وجود بی کرانه و بسیطی است که جایی برای غیر باقی نمی گذارد، با این حال در عالم طبیعت و در ظاهر، بشری همانند دیگران و محکوم به احکام این عالم است.
The main characteristic of the prophets and saints is their innocenceand purity. However, this innocence is not the same for all of them so ithas different gradations and multiple levels. The highest degree ofinnocence is the noncompoundness or the purity and simplicity ofexistence which is the unique characteristic of the first Divinedetermination i.e. the Muhammadan Reality. The Divine Truth throughits descending journey manifested itself in the forms of the Prophet andhis household, therefore, all Divine attributes and perfections, such asinherent purity, genetic innocence and existential simplicity, exist inthese manifestations. But in the natural world due to its restrictions,there is no room for these perfections. Therefore, the Prophet in hisessence is an infinite and noncompound being, but, in the natural worldand exoteric sense, is a man like other.