نقد و تحلیل مفهوم «سکوت عارفانه» از دیدگاه عطار
محورهای موضوعی : حماسه
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی ـ واحد رودهن، عضو هیأت علمی واحد اهواز، ایران
2 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد رودهن، ایران
کلید واژه: تحلیل, خاموشی, عرفان اسلامی, عطار, مولانا,
چکیده مقاله :
غایت عرفان، یکی شدن با هستی مطلق و درک حضور است؛ اهل تحقیق برای چشیدن طعم این حضور معنوی، ریاضتهایی برشمردهاند که خاموشی از جمله آنهاست و نه تنها در مبادی سلوک، که بیشتر در آن جنبه تربیتی مراد است، که در وصال نیز سالک خود را ملزم به سکوتی میکند که حاصل اندیشه تیزنگر صوفیانه در تجربههای عرفانی است؛ این التزام گاهی در ارتباط با محبوب ازلی معنا مییابد، همچون خموشی حاصل از حیرت در مقام مشاهده جمال و جلال الاهی و گاهی در پیوند با خلق؛ مانند نهفتن اسرار تبیین میشود. عطار نیشابوری که با مداقه در مبانی سلوک این منازل را بروشنی توصیف نموده، در سرودههای خویش بارها به جایگاه و خاستگاه این سلوک معنوی پرداخته است. با توجه به انس مولانا با آثار عطار و پیشگامی او و نیز پیوند و تجلی اندیشههای ناب عرفانی در سرودههای این دو عارف دیدهور، تحلیل اصل خاموشی از دیدگاه عطار، در بازشناسی تلقی مولانا از این مفهوم ضرر مینماید؛ پژوهش حاضر میکوشد با بررسی و تحلیل دلایل و جایگاه خاموشی نزد عطار، نگرشی نسبی از این مقوله ارجمند در منظومه فکری صوفیان بدست دهد.
The endpoint of Gnosticism is the unity with the ultimate existence and comprehension of presence. To taste such spiritual presence, scholars have enumerated certain abstinences including silence. Not only in stages of suluk (the way) in which silence has a more pedagogical role in store, but also in vesal (attainment) the wayfarer obliges himself to immerse into a silence which is the outcome of sufi contemplation in mystical experiences. This obligation often finds meaning in connection with the eternal beloved as the silence emanating from the bewilderment in the presence of the divine glory and beauty and sometimes is expressed in connection with the people as in hiding the secrets. Attar Nayshabouri has clearly described the stages of the suluk upon contemplation of the essentials of suluk and in his compositions has repeatedly dealt with the origin and the role of silence in the spiritual journey. Regarding the keen interest of Moulana in Attar’s pioneering works in spiritual matters and also the connection and the manifestation of the unique spiritual thoughts in the compositions of these two visionary mystics, the analysis of the “principle of silence” from Attar’s perspective seems essential. The present article seeks to study and analyze the reasons for silence, and enquire the role of silence from attar’s point of view in order to give an overview of this concept in the sufi tradition.