بررسی کارآمدی بازاریابی اینترنتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیحمیدرضا سعیدنیا 1 , امیرهوشنگ میرزامحمدی 2 *
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: هزینه عملیاتی, فروش عملیاتی, تجارت الکترونیک, شرک تهای پذیرفته شده در بورس ا,
چکیده مقاله :
به کارگیری ابزارها و روش های نوین فن آوری اطلاعات، امکانات و تسهیلات جدید ی را در زمینهبازاریابی فرا روی شرکت ها قرار داده است. به طوری که بهره گیری از اینترنت در عرصه بازاریابی،پویایی، کاهش هزینه، افزایش سرعت و توسعه میزان اثرگذاری تبلیغات و بازاریابی را به دنبال داشتهاست. در سال های اخیر رشد و توسعه استفاده از اینترنت در صنایع و بنگاه های اقتصادی، افزایش حج مفروش و کاهش هزینه های عملیاتی و تبلیغات را برای آنها به ارمغان آورده است. با توجه به اهمیت اینموضوع، در تحقیق پیش رو، شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران از منظر بهره گیری ازاینترنت در بازاریابی محصولات و خدمات و میزان تاثیرگذاری آن در کاهش هزینه های عملیاتی، افزایشفروش و نهایتا سوددهی آنها مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که اطلاع رسانی باابزارهای تجارت الکترونیک، افزایش حجم فروش و هزینه های عملیاتی شرکت های مورد بررسی را بهدنبال داشته است. علی رغم افزایش هزینه های عملیاتی شرکت ها، سود دهی آن ها بیشتر شده که بیانگرافزایش درآمد بیش از افزایش هزینه های عملیاتی است.
Recently, Information Technology has opened new windows in marketing of business in front of corporations and economic Institutions. Pursuant to using Internet marketing, Companies can produce actively, reduce costs and speed up the development of marketing and advertising effectiveness. Recently, development and growth in utilizing Internet in corporations has led to sales enhancement and costs reduction in their activities. Regarding to significance of this feature, Tehran Stock exchange listed companies will be examined in aspect of using internet in marketing of their productions and services. Overall, the effectiveness of using magic of Internet in costs, sales volume and finally benefits has been discussed. Results suggest that Electronic Marketing has led to sales and operating costs increment. But, the increment of sales offsets the increase in operating costs. It has been embodied in benefit growth.