عید عارفان مواجهة آدمی با بی نهایت
محورهای موضوعی : حماسه
1 - دانشجوی کارشناسی مهندسی برق ـ دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
کلید واژه: عید, عاشق, خشیت, پارسایی, پاکبازی, مُخلَص, پشت گرمی, فربهی, فنا, بقا,
چکیده مقاله :
در این نوشتة کوتاه، قصد دارم یکی از مهمترین آموزه های مولانـا جلال الدّین محمّد بلخی را در حدّ توان خویش بازگو کنم؛ و آن، تلقّی وی از عید است. شاید بتوان گفت؛ مفهوم عید نزد مولانا، با تلقّی آن نزد سایر مکاتب و عرفا، تفاوتی گوهرین دارد و همین تفاوت است که مرا برانگیخت تـا بـه رسم ادب شاگردی نزد وی و شاگردانش، اندکی سخن بگویم. همچنین یکی از عللی که اهمیت توضیح دربارة این مفهوم را نشـان میدهد، آن است که صاحب این مکتب، خود را عید خوانده، و عید شدن در او، به مثابة امری جاری و طبیعی است؛ باز آمدم چون عید نو، تـا قفل زنــدان بشکنم وین چرخ مردم خوار را چنگال و دندان بشکنم
The purpose of this article is to set forth one of the most important teachings of Moulana and that is his understanding of “Eid”. Perhaps it can be said that the concept of “Eid” in Molana’s view differs substantially from that of other mystics and schools, and indeed such difference inspired the author of this article to write on this subject as a token of his appreciation towards Moulana and his disciples. What he means by this term when he calls himself “Eid” and this event, that is “becoming Eid” which flows as naturally in him is explained in this article. I returned as the new “Eid”, as to break free To break the claws and tooth of this treacherous fortune.
- قرآن کریم.
- دیوان کبیر.
- مثنوی معنوی.
- نهج البلاغه، ترجمة فیضالإسلام، خطبة 184 (خطبة متّقین)، با اندکی تصرف در ترجمه.
- زهـْرُ الآداب، طبع مصر، ج1، ص60، منسـوب به رسول اکرم(ص)؛ همچنین، شـرح تعــرف، ج3، ص98، منسوب به علی(ع).
- جامع الصغیر، ج 2.
-غزلیات حافظ.
_||_