نیمرخ روانشناختی خانوادههای کودکان محبوب و غیر محبوب
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیوجیهه ایزدی 1 , نادره شگفتی سهرابی 2 , محمد خیر 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
2 - استادیار بخش روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت
3 - استاد بخش روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت
کلید واژه: بافت و محتوای خانواده, محبوب, غیر محبوب,
چکیده مقاله :
هدف ازپژوهش حاضر، تبیین تفاوتفرآیند و محتوای خانواده کودکان محبوب و غیر محبوب 4 تا 6 سالهی شهر شیراز بود. گروه نمونه را 187 نفر از کودکان 4 تا 6 سالهی مشغول به تحصیل شهر شیراز در سال تحصیلی 90-91 تشکیل میدادند. ملاک محبوب یا غیر محبوب بودن کودکان، بر اساس اتفاق نظر معلم، مربی و مدیر مهدکودک در مورد هر یک از آنان بود. برای سنجش بافت و محتوای خانواده، از مقیاس بافت و محتوای خانوادهی سامانی استفاده شد. پایایی و روایی ابزار توسط سازندهی آن احراز گردیده بود. پس از تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش آماری آزمون تی، مشخص شد که کودکان محبوب و غیر محبوب، در تمام ابعاد فرآیند و محتوای خانواده با یکدیگر تفاوت معنیداری دارند و کودکان محبوب، در مقایسه با کودکان غیر محبوب دارای بافت و محتوای خانواده سالمتری هستند.
The aim of the present study was Explain the difference of Behavioral disorders, social skills, family process, family content, creativity and intelligence of Popular and unpopular children who are 4 to 6 years in Shiraz. The sample of the study consisted of 187 children. Child Behavior Checklist (CBCL), wineland social skills scale, Torrance Visual Creativity questionnaire, Wechsler Intelligence Scale test and family context and content were used in this study. All used instruments were valid and reliable. The results of independent t-test showed significant differences in all aspects of social skills, behavioral disorders, family content and family process, intelligence and creativity between popular and unpopular children. In Sum, the result revealed that psychologically and socially there are significant differences between popular and unpopular students.