بازخوانی ادیان عربستان پیشااسلامی بر پایۀ شواهد مادی
محورهای موضوعی :
1 - استادیار گروه علوم قرآن وحدیث، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: عربستان پیشااسلامی, ادیان, یهودیت, مسیحیت, نامهای خدا, رحمانان (الرحمن), الإله,
چکیده مقاله :
از کاوشهای باستانشناختی که در شبهجزیرۀ عربستان انجامشده، شواهدی فراوان کشف شدهاند که تصور ما از عربستان پیشااسلامی را دگرگون میکنند. تصور سنتی در نامیدن آن به دوران «جاهلیت» تجلی یافته، که در آن دستکم دو انگارۀ مهم هست؛ نخست، اینکه در عربستان حکومتی مرکزی وجود نداشته و هرجومرج قبیلگی تا ظهور اسلام فراگیر بوده است و دیگر، اینکه بتهای متعدد بهطور فراگیر تا ظهور اسلام پرستش میشدند. در مقابل، در متون کتیبهشناختی دادههایی فراوان یافت میشوند که تصویری روشنتر از وضعیت سیاسی و گرایشهای دینی عربستان پیشااسلامی ارائه میکنند. در این نوشتار، ابتدا بهاجمال وضعیت سیاسی عربستان در دوران پبشااسلامی در پی سلطۀ تدریجی پادشاهی حمیر بر سراسر شبهجزیره مرور میشود و سپس، با بررسی نمونههایی از شواهد فراوان مادی از حدود سه قرن پیش از اسلام پیشینۀ باور به خدای یگانه مرور و نام خدای یگانه در میان اعراب یهودی و مسیحی بررسی میشود. در نتیجۀ این بررسی، مشاهده میشود که از حدود دو قرن پیش از اسلام نهتنها شاهدی بر پرستش خدایان چندگانه در کتیبههای یافتشده از مناطق مختلف شبهجزیره دیده نمیشود بلکه شواهدی فراوان بر یهودیت و مسیحیت یافت شدهاند که در آنها تنها خدای یگانه، با نامها و تعابیر مختلف، یاد شده است.
Abstract: Archaeological explorations in Arabia have led to the discovery of abundant evidence that changes our perception of pre-Islamic Arabia. The traditional notion is manifested in calling it the “Jāhiliyya” era, which comprises two important ideas: First, there was no central government in Arabia and tribal chaos was widespread, and secondly, many idols were generally worshiped, until the eve of Islam. In contrary, the epigraphic texts contain much information that provide a clearer picture of the political situation and religious tendencies of pre-Islamic Arabia. In this article, firstly, the political situation of Pre-Islamic Arabia following the gradual domination of the kingdom of Ḥimyar over the Arabian Peninsula will be briefly reviewed, and then, by examining examples of the material evidence from about three centuries before Islam, the belief in One God is reviewed as well as the name of One God among Jewish and Christian Arabs. As a result, it can be seen that from about two centuries before Islam, not only evidence of worshiping multiple gods is missing in the inscriptions found in different regions of Arabia, but much evidence of Judaism and Christianity has been found, in which only One God, with different names and phrases, is called.