تأثیر تلگرام بر مشارکت سیاسی زنان (بررسی نگرش کاربران زن تهرانی در خصوص تأثیر تلگرام برمشارکت سیاسی زنان درسطح میانه)
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات سیاسیاکرم عباس نیا 1 , محبوبه پاک نیا 2 , سیدعلی مرتضویان 3
1 - دانشگاه آزاد تهران مرکزی ، دانشکده علوم سیاسی
2 - ایران، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشکده علوم سیاسی
3 - معاون دانشکده علوم سیاسی دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
کلید واژه: مشارکت سیاسی, زنان, شهر تهران, تلگرام, سطح میانه,
چکیده مقاله :
از زمان ظهور اینترنت در جهان، تحولات بسیار زیادی در همه ابعاد زندگی انسان پدید آمد. این تغییرات از جزئیات فردی و ویژگی های انسانی همچون رفتار، عادات، طرز فکر گرفته تا اتفاقات کلان مانند تحول شیوههای تصمیم گیری و کنشهای سرنوشت ساز سیاسی و بینالمللی، نوع رفتار سیاسی زنان و... در جوامع را در بر میگیرد.نمود عینی این تحولات را می توان در نوع وسطح مشارکت سیاسی زنان در جوامع مختلف مشاهده نمود. بر این اساس هدف اصلی در این مقاله، بررسی تأثیر پیام رسان تلگرام بر مشارکت سیاسی زنان(تهران) در سطح میانه است. در سطح میانه مقصود از مشارکت کنندگان، زنان کارمند میان رتبه در وزارتخانهها، زنان فعال در احزاب زنان و انجمن ها وسازمانهای غیر دولتی زنان است. مدل مفهومی بکار گرفته شده، ترکیبی از دو نظریه حوزه عمومی(هابرماس) و شاخص های مشارکت سیاسی(راش) به همراه بکار گیری دو شاخص رسانه ای می باشد. نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر مثبت تلگرام برمشارکت سیاسی زنان تهرانی کاربر تلگرام در سطح میانه است. . در این مقاله از رهیافت کمی استفاده می شود. در این پژوهش جهت جمع آوری اطلاعات از شیوه تحقیق کتابخانه ای و میدانی(پرسشنامه) استفاده شده است.
Human life has changed a lot in all aspects since the innovation of the internet in the world. These changes include not only personal details and human characteristics such as behavior, habits and ways of thinking, but also great circumstances such as the evolution of decision- making methods and vital actions both political and international.In recent years, the cyber space effects and the treatment of people in the cyber space have drawn the attention of the specialists in the area of political actions. The main goal of this article is to examine the effect of Telegram on political participation of the middle class women in Tehran. By the middle class, we mean a class higher than the low class in which the participations are only voters in political elections and lower than the high class in which the participations are high rates of management and decision- making process. In the middle class, participations are moderate employee women in government departments, active women, women parties assembles and nongovernment organizations. In conceptual model used, is a combination of three media theories: including cultivation theory(Gerbner),public sphere theory(Habermas) and political participation’s indicators theory(rush). The achieve results confirm the positive effect of Telegram on political participation of women users in middle level in Tehran.
_||_